درست است که شش هفت روز از این ماجرا گذشته است، اما این بحث هنوز در شبکه‌های اجتماعی حسابی داغ است و مردم مشغول نواختن ژن‌های خوب با انواع و اقسام هشتگ‌ها و توییت‌های مختلف هستند تا شاید این جماعت خودشان از رو بروند.  

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، شاید وقتی قانون منع به کارگیری بازنشستگان تصویب شد، کسی فکرش را نمی‌کرد که اجرای آن این‌قدر حاشیه‌ساز شود. از تلاش برخی مدیران بازنشسته برای بالابردن درصد جانبازی‌شان و ابقا با رانت‌های عجیب و غریب گرفته تا زدن حکم سرپرستی و مدیریت برای فک و فامیل و داماد و دوست به جای خودشان! اما ماجراها و حاشیه‌های این قانون تمامی ندارد! با آغاز روند برکناری مدیران بازنشسته در ارگان‌های دولتی و حاکمیتی، موج استخدام ژن‌های خوب و فعالین ستاد انتخاباتی شروع شد! البته این موضوع به هیچ عنوان قرارنبود علنی بشود، اما شد و خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی موج عظیمی از طرف مردم علیه این ماجرا به راه افتاد و انتقادات از دولتی‌ها بالاگرفت؛ طوری که یک هفته تمام، هشتگ ژن‌خوب و استخدام بنفش در توییتر و بقیه شبکه‌های اجتماعی در صدر داغ‌ترین موضوعات قرارگرفت و هنوز هم بحث و جدل‌ها پیرامون آن وجود دارد.

■ مسئله نباید لو می‌رفت

قراربود همه‌چیز چراغ خاموش پیش برود و کسی متوجه نشود که در پَس پرده اجرای قانون چه اتفاقاتی دارد می‌افتد تا این‌که خبرگزاری دانا از توصیه‌نامه رئیس‌جمهور به نهادهای دولتی برای به کارگیری اعضای ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور پرده برداشت. این توصیه‌نامه رئیس دولت به کلیه وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دولتی برای استخدام فعالین ستادهای انتخاباتی حسن روحانی ابلاغ شده است.

دانا در این زمینه نوشت: در آبان سال جاری جلسه روسای ستاد جوانان دکتر حسن روحانی در دفتر جمشید انصاری معاون رئیس جمهور تشکیل می‌شود که در این جلسه حاضرین نکاتی را در خصوص ستادهای انتخاباتی و وضعیت دولت در استان‌ها بیان نموده و گلایه‌هایی را نسبت به عدم استخدام و به کارگیری اعضای ستادهای انتخاباتی در مناصب دولتی بیان می‌کنند.

پس از رویت صورتجلسه این نشست توسط رئیس جمهور، حسن روحانی دستوری را بر این صورتجلسه پاراف نموده و دستور همکاری را صادر می‌کنند و دستور رئیس جمهور توسط واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور برای رحمانی فضلی وزیر کشور، جهانگیری معاون اول و اعضای هیئت دولت جهت عمل به توصیه‌ها ارسال می‌گردد.

■ ادمین‌هایی که بخشدار شدند

ماجرای این استخدام‌ها آنجایی داغ شد که گفت‌وگوی دوماه پیش نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، دوباره بازنشر شد؛ ابوالفضل ترابی در اظهار نظری جنجالی اعلام کرده بود: «استاندار اصفهان یک فهرست ده نفره را به تهران معرفی کرده است تا افراد نامبرده شده در این فهرست، که پیش از این ادمین کانال‌های تلگرامی حامی دولت بودند به صورت قراردادی و خارج از ضوابط قانونی و بدون حتی یک روز کار اداری، به سمت بخشداری و معاون فرمانداری منتصب شوند»؛ این نماینده در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرده که این اتفاق خلاف قانون است.

در ادامه این صحبت‌ها یک فهرست ۱۰ نفره‌ در قالب نامه‌ای خطاب به مهرعلیزاده، استاندار اصفهان، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد؛ البته اسامی درج شده در این نامه تأیید نشده و تاکنون هیچ کدام از مسئولان درباره درستی این ادعا یا رد و تأییدش توضیحی ارائه نداده‌اند.

■ بمبی که در فضای مجازی منفجر شد

درحالی که خیلی از جوانان تحصیل‌کرده بیکار هستند، یا رو به مشاغل کاذب آورده‌اند و به خاطر مشکلات اقتصادی‌ای که وجود دارد تعداد زیادی از کارگران و کارمندان شغلشان را از دست داده‌اند، چندان عجیب نیست که انتشار خبر استخدام بی‌ضابطه و رانتی و شاید سیاسی برخی مثل بمب بترکد و واکنش ایجاد کند. هشتگ استخدام بنفش به سرعت در توییتر دست به دست چرخید و ترند شد؛ با چیزی نزدیک به ۱۷ هزار توییت و ریتوییت در عرض ۴-۳ روز. یک هفته تمام هم بحث داغ شبکه‌های اجتماعی همین داستان بود؛  با چاشنی انتقادهای تند و تیزی که خط قرمزها را در نوردید: «هیچ چیز شکننده‌تر از این نیست که سوادداشته باشی و بیکار باشی ولی ببینین کسی پارتی داره و بدون سابقه مدیر و معاون می‌شود».

«یک نفر باید روی سیم خاردارها می‌خوابید تا بقیه از رویش رد شوند جوانی دراز کشید همه رد شدند پیرمرد رد نشد گفتند نمی‌آیی گفت شما بروید می‌خواهم جنازه پسرم را برای مادرش ببرم آخر او چشم انتظار است شهدا شرمنده‌ایم کشوری را که با چنگ و دندان نگه داشتید دست نااهلان افتاد».

