پایگاه اینترنتی المانیتور نوشت به نظر نمی‌رسد ملک سلمان علی‌رغم اقدامات پرهیاهوی ولیعهد سعودی خواستار برکناری او باشد و این امر ریاض را با مشکلاتی زیاد مواجه می‌کند.

المانیتور: پادشاهی سعودی طی سال‌های آتی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین،  پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی به فعالیت‌های محمد بن سلمان در ۲۰۱۸ پرداخت و نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، سالی پرهیاهو را پشت سر گذاشت. در این سال، سنای آمریکا با اجماع از او به عنوان کسی انتقاد کرد که دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، را در کنسولگری این کشور در استانبول صادر کرد. این ولیعهد ۳۳ ساله هم اکنون به صورت فزاینده‌ای به عنوان یک مستبد خطرناک و بی‌پروا قلمداد می‌شود که در جنایت جنگی و گرسنگی دادن جمعی افراد دست دارد. کنگره و رسانه‌ها احتمالا در سال ۲۰۱۹ رویکرد خصومت آمیزتری را در قبال او در پیش خواهند گرفت.

در ادامه این مطلب آمده است: ولیعهد عربستان سعودی امسال را با سفر به انگلیس و آمریکا آغاز کرد. این سفرها که به واسطه کمپین شدید لابی و ماشین روابط عمومی تقویت شده بود، توجهات زیادی را به خود جلب کرد. او در انگلیس با ملکه الیزابت و نخست وزیر این کشور دیدار کرد. انگلیس تأمین کننده حدود یک سوم از هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی است و خبرهایی در ارتباط با یک قرارداد تسلیحات بزرگ جدید بین دو کشور هم شنیده می‌شود.

سفر به آمریکا در ماه مارس و آوریل حدود سه هفته به طول انجامید. در کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا از این شاهزاده سعودی با تصاویر جدیدترین قرارداد تسلیحاتی آمریکا استقبال کرد و از او خواست تسلیحات بیشتری از آمریکا خریداری کند. او به کمبریج، وال استریت، سیاتل، هالیوود و هوستون سفر کرد. اوپرا وینفری، مایکل بلومبرگ، بیل کلینتون و شمار دیگری از شخصیت‌های مشهور با ولیعهد عربستان سعودی عکس گرفتند. او در تگزاس با جورج بوش پدر و پسر، دو رئیس جمهور سابق آمریکا، دیدار کرد. قراردادهای عجیب و غریبی برای سرمایه‌گذاری در چشم انداز ۲۰۳۰ به عربستان سعودی وعده داده شد. این چشم‌انداز طرح ولیعهد عربستان سعودی برای کاهش اتکای عربستان سعودی به نفت و اجرای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود.

در همین حال ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود اعلام کرد در موضع عربستان سعودی در ارتباط با حقوق فلسطینیان، راه حل ایجاد دو کشور و به ویژه شرایط شرق قدس تغییری ایجاد نخواهد کرد. قطعنامه مطرح شده در کنگره آمریکا و بحث‌ها در اوتاوا همگی نشانه محسوب می‌شوند. اما این نشانه‌ها قدرتمند هستند.

در انتهای این مطلب آمده است: بقای ولیعهد عربستان سعودی تنها در دستان پدرش قرار دارد. پادشاه عربستان سعودی طی حکومت چهار ساله‌اش دو ولیعهد را برکنار کرده، اما به نظر می‌رسد از پسرش حمایت می‌کند. از این رو، این پادشاهی طی سال‌های آتی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. پیامدهای این اقدامات هم پایدار خواهند بود. آمریکا عربستان را از دست شوروی و صدام نجات داد. بیشتر از آن که آمریکا به عربستان سعودی و نفتش نیاز داشته باشد، این عربستان سعودی است که به آمریکا نیاز دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.