فروشندگان آجیل و خشکبار معتقدند قیمت‌ها نسبت به‌ شب یلدای سال گذشته رشد ۳ تا ۴ برابری داشته و خرید مردم به یک چهارم رسیده است.

خرید آجیل و خشکبار در آستانه یلدا به یک چهارم سال گذشته رسیده است/ رکود بازار میوه و تره‌بار در آستانه شب یلدا
به گزارش قدس آنلاین ، شب یلدا از مراسم زیبای ایرانی است که جزئی از فرهنگ و سنت ما شده است، دور هم بودن در شب یلدا و انجام صله‌رحم، موجب افزایش صمیمیت و محبت بین اعضای خانواده، رفع کدورت‌ها و در نتیجه ایجاد یک حس و حال مثبت در جامعه می‌شود، اما شب یلدا تنها دور هم‌نشینی و مرور خاطره‌ها نیست و علاوه بر سنت حسنه صله‌ارحام و دیدوبازدید، رسوم تغذیه‌ای خاصی نیز دارد و آجیل و میوه دو مورد از اصلی‌ترین تنقلات و گرمابخش دورهمی‌های یلدایی ما ایرانیان است.

از انواع آجیل و خشکبار شب چله می‌توان به پسته، بادام، فندق، توت خشک، انجیر خشک، برگه زردآلو، نخودچی، انواع تخمه و کشمش اشاره کرد که با یک حساب سر انگشتی و مشاهده آجیل فروشی‌های سطح شهر متوجه می‌شویم که برای خرید یک کیلو آجیل شیرین شب چله باید حدود ۱۴۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنیم، این رقم در سال گذشته نهایتا کیلویی ۵۵ هزار تومان بود و متاسفانه شاهد افزایش ۳ برابری قیمت‌ها در سال جاری هستیم.

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس از آجیل‌فروشی‌های سطح شهر مشهد حکایت از آن دارد که با توجه به‌باقی‌ماندن چند روز به‌ شب یلدا مشتریان با دیدن قیمت‌ها از خرید آجیل منصرف می‌شوند و به‌نظر نمی‌رسد، کسی توان خرید این اقلام را با توجه به‌قیمت‌های بالای آن در بازار داشته باشد.

کاهش 35 درصدی قیمت عمده فروشی آجیل و خشکبار در مشهد

در این باره رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: با توجه به‌کاهش نرخ دلار در روزهای گذشته، قیمت آجیل و خشکبار در میادین عمده‌فروشی مشهد ۳۵ درصد کاهش داشته است.

علیرضا ارزانی ممقانی ادامه می‌دهد: در ماه‌های گذشته به‌دلیل افزایش نرخ دلار، شاهد افزایش چشمگیر قیمت آجیل و خشکبار بودیم، اما در حا حاضر قیمت‌ها در سراشیبی کاهشی قرار گرفته و تا شب یلدا ارزان‌تر می‌شود.

وی ضمن اظهار رضایت از رونق خریدوفروش شب یلدا در بازار آجیل و خشکبار بیان می‌کند: در حال حاضر قیمت یک کیلو آجیل شور بین ۷۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، آجیل شیرین ۶۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، انجیر خشک ۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، برگه زردآلو ۱۸ تا ۳۷ هزار تومان، تخمه آفتابگردان شمشیری ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، پسته اکبری ۱۶۰ تا ۲۴۰ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۱۳۰ تا ۱۹۰ هزار تومان، پسته فندقی ۱۲۰ تا ۱۴۵ هزار تومان، مغز بادام ۹۰ تا ۱۴۵ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان، تخمه کدوی گوشتی ۳۴ تا ۴۵ هزار تومان، بادام‌زمینی ۲۴ تا ۳۵ هزار تومان و بادام هندی ۱۷۰ تا ۲۵۰ هزار تومان در بازار عمده فروشی به‌فروش می‌رسد که این نوسان قیمتی بستگی به‌کیفیت محصول متغیر است و طبق مصوبه اتحادیه برای فروشگاه‌های سطح شهر، هزینه حمل و ۱۲ درصد سود خرده‌فروشی نیز به این مبلغ اضافه می‌شود.

نرخ دلار و سیاست‌های دولتمردان ۲ عامل موثر در بازار آجیل و خشکبار است

در آستانه شب یلدا سری به بازار می‌زنیم یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس روند کاهش قیمت آجیل و خشکبار را تایید می‌کند و می‌گوید: امروز یک نفر در اتحادیه آجیل و خشکبار تهران اعلام کرد که قیمت آجیل نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته ۸۰ تا ۸۵ درصد رشد داشته که این اشتباه است، چون با این حساب قیمت پسته‌ای که سال گذشته ۳۰ هزار تومان بوده باید حدود ۴۴ هزار تومان می‌شد، نه این قیمت‌هایی که ما امروز می‌بینیم، امسال قیمت‌ها ۳ تا ۴ برابر شده است.

