خراسان جنوبی-علیرضا زمان زاده در نشست بررسی مشکلات آب شرب این شهرستان گفت: شبکه های توزیع آب در شهر بشرویه و ارسک بسیار فرسوده است و مخصوصاً در بافت های فرسوده شهری که از سازه های خشت و گل می باشد این فرسودگی محسوس است.

لزوم شناسایی سایر منابع برای تامین آب شرب منطقه

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بشرویه،"علیرضا زمان زاده " فرماندار شهرستان بشرویه شامگاه سه شنبه در نشست برنامه ریزی پروژه های آب و فاضلاب شهری شهرستان بشرویه که  با حضور جمعی از مسئولان استانی،نماینده حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی  و همچنین مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری مهندسی آب و فاضلاب کشور در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرستان بشرویه برای تامین آب شرب مشکل خاصی وجود ندارد خاطرنشان کرد :مصرف آب شهری و روستایی به میزان دو میلیون و ۶۰۰ میلیون مترمکعب در سال است که تقریباً در مصرف آب صرفه جویی خوبی داشته ایم و  نشان دهنده بالا بودن فرهنگ بهینه مصرف توسط مردم این شهر می باشد.

 وی افزود: منابع آبی، آب شرب  بشرویه از سازه های سخت است که البته خود نیز مشکل‌ساز است و متاسفانه چون در این نوع از منابع آبی ذخیره ها به شدت کاهش می یابد، لازم است برای شناسایی سایر منابع آبی پیگیری های لازم صورت گیرد.

 فرماندار بشرویه با اشاره به اینکه برای مکان‌یابی منابع آبی آب شرب مطالعات لازم باید صورت گیرد، بیان کرد :پیشنهاد این است که در صورت امکان آب مصرفی و آب شرب به صورت دو شبکه ای تدوین شود.

 زمان زاده افزود: از دیگر پیشنهادات در حوزه مصرف بهینه آب این است که آب شرب منطقه با توجه به کیفیت بالایی که دارد به صورت بسته بندی و توسط بخش خصوصی تهیه و توزیع شود .

وی با اشاره به فرسودگی بالای شبکه آب شرب بشرویه هم گفت: متاسفانه شبکه های توزیع آب در شهر بشرویه و ارسک بسیار فرسوده است و مخصوصاً در بافت های فرسوده شهری که از سازه های خشت و گل می باشد این فرسودگی بسیار محسوس است .

فرماندار بشرویه  با اشاره به مشکلات مجتمع آبرسانی در بخش ارسک بیان کرد:مجتمع آبرسانی در بخش ارسک  تنها با یک چاه تامین می‌شود و اگر با قطعی برق روبرو شویم مدت زیادی طول میکشد تا دوباره تامین آب صورت گیرد .

زمان زاده تصریح کرد: در منطقه نیگنان نیز آب شرب در تابستان با مشکلات زیادی روبه رو است که باید با تانکر آبرسانی انجام شود و همچنین در بخش روستایی چاه رزرو برای تامین آب نداریم.

وی با اشاره به دیگر مشکلات مهم فاضلاب روستایی هم گفت: مشکل مهم فاضلاب روستاهای کوهپایه ای برخی روستاها از جمله خانیک یگی و مجدد معضلی است که باید حتما رسیدگی شود.

 زمان زاده همچنین با اشاره به دیگر مشکلات در بخش روستاها در شبکه آبرسانی بیان کرد:روستای مورستان شهرستان بشرویه نیز دارای شبکه بسیار فرسوده است و همچنین در خط انتقال آب از منطقه نخاب با مشکلات شکستگی لوله روبرو هستیم.

فرماندار بشرویه همچنین تاکید کرد: با توجه به گرمای شدید تابستان منطقه مصرف آب و کولرهای آبی بسیار بالاست که پیشنهاد می شود با کاهش تعرفه برق در تابستان مردم را تشویق به استفاده از کولرهای گازی کنیم.

در ادامه این نشست، محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم شهرستان‌های بشرویه طبس فردوس و سرایان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منطقه خراسان جنوبی و به خصوص شهرستان بشرویه برای  تامین آب باید فکر اساسی کرد،خاطرنشان کرد: برای تامین آب شهرستان طبس و بشرویه متاسفانه به علت ناپایدار بودن منابع ذخیره با مشکل روبرو است.

وی تصریح کرد: این پیشنهاد هم معقول است که آب مصرفی را در دو شبکه قرار دهیم چرا که منابع آبی آب شرب رو به کاهش است بنابراین لازم است تا نحوه استفاده از آب در بشرویه به صورت دو شبکه ای شود و یا آب شرب به صورت بسته بندی در اختیار مردم قرار گیرد.

امیرحسنخانی با اشاره به اینکه در حال حاضر تامین آب مصرفی طبس نیز به صورت دو شبکه ای است گفت :در شهرستان بشرویه نیز وضعیت خاصی وجود دارد و اگر تامین آب مردم دچار مشکل شود به راحتی نمی‌توان آن را جبران کرد.

نماینده مردم بشرویه،طبس ،فردوس و سرایان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شهرستان بشرویه قنوات زیادی وجود دارد و باید برای تامین آب شرب هر دو شهر بشرویه و ارسک چاره اندیشی شود.

 امیرحسنخانی با اشاره به برخی راهکارها برای تامین آب شرب هم بیان کرد: قنات بشرویه بخشی از آن مخصوص آب مصرف خانگی بوده که لازم است این بخش مدیریت شود و همچنین آب قنات ارسک نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است باید برای تامین آب شرب مردم خریداری شده و به همان میزان برای کشاورزان تامین آب شود.

 نماینده مردم شهرستان‌های بشرویه، طبس ،سرایان و فردوس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئله آب یکی از مهمترین مسائل در این حوزه انتخابی است بیان کرد :باید چاره اندیشی شود تا در آینده مردم بیش از این با مشکل کمبود آب روبرو نشود

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.