مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تربت‌حیدریه گفت: امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی تربت‌حیدریه تنها جوابگوی خطرات احتمالی تا ارتفاع ساختمان‌های ۳ طبقه است.

امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی تربت‌حیدریه تنها جوابگوی خطرات احتمالی تا ۳ طبقه است

به گزارش قدس آنلاین، سید مهدی کاظمی گفت: اگرچه حرفه آتش‌نشانی از مشاغل سخت و زیان‌آور است اما در مقایسه شرایط حرفه‌ای شغل آتش‌نشانی در کشور با کشورهای پیشرفته دنیا، متاسفانه به اندازه کافی به فراهم آوردن امکانات و شرایط اقتصادی و روحی مساعد برای آتش‌نشانان توجه ویژه‌ای نشده و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته شغل آتش‌نشانی در زمره مشاغل با ریسک خطر بالا محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تربت‌حیدریه ادامه داد: آتش‌نشانان در هنگام انجام عملیات نجات و امداد در معرض عوارضی نظیر رؤیت صحنه‌های دلخراش و تألم‌آور، عوارض ناشی از وقوع انفجار در صحنه حادثه، عوارض ناشی از مسائل ارگونومی وسایل و تجهیزات و ماشین‌آلات، عوارض ناشی از انجام خدمت به صورت شیفتی، عوارض ناشی از عدم تغذیه صحیح و متناسب باحرفه، عوارض ناشی از استرس پس از حادثه، عوارض ناشی از کار کردن در محیط‌های آلوده، عوارض ناشی از کارکردن در محیط‌های مرطوب نیز قرار می‌گیرند.

وی افزود: آتش‌نشانان که آماده گزارشات تلفنی هستند باید بتوانند برای کمک‌های اورژانسی با هر درجه‌ای از وخامت از یک تصادف اتومبیل ساده تا انفجار مهیب پاسخگو باشند.

کاظمی تصریح کرد: در حال حاضر و در صورت بروز هرگونه اتفاق برای ساختمان‌های مرتفع و ۷ طبقه این شهر، تجهیزات آتش‌نشانی بیش از سه طبقه را جوابگو نیست اما به لحاظ نیروی انسانی مشکل خاصی وجود ندارد و در صورت حوادث احتمالی تیم‌های صعود، فرود و ورزیده آتش‌نشانی با امکانات موجود اطفای حریق می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مشکل تنها مختص شهرستان تربت‌حیدریه نیست و ۹۶ شهر دیگر با این مشکلات مواجه هستند، افزود: طبق آخرین نامه‌نگاری‌ها در کمیسیون خاص امور کلانشهرها مصوب شده تا برای شهرهای بزرگ همچون تربت‌حیدریه، سبزوار و نیشابور خرید بالابر ۲۵ متری در اولویت قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه تمامی ساختمان‌ها را ملزم به رعایت موارد ایمنی کردیم، اظهار کرد: مالکان ساختمان‌های مرتفع باید تجهیزات ایمنی و آتش نشانی را در ساختمان‌های خود بر اساس ضوابط و مقررات قرار دهند تا از بروز اتفاقات ناگوار پیشگیری شود، لذا از ابتدای سال ۹۶ در کمیسیون ایمنی شهرستان مصوب شده تا پایان کار ساختمان‌ها به تائید سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی برسد.

وی گفت: تاکنون و در یکسال گذشته ۲۰۲ مورد تائید پایان کار توسط سازمان آتش‌نشانی انجام گرفته و در ۶ ماهه نخست امسال نیز ۱۵۰ مورد پایان کار مورد بررسی قرار گرفته است.

کاظمی از واگذاری زمین ۱۵۰۰ متری در خیابان عدالت به سازمان آتش‌نشانی خبر داد و افزود: با توجه به اینکه بیشتر ساختمان‌سازی‌های مرتفع در مناطق غربی شهر انجام می‌شود با مساعدت شهرداری ۱۵۰۰ زمین در خیابان عدالت به سازمان واگذار شده که فاصله رسیدن به حوادث احتمالی را کاهش می‌دهد.

وی گفت: از ابتدای امسال ۳۰۶  مورد اطفای حریق توسط ایستگاه‌های آتش‌نشانی انجام گرفته که از این تعداد ۳۳ موردی اطفای حریق مغازه‌ها، ۴۰ باب منزل، ۸۰ قطعه زمین زراعی و مابقی اطفای حریق موتورسیکلت‌ها و خودروها بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تربت‌حیدریه با بیان اینکه تجهیزات آتش‌نشانی این شهرستان تنها پاسخگوی سه طبقه با ارتفاع ۱۰ متر است، از خودروی بالابر ۲۵ متری برای این شهرستان بعنوان یک نیاز اساسی یاد کرد.

وی مجموع فعالیت‌های عملیاتی و آموزشی از ابتدای امسال  تاکنون را یک هزار و ۹۹ مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد عملیات، ۳۷ مورد تصادف، ۶ مورد واژگونی، ۵ مورد چاه افتادگی، ۱۸ مورد اشیاء حلقوی، ۴۶ مورد محبوس شدن در آسانسور و منازل، ۱۴۵ مورد نجات حیوانات، ۴۷ مورد آب گرفتگی، ۱۳ مورد نشت گاز و جلوگیری از حریق،   بازدید ایمنی (تجاری، صنعتی، مسکونی) ۴۱۷ مورد، آموزش شهروندی ۱۷ هزار نفر ساعت، استقرار ۵۴ مورد، فوتی در حوادث ۵ نفر است.

کاظمی فعالیت‌های عمرانی و اجرایی این سازمان را شامل تحویل زمین جهت احداث ایستگاه در خیابان عدالت، خرید شیرهای برداشت آب (هیدرانت)، راه اندازی رشته آتش‌نشانی و ارائه دیپلم در هنرستان محمود ابریشمی و پیگیری خرید یک دستگاه خودرو اطفاء حریق به مبلغ ۵ میلیارد ریال عنوان کرد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.