مهدی پیروزپور با بیان اینکه امسال به‌خاطر سرمازدگی باغات پسته و از بین رفتن ۸۰ تا ۸۵ درصد این محصول با کمبود مواجه هستیم و بادام هم وضعی مشابه پسته دارد، می‌افزاید: در گذشته شهرستان فردوس کل مغز بادام ایران را تامین می‌کرد اما در حال حاضر به‌علت تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌هایی که به‌وجود آمد، متاسفانه باعث کاهش تولید این محصول شده است.

وی با بیان اینکه قیمت دلار تاثیر مستقیم بر قیمت پسته و آجیل دارد، ادامه می‌دهد: سال گذشته هر کیلو پسته ۳۰ هزار تومان و دلار بین ۳ هزار تا ۳ هزار و ۴۰۰ تومان بود، معمولا قیمت پسته در دنیا بین ۸ تا ۱۲ دلار است که اگر میانگین ۱۰ دلار هم در نظر بگیریم، پسته بر اساس قیمت سال گذشته دلار همان ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان می‌شد، طبعا زمانی که دلار به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان هم رسید قیمت هر کیلو پسته به ۱۵۰ تا ۱۶۰ و حتی ۱۷۰ هزار تومان رشد داشت، اما اکنون به‌واسطه این کاهش قیمت دلار پسته فندقی درجه ۱ کیلویی ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

این فروشنده آجیل و خشکبار بیان می‌کند: پسته اکبری ده روز پیش ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار تومان بود که اکنون به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته و این یعنی حدود ۱۵ تا ۲۰درصد کاهش قیمت داشته است.

پیروزپور می‌گوید: ما فروشندگان خوشحال می‌شویم که قیمت‌ها پایین بیاید، وقتی مشتری مراجعه می‌کند و این قیمت‌ها را میبیند شوکه می‌شود، سال گذشته مشتری ۵ کیلو آجیل درجه ۱ می‌خرید ۳۰۰ هزار تومان، اما اکنون با این پول یک و نیم تا دو کیلو می‌خرد، پس هرچه قیمت‌ها ارزان‌تر باشد فروش ما نیز بیشتر است و از طرفی مشتری هم با رضایت بیشتری آن هزینه را به‌ما پرداخت می‌کند.

وی معتقد است به‌موازات قیمت دلار، سیاست‌های دولتمردان و برنامه‌ریزان نیز در قیمت‌ها خیلی موثر است، توضیح می‌دهد: ما سال گذشته تخمه آفتابگردان را بین ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان می‌فروختیم، دولت برای حمایت از تولیدکننده داخلی یک تعرفه ۵۵ درصدی برای واردات این محصول گذاشت و قیمت به ۷ تا ۸ هزار تومان رسید، اما متاسفانه تیرماه واردات آن را کاملا ممنوع کردند و نتیجه‌ این شد که امروز تخمه خام آفتابگردان بین ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان است، این محصول حداقل تنقلاتی بود که مردم در دورهمی‌ها استفاده می‌کردند، داستان بادام‌زمینی و بادام‌ هندی هم به‌همین منوال است.

به نظر وی اگر محدودیت واردات از این محصولات برداشته و از مبادی رسمی وارد گمرک شود، وزارت بهداشت هم میتواند روی صحت و سلامت محصولات نظارت کند و در نتیجه هم سلامت مردم تامین شود و هم قیمت کاهش یابد.

این فروشنده آجیل و خشکبار یادآور می‌شود: عروس و دامادها که برای مراسم شب چله بخاطر رسم و رسومات معمول جامعه مجبور به‌خرید آجیل هستند، تُنگ‌ها یا ظرف‌های شیشه‌ای متفاوتی را بنا بر سلیقه خود می‌آورند و از ما می‌خواهند که ظرف را به‌گونه‌ای پر کنیم که اطراف و روی ظرف آجیل مرغوب‌تر و بهتری باشد و داخل آن را که دیده نمی‌شود با محصول معمولی‌تر و ارزان‌تری پُر کنیم تا به‌این شکل حفظ ظاهر کرده باشند.