«روحانی توصیه کرده از فعالان ستادهای انتخاباتی‌اش در دستگاه‌های مختلف به کارگیری بشه! این خوبه که، مگه یادت رفته شفیعی (اصلی‌ترین عامل شلوغی‌های کوی دانشگاه در ۱۸تیر۷۸) بعد از شلوغی‌ها توسط تاج‌زاده در وزارت کشور استخدام شد!»

«افشاگری سایت خبری دانا از توصیه‌نامه روحانی برای انتصاب فعالان ستادهای انتخاباتی‌اش به جای مدیران بازنشسته در دستگاه‌ها همین هفته گذشته بود که یکی از مسئولین ستاد انتخاباتی روحانی در استان قم به اتهام فساد اقتصادی گسترده بازداشت شد».

«در مملکت ما برای یافتن کار بیشتر از توانایی‌های شغلی وتحصیلی و مهارت‌ها و لیاقت‌های شخصی باید پارتی داشت. درس و مدرک و مهارت‌های شغلی فقط شرایط لازم هستند نه شرط کافی، شرط کافی داشتن قوم و خویش و پارتی درمحیط کار مورد نظر است، مگر قرار باشد معجزه‌ای اتفاق افتد».

«استخدام بنفش چیست؟ ظاهراً کلیدواژه‌ای برای به کارگیری اعضای ستاد انتخاباتی نامزد پیروز در مسئولیت‌ها و مناصب مختلف است که با اجرای قانون عدم به کارگیری بازنشستگان کلید خورده است! شایسته سالاری و به کارگیری متخصصین متعهد حداقل خواسته جامعه نخبگان کشور از مسئولان است».

البته بعضی‌ها هم ترجیح دادند که با زبان طنز سراغ این ماجرا بروند.

«من می‌دیدم طرف هیچی از سیاست نمی‌دونه دم انتخاباتی خودشو کبود کرده فکر می‌کردم فقط به خاطر شام ستاده، نگو بابا آینده نگرتر بودن؛ ستاد جز شام توصیه نامه هم داشته».

«برای اینکه بیکار نمونی یا باید عضو فعال ستاد انتخاباتی روحانی باشی یا ژن خوب داشته باشی!...»

بعضی‌ها هم به استخدام بنفش هشتگ ژن خوب را اضافه کردند و شروع کردند به لو دادن اینکه فک و فامیل کدام وزیر و وکیل در پست مناصب دولتی مشغول هستند.

«یه نمونه از پسر کو ندارد «رانت» از پدر! چند روز پیش، وزیر اقتصاد درحکمی، هادی رحمانی فضلی فرزند عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور را به عنوان مشاور جوان وزیر منصوب کرد. دژپسند علت این انتصاب را توانایی پسر وزیر کشور خواند. بله دیگه همه توانمند شدن چون از ژن‌های خوبن».

«دکتر علی اصغر پیوندی پسرعمه آقای روحانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است».

«عبدالحسین فریدون برادرزاده حسن روحانی است که مدیر کل وزارت علوم و آموزش عالی را بر عهده دارند و همچنین سرپرست مرکز جذب اعضای هیئت علمی این وزارتخانه است».

«علی اصغر مونسان خواهر زاده آقای روحانی مدیر عامل منطقه‌ای آزاد کیش است وی دانش‌آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف است».

«کامبیز مهدی‌زاده؛ داماد حسن روحانی، معاون وزیر صنعت شده! ایشون تا قبل از اینکه داماد روحانی بشه، فاقد سابقه جدی اجرایی بوده و به گفته خودش تنها سابقه درخشانی که داشته کسب «جایزه اختراعات در مسابقات بین‌المللی اختراعات» است!»

درست است که شش هفت روز از این ماجرا گذشته است، اما این بحث هنوز در شبکه‌های اجتماعی حسابی داغ است و مردم مشغول نواختن ژن‌های خوب با انواع و اقسام هشتگ‌ها و توییت‌های مختلف هستند تا شاید این جماعت خودشان از رو بروند.  

■ آدم‌های واقعی توییت زدند نه روبات‌ها

استخدام بنفش در کمتر از بیست و چهار ساعت در توییتر و حتی اینستاگرام ترند شد. طبق آخرین آمار توییتر بیش از ۴۵ هزار بار از این هشتگ استفاده شده که همین موضوع نشان می‌دهد چه‌قدر این موضوع دراین اوضاع و احوال اقتصادی برای مردم سنگین و غیرقابل پذیرش بوده که این‌طور نسبت به آن واکنش نشان دادند؛ البته رسانه‌های وابسته دولت بعد از اینکه از شوک این توفان توییتری و اعتراض به بی‌عدالتی رخ داده درآمدند، همه‌چیز را منکر شدند و ادعا کردند که این حرکت کار دشمنان و مخالفان داخلی دولت است و می‌خواهند خدماتشان را زیر سؤال ببرند وگرنه بدون حضور سلبریتی‌های توییتری و مافیای این شبکه اجتماعی که دستشان در ماجرای کشته‌سازی روز دانشجو رو شد، امکان ندارد که هشتگی‌ مثل استخدام بنفش در توییتر به این سرعت ترند شود.

این خبرگزاری‌ها با دادن اطلاعات مبهم و پیچیده‌ای مدعی شدند که این مردم و کاربران توییتر نبودند که خواستار برقراری عدالت شدند، بلکه مخالفان دولت اقدام به خرید روبات‌های توییتری کردند که این هشتگ را برایشان ترند کند و فضا را غبارآلود؛ در حالی که صاحبان اکانت‌های توییتر که از این هشتگ استفاده کرده بودند، حی و حاضر هستند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.