بیماری‌های قلبی - عروقی رتبه نخست علت مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده و بیشتر مردم دنیا هر ساله بیشتر از هر علت دیگری جان خود را به علت این بیماری‌ها از دست می‌دهند، در این بین کشور ما رکورددار بالاترین آمار مرگ قلبی در جهان است و حدود نیمی از مرگ و میرهای ایرانی‌ها به خاطر مشکلات قلبی است.

 روشی جدید برای کاهش نویز و خرابی الکترودهای نوار قلب

نوار قلب به عنوان اقدامی پرکاربرد و اولیه در بررسی دردهای قلب و سکته‌های قلبی ارزش خاصی دارد و تمام کسانی که مشکوک به آنژین صدری و سکته قلبی و مشکلات حاد قلبی هستند از آن‌ها نوار قلب گرفته می‌شود. در نوار قلب امواج الکتریکی قلب توسط دستگاه الکتروکاردیوگراف بر روی کاغذ شطرنجی مخصوصی که از تعدادی مربع ریز و درشت تشکیل شده است ترسیم می‌شوند. دکتر قاسم صادقی بجستانی استاد گروه مهندسی پزشکی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و مهندس محمود تاج بخش از مخترعان جوان مشهدی جدیدترین اختراع خود را با عنوان «الکترود یکپارچه گیره اندامی در ثبت سیگنال الکتریکی قلب» به ثبت رسانده‌اند که تاکنون نمونه خارجی یکپارچه آن هم تولید نشده است.

  نوار قلب؛ متداول ترین ابزار تشخیص

وی یکی از اولین و متداول‌ترین ابزار تشخیصی در مشکلات قلبی بعد از علایم بالینی بیمار را الکتروکاردیوگرافی معرفی می‌کند و می‌گوید: در این دستگاه الکترودهایی به صورت گیره‌های اندامی بر روی دو دست و پای چپ استفاده می‌شود، تا مثلث آندهوون تشکیل شود.

دکتر صادقی بجستانی تمیز بودن گیره‌های اندامی و خشک نشدن ژل بر روی گیره‌ها و اتصالات آن را به خاطر تأثیری که بر کیفیت سیگنال‌های الکتریکی فعالیت قلب دارد را بسیار مهم می‌داند و توضیح می‌دهد: هر گونه کثیفی مانند تکه‌های ژل خشک شده سبب می‌شود تا مانعی مانند عایق بر سر راه ارسال سیگنال‌های قلبی ایجاد شود.

به گفته این پژوهشگر و مخترع مشهدی، هدف از ثبت این اختراع، ارائه نوع یکپارچه و بدون فلز گیره‌های اندامی برای بهبود کیفیت ثبت سیگنال قلبی است؛ زیرا در تمامی گیره‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد وجود ساختار چند تکه‌ای در این دستبندها منجر به نفوذ ژل بویژه در محل اتصالات و کاهش کارایی گیره اندامی و خرابی بسیار آن شده است.

وی تصریح می‌کند: تاکنون در ایران ثبت اختراعی با عناوین «دستبند الکتروکاردیوگرافی»، «دستبند ثبت سیگنال قلبی»، «کلمپ الکتروکاردیوگرافی»، «کلمپ ECG»، «گیره اندامی الکتروکاردیوگرافی»، «گیره اندامی ثبت سیگنال قلبی» انجام نشده است و این برای نخستین مرتبه است که چنین گیره‌ای با این قابلیت در کشور ساخته می‌شود.

  برای نخستین بار در دنیا

وی با بیان اینکه این برای نخستین بار است در دنیا برای حل این مشکل از ساختار یکپارچه برای گیره اندامی استفاده شده است، اظهار می‌کند: ویژگی خاص این گیره اندامی، نویز بسیار کم بر روی سیگنال اصلی به علت عدم استفاده از گیره و مهره و اتصال یکپارچه آن است که علاوه بر حل مشکل نویز از باقی‌ماندن و خشک شدن ژل بین قطعات و کاهش کیفیت ثبت در دفعات مختلف، جلوگیری می‌کند.

همچنین عدم استفاده از فنر بین قطعه بالایی و پایینی و استفاده از دو استوانه پلاستیکی به جای فنر، برای ایجاد خاصیت فنریت و جلوگیری از ایجاد نویز در سیگنال قلبی یکی از راه حل‌های ارائه شده در این اختراع است.

دکتر صادقی بجستانی می‌گوید: برای رفع مشکل باقی‌ماندن ژل بین قطعات نیز کلیه قطعات فلزی به جای اتصال با پیچ با جوش آرگون به هم متصل شده‌اند و امکان ورود ژل بین این قطعات به صفر رسیده است که نقش بسزایی در عمر مفید این گیره‌ها دارد.

وی به بررسی نمونه‌های خارجی گیره‌های اندامی می‌پردازد و توضیح می‌دهد: با بررسی بهترین مدل‌های خارجی شاهد تلاش برای کاهش نویز بودیم، اما مشکل خشک شدن ژل به علت یکپارچه نبودن وجود داشت.

این مخترع مشهدی به بیان مزایای این اختراع جدید پرداخت و گفت: نویز بسیار کمتر گیره‌های یکپارچه به دلیل عدم استفاده از فنر و تعدد قطعات فلزی، عدم امکان نفوذ ژل بین قطعات و خشک شدن آن که منجر به افت کیفیت ثبت در دفعات تکرار ثبت می‌شود، خرابی کمتر گیره‌های اندامی یکپارچه طراحی شده در مقایسه با نمونه‌های موجود، شست وشوی ساده‌تر و کامل‌تر گیره‌های اندامی، کاهش شدید نویز به علت استفاده از جوش دقیق با قوس الکتریکی به جای پیچ کردن صفحه فلزی و هزینه بسیار پایین تولید آن که یک چهارم قیمت تمام شده نمونه‌های خارجی که قابلیت‌های این دستگاه‌ را هم ندارد، از جمله این مزایاست. یادآور می‌شود؛ دستگاه «الکترود یکپارچه گیره اندامی در ثبت سیگنال الکتریکی قلب» به شماره ۱۳۹۶۵۰۱۴۰۰۰۳۰۱۲۱۰۵ به ثبت رسیده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.