کشاورزان حاضر به‌فروش محصول پسته نیستند

یکی دیگر از فروشندگان آجیل و خشکبار در خیابان توحید مشهد می‌گوید: من نمی‌دانم کسانی که ادعا می‌کنند قیمت آجیل ۲۵ تا ۳۵ درصد افت قیمت داشته بر چه مبنایی این حرف را می‌زنند، پسته‌ای که ما می‌خریدیم کیلویی ۱۲۰ هزار تومان، ۱۰۸ هزار تومان شده است، یعنی ۱۲ هزارتومان کاهش که معادل ۱۰ درصد است.

احسان جعفری ادامه می‌دهد: برخی اقلام آجیل در این 10 روز اخیر حتی گران‌تر هم شده است، مانند بادام‌زمینی، بادام‌هندی و تخمه آفتابگردان، چرا هم واردات آن ممنوع شده و هم نیاز شب یلدا است.

وی ادامه می‌دهد: در کنار گران شدن اقلامی مانند مغز گردو، توت خشک، انجیر خشک، مویز و کشمش، پسته که ۱۰ درصد ارزان‌تر شده است، خیلی از کشاورزان حاضر به‌فروش آن نیستند و محصولشان را نگه داشته‌اند تا یک شب قبل از یلدا که اوج نیاز بازار است به‌قیمت بیشتری بفروشند.

این فروشنده آجیل و خشکبار بیان می‌کند: فروش ما نسبت به‌یلدای سال گذشته خیلی کم شده است و بیشترین فروش ذرت و تخمه است، این چند روز هرکس وارد مغازه می‌شود و قیمت‌ها را می‌بیند سر دردودل و گله‌اش باز می‌شود، و سینه ما گنجینه اسرار و سنگ صبور مردم شده است.

از او می‌پرسم اینکه گفته شد هر دانه پسته یک هزار تومان قیمت دارد واقعیت دارد؟ می‌گوید: در برخی ارقام ‌بله متاسفانه واقعیت دارد!

خرید مردم در آستانه یلدای امسال به یک چهارم سال گذشته رسیده است

فروشنده دیگری که مردی میانسال است می‌گوید: این کاهش قیمت‌ها حقیقت ندارد، برخی اقلام مانند مغز گردو، توت خشک، انجیر خشک، مویز و کشمش در 10 روز اخیر گران‌تر هم شده است، پسته‌ای که شب عید ۴۵ هزار تومان بود به ۱۶۰‌هزار تومان رسید و در حال حاضر در این چند روزه فقط ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است، یعنی اول ۴ برابر رشد کرد و بعد ۱۰‌هزار تومان کاهش یافت!

او هم مانند دیگر همکارانش معتقد است قیمت‌ها نسبت به‌یلدای سال گذشته رشد ۳ تا ۴ برابری داشته و خرید مردم به یک چهارم رسیده است.

شب یلدا دور هم جمع می‌شویم حتی بدون آجیل

با مردی میانسالی که به‌همراه همسرش دست خالی از فروشگاه بیرون می‌آید، سر صحبت را باز می‌کنم و می‌گوید: شب یلدا که فقط آجیل خوردن نیست، اصل دور هم بودن است، قیمت آجیل با نرخ دلار بالارفته اما حقوق بازنشستگی من به ریال است و تغییری نکرده، بچه‌ها را دعوت می‌کنیم بیایند دور هم باشیم، حتی بدون آجیل!

خانم جوانی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: امسال قیمت‌ها خیلی گران است، ما ۴ بسته خرما خریدم ۶۰ هزار تومان و جرات نمی‌کنم سمت آجیل بروم، برای یلدای امسال آجیل نمی‌خرم، چون درآمدم این اجازه را نمی‌دهد و از طرفی هم برایم اولویت نیست، مهم دور هم بودن است.

امسال یلدای طبیعت با یلدای معیشت همراه است

آجیل اما تنها گوشه‌ای از مخارج طولانی‌ترین شب سال است و در کنار خرید آن باید میوه، شیرینی، گل‌آرایی و تزئینات هم که مخصوص نوعروس‌ها است را نیز به‌آن اضافه کرد.

