در آستانه روز ملی پیشگیری از سوختگی (یکم دی ماه) شنیدن خبر فوت چند دانش آموز بی گناه در آتش سوزی مدرسه‌ای در زاهدان قلب همه مارا فشرد و یک بار دیگر حادثه دلخراش سوختگی بچه‌های شین آباد را در خاطرمان زنده کرد و اشک ماتم بر چهره‌مان نشاند.

۹۰ درصد حوادث سوختگی قابل پیشگیری است

در حالی که متأسفانه این حادثه و حوادث مشابه به علت بی‌احتیاطی، عدم نظارت و کنترل استانداردهای لوازم خانگی و... و. تکرار می‌شود، دکتر علی احمدآبادی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جمع خبرنگاران گفت: آمار سوختگی در کشور ما هشت برابر استانداردهای جهانی است و این ناشی از ده‌ها اتفاق ناگوار از مرگ تازه داماد به خاطر اتصال چوب پرده با کابل برق فشارقوی مجاور پنجره در اثر سوختگی شدید گرفته تا قطع عضو کارگران ساختمانی به علت سوختگی شدید در اثر برق گرفتگی و یا انفجار کپسول پیک نیک در حال پرکردن از کپسول گاز ۱۷ کیلویی و... و. گزارش می‌شود در حالی که۸۰ تا ۹۰ درصد حوادث سوختگی قابل پیشگیری می‌باشند.

وی با تأکید به اینکه خوددرمانی در سوختگی‌ها عامل عفونت و مرگ بیمار می‌شود، اظهار کرد: با امکاناتی که در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) داریم تنها مرکز ریفرال هستیم که بیماران سوختگی سه استان خراسان، گلستان، سیستان و بلوچستان، مازندران و نیز کشورهای افغانستان و عراق را پوشش و درمان به روز را برای بیماران انجام می‌دهیم که ۶۰ تا ۷۰ درصد بهبود پیدا می‌کنند، اما بعضی بیماران بعد از خود درمانی و آلوده شدن زخم تمیز پس از ۲۴ ساعت به این مرکز مراجعه می‌کنند که با تمام تلاشی که برای درمان آن‌ها انجام می‌شود به نتیجه نمی‌رسیم و بیمار فوت می‌کند.

وی یادآور شد: برای کاهش مرگ و میر سوختگی نیاز به بهبود فرهنگ عامه مردم، ارتقای آگاهی جامعه، استفاده نکردن از روش‌های عامیانه برای درمان و جلوگیری از آلوده شدن زخم‌های سوختگی و ارجاع به موقع داریم که در کنار آن به سالم سازی زیر ساخت‌های جامعه و نظارت بر تولیدات استاندارد گازی و برقی و... و. نیازمندیم.

دکتر سیدحسن طاوسی، فلوشیپ فوق تخصصی سوختگی افزود: برای پیشگیری از سوختگی به یک همت ملی و یک تلاش دسته جمعی نیاز داریم و در این راستا وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، وزارت صنایع، شرکت برق و... و رسانه‌ها سهم بسزایی در آموزش، اطلاع رسانی، نظارت و کنترل و ارتقای فرهنگ پیشگیری دارند؛ زیرا سوختگی افزون بر درد و رنج و هزینه فراوان، عوارض جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی به دنبال دارد که بیماران بعد از درمان باید با آن دست و پنجه نرم کنند.

معاون آموزشی بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) با اشاره به هزینه سنگین درمان سوختگی خاطرنشان کرد: به ازای هریک درصد سوختگی ۲ تا ۵ میلیون تومان هزینه درمان داریم، منتهی با امکاناتی که داریم و با یک عمل جراحی و پیوند پوست ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران درمان موفقی دارند با این حال بیمارانی که انواع درمان‌ها را انجام داده‌اند به علت عفونت جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار قطع عضو و معلولیت می‌شوند و بعضی از آن‌ها به علت تغییر شکل اندام و چهره اقدام به خودسوزی مجدد و خودکشی می‌کنند.

وی نیاز به آموزش، فرهنگسازی در زمینه پیشگیری و ارتقای آگاهی جامعه تأکید و نقش رسانه‌ها را در این زمینه بسیار با اهمیت عنوان کرد. دکتر جواد رجبیان، کارشناس مسئول بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به امکانات و تجهیزات سوختگی در دانشگاه اشاره و گفت: در مشهد ۴۲ تخت بستری فعال و ۱۲ تخت ‌آی سی یو سوختگی داریم که ضریب اشغال ۴۷ درصد را نشان می‌دهد و درمان‌های نوین گرافت پوست و پیوند پوست نیز برای بیماران سوختگی انجام می‌شود، با این حال در جهت گسترش امکانات برای بیماران سوختگی به دنبال افزایش اعتبارات هستیم. وی اولویت سوختگی را پیشگیری و سپس درمان دانست و از رسانه‌ها خواست تا در زمینه آموزش جامعه تمام تلاش خود را به کارگیرند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.