معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: اگر پیاده‌سازی شهر هوشمند به گونه‌ای باشد که شهروندان بتوانند تفاوت را در زندگی خود احساس کنند به گونه‌ای که منجر به شرایطی بهتر در مقایسه با شکل سنتی قبلی شود، آنگاه مفهوم شهر هوشمند محقق شده است.

شهر هوشمند زمانی محقق می‌شود که شهروندان تفاوت را احساس کنند

به گزارش ستاد خبری هشتمین نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند، محمدرضا حسین‌نژاد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با اشاره به ویژگی‌های شهر هوشمند اظهار داشت: در چنین شهری، حمل و نقل، محیط زیست، معیشت شهروندان، امنیت و آرامش و همه مؤلفه‌هایی که برای یک مدینه فاضله مورد نظر است، ارتقا پیدا می‌کند. هوشمندسازی صرفا استفاده از فناوری‌های الکترونیک نیست؛ بلکه رسیدن به شاخصه‌های توسعه پایدار در کوتاه‌ترین زمان و بهینه‌ترین امکانات همراه با توجه کردن به اقتصاد شهری است. اگر همه این موارد وجود داشته باشد و شهروندان بتوانند تفاوت را در زندگی خود احساس کنند به گونه‌ای که منجر به شرایطی بهتر در مقایسه با شکل سنتی قبلی شود، آنگاه مفهوم شهر هوشمند محقق شده است.
وی افزود: شهر هوشمند باید زیست‌پذیر، تاب‌آور و دوست‌دار محیط زیست باشد و شرایط دیگری که لازمه سکونت شهروندی همراه با آرامش است را در شهر فراهم کند.
حسین‌نژاد با اشاره به الزامات شهر هوشمند گفت: در بحث شهر هوشمند تعابیر متفاوتی وجود دارد و زیرساخت‌هایی نیز لازم است اما در نگاه کلان، پیوند مفاهیمی همچون توسعه پایدار، رشد اقتصادی و شهر هوشمند، توسعه پایدار هوشمند را نتیجه می‌دهد. بر این اساس، هدف‌گذاری شهرداری مشهد و معاونت شهرسازی و معماری این است که همگام با حرکت به سمت توسعه پایدار هوشمند، وظایفی را که طبق قانون به ما محول شده دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: در راستای پیاده‌سازی مفهوم شهر هوشمند در معاونت شهرسازی و معماری، اقداماتی انجام شده است که فرایندهای مربوط به صدور پروانه ساختمان و پاسخگویی به استعلامات از آن جمله است. به عنوان مثال فرایندهایی همچون انتقال آپارتمان به صورت الکترونیکی و توسط خود شهروندان از منزل قابل انجام است. در مجموع به دنبال فشرده‌سازی زمان انجام امور، کوتاه کردن مراحل کار و کم کردن ایاب و ذهاب ارباب رجوع هستیم.
معاون شهرسازی و معماری مشهد در خصوص روند هوشمندسازی مشهد اذعان کرد: با توجه به روند شکل‌گیری شهر مشهد در دوره‌های مختلف زمانی، در بخشی از مباحث زیرساختی دچار مشکلاتی هستیم و باید روی این موضوع کار کنیم. ولی به عنوان یک شهر پیشرو نسبت به سایر کلان‌شهرها، این امید را داریم که این مسیر را در مشهد با قوت بیشتر و ریشه‌ای‌تر دنبال کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.