این روزها با گردشی کوتاه در بازارهای میوه و تره‌بار سطح شهر هم می‌بینیم که مغازه‌های مملو از انواع انار، کیوی، پرتقال، انواع نارنگی، خرمالو، سیب، موز و هندوانه با کیفیت‌های متفاوت اگرچه نشان از فراوانی نعمت در بازار مشهد دارد، اما باید بگویم میوه‌فروشی‌ها هم حال‌وهوای یلداهای قبل را ندارند، به‌بهانه خرید میوه وارد یک فروشگاه میوه می‌شوم تا وضعیت کاسبی را از نزدیک لمس کنم، زن جوانی با پسر بچه ۵ ساله‌اش وارد می‌شود بعد از قیمت کردن میوه‌ها کمی این پا و آن پا می‌کند و به‌آرامی به‌فروشنده می‌گوید موز دانه‌ای هم می‌فروشید؟ و بعد با صدایی بلندتر ادامه می‌دهد ما موز دوست نداریم اما شنیده‌ام برای رشد بچه‌ها مفید است، یک موز می‌خرد و به‌دست کودکش می‌دهد و از مغازه خارج می‌شود، با خودم فکر می‌کنم این وفور نعمت با وجود جیب‌های خالی قشر ضعیف جامعه پارادوکسی است که شاید بتوان آن را «یلدای معیشت» نامید.

رکود بازار میوه و تره‌بار در آستانه شب یلدا

حسین مصدق ادامه داد: قیمت‌ها تا شب یلدا هم قابل پیش‌بینی نیست اما روال معمول سال‌های گذشته اینطور بوده که تولیدکنندگان و سردخانه‌داران به امید شب یلدا که تقاضا زیاد می‌شود میوه را به‌بازار سرازیر می‌کردند، بنابراین هرچه به‌شب یلدا نزدیک می‌شدیم قیمت‌ها کاهش می‌یافت و امسال هم امیدواریم این اتفاق بیفتد و مردم با مشکل روبرو نشوند.رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار مشهد در این باره به‌خبرنگار فارس در مشهد گفت: میوه قیمت تثبیت شده‌ای ندارد و قانون حاکم بر میادین میوه‌ و تره‌بار قانون عرضه و تقاضاست، میوه‌فروشی‌های سطح شهر هم طبق مصوبه هیأت نظارت، مجاز هستند اجناس خود را با ۳۸ درصد افزایش بر فاکتور خرید، به‌مشتری عرضه کنند.

وی در خصوص تامین هندوانه بازار مشهد در شب یلدا هم گفت: از حدود دو هفته پیش هندوانه تازه چیده شده از میناب وارد مشهد شده است و قیمت آن که در عمده‌فروشی‌ها کیلویی ۴ هزار تومان بود، اکنون به کیلویی ۲ هزار تومان کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار مشهد ادامه داد: انواع میوه و انار که خاص شب یلداست به‌وفور در بازار موجود است، اما متاسفانه قدرت خرید مردم چه قشر مرفه و چه قشر متوسط کاهش یافته و در حال حاضر بازار میوه و تره‌بار دچار رکود کامل است، امیدواریم در روزهای آینده کمی جنب‌وجوش به‌وجود بیاید.

گران‌فروشی در صدر تخلفات اصناف است

مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی نیز درباره نظارت بر بازار شب یلدا در مشهد به خبرنگار فارس می‌‎گوید: از ۲۰ آذرماه در قالب ۳۱ تیم همراه با کارشناسان اتحادیه‌های صنفی شیرینی، آجیل و خشکبار، میوه و تره‌بار، پوشاک، گلفروشی‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، بانوان خیاط و بانوان آرایشگر یک ورود جدی در بحث نظارت‌های ‌بازار شب یلدا کرده‌ایم.

امیر دلداری می‌افزاید: فاز دوم این طرح که از امروز آغاز می‌شود ورود بیشتر و جدی‌تری به‌اصناف آجیل و خشکبار، میوه و شیرینی خواهیم داشت و شعبه سیار تعزیرات حکومتی هم همراه ما خواهند بود که در موارد تخلف حاد و مهم همانجا در محل تشکیل پرونده دهیم و حکمش صادر و اجرا شود، از روز سه‌شنبه کارشناسان بهداشت نیز تیم ما را همراهی می‌کنند.

وی عمده‌ترین پرونده‌های تخلفات اصناف را گران‌فروشی، درج قیمت، صدور صورتحساب و تقلب عنوان کرد که گران‌فروشی در صدر آنها است.

همانطور که پیشینیان بر این باور بودند که در این شب فرشته بدی‌ها (اهریمن) با فرشته خوبی‌ها (امشاسپندان) به‌جنگ می‌پردازد و در این نبرد طولانی فرشته خوبی‌ها اهریمن را شکست می‌دهد و صبح، پس از زاده شدن دوباره خورشید (پیروزی روشنایی بر تاریکی) آغاز می‌شود، امیدوارم این یلدا شاهد شکست اهریمن گرانی‌ها و پیروزی نعمت و برکت در این سرزمین باشیم.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.