طی هفته گذشته شاهد تماس‌های مکرری از شهروندان منطقه لادن بودیم که نسبت به بوی ناخوشایند حاصل از پساب‌های رها شده درکال نه دره اظهار نارضایتی می‌کردند.

پساب‌های عبوری کال نه دره؛ از فاضلاب شیمیایی تا فضولات انسانی

 برای آگاهی از این مسئله به منطقه یادشده رفتیم و با مردم صحبت کردیم.

 پساب‌های پرحاشیه

یکی از ساکنان که مرد میانسالی است می‌گوید: ۶ سالی است که دراین محل زندگی می‌کنم وقبل از خرید مسکن هم برایم این موضوع چندان اهمیت نداشت اما حالا این امر به معضلی غیرقابل حل تبدیل شده است؛ چراکه بوی پساب‌ها همانند بوی تعفن زباله معمولی نیست، بلکه کاملاً شیمیایی بوده، به طوری که با متصاعد شدن بوی یاد شده، چشم و حلق مردم می‌سوزد.

وی می‌افزاید: برای رفع این مسئله با نهادهای متولی همانند محیط زیست و شهرداری هم تماس گرفتیم برای بازدید هم آمدند اما نتیجه‌ای نداشته است. شنیده می‌شود که منبع این پسماندها بخشی مربوط به تصفیه خانه شماره یک در انتهای آب وبرق است وبخش دیگر نیز پساب‌های خانگی محله نه دره می‌باشد. این شهروند با اشاره به شائبه‌ها وشایعه‌هایی که درمنطقه وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: همچنین می‌گویند این پسماند به کشف رود واردشده و به کشاورزها فروخته می‌شود. می‌گویند زد وبند و رانت وجود دارد و پیمانکار هزینه انتقال را می‌گیرد، اما بدرستی انتقال نمی‌دهد. به هرحال هرچند روزیک بار معمولاً ساعت ۳-۴ صبح و گاهی هم طرف عصر ساعت ۵-۶ حجم بسیاری پساب به کال می‌ریزند. خودم چند بار مسیر را رفته‌ام رسوب این پساب قرمزرنگ است و همین بیشتر مردم را نگران می‌کند.

در ابتدای خیابان لادن ۱۶ یکی از ساکنان این محله با اشاره به خط زردی که بر روی دیواره کال به جا مانده، می گوید: وقتی پساب جاری می‌شود دیگر یک گالن ویک تانکر نیست آنقدر حجم بالاست که انگار سیل آمده است. ما نمی‌دانیم به طور یقین منبع این پساب کجاست.

وی ادامه می‌دهد: ما تماس‌هایی با رسانه‌ها هم داشتیم به این امید که بیایند و قضیه را انتقال دهند، هرازگاهی هم مطالبی نوشتند اما تأثیری نداشته است.

 مشکلات پوستی

بوی نامطبویی به مشام می‌رسد و یکی از پاکبان‌ها با اشاره به این موضوع می‌گوید: ما مدام کال واطرافش را لایه روبی ونظافت می‌کنیم اگر چندروز ازاین قضیه غفلت کنیم؛ مردم محل ساعتی نمی‌توانند دوام بیاورند.

وی می‌افزاید: درامتداد کال نه دره و حدود ۳۰ متر بالاترحفره‌ای وجود دارد که از آنجا آب به کال می‌ریزند. وقتی رسوب‌ها را پاک می‌کنیم مملو از کرمک‌های قرمز رنگ است به همکاران هشدار دادم مواظب باشند. من چند سال است به این حرفه مشغولم و در مناطق مختلف هم کار کردم، اما اززمانی که به این منطقه آمده‌ام دچار مشکلات پوستی و عفونی شدم.

همین پاکبان تأکید می‌کند: مردم هم در آلودگی آب و تعفن پساب‌های منطقه مقصرند. به طوری که چند ماه قبل شهرداری روی جوی‌ها و کانال‌هایی که از نه دره آب را به کال وارد می‌کرد را بسته اما برخی مردم به طور مخفیانه دوباره کانال حفر کردند، حتی فاضلاب‌های انسانی را به کال می‌ریختند. شهرداری برخی ازاین کانال‌ها را پیدا کرده وپوشانده ولی نمی‌دانیم بازهم کانالی مانده یا نه؛ اما پساب وفاضلاب این منطقه ونه دره خیلی مشکل دارد. او می‌افزاید: همین چند ماه پیش بخشی از ساکنان کنار کال خودشان حوضچه‌ای درست کرده بودند و از آب پساب‌ها برای آبیاری فضای منطقه استفاده می‌کردند که بازهم شهرداری مانع شد و این حوضچه را تخریب کرد.

مرد میانسالی هم می‌گوید: درتمام دنیا پساب‌ها به خارج از شهرها منتقل می‌شود، درکشورما به داخل شهرتزریق می‌شود؛ درحالی که می‌توان این پساب‌ها را پس از ذخیره باتانکر به خارج از شهر برد.

 تعطیلی ۵۰ روزه تصفیه خانه

مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب مشهد درپاسخ به وضعیت پساب‌های تصفیه خانه شماره یک مشهد به قدس می‌گوید: این تصفیه خانه وظیفه تصفیه آب‌های سطحی سدهای طرق وکارده را انجام می‌داده که درزمان پیک مصرف از آن‌ها استفاده می‌شد.

محمد محمدزاده می‌افزاید: از حدود ۵۰ روز گذشته تصفیه خانه مزبور از مدار خارج شده و درعمل تعطیل می‌باشد. همچنین لجن‌های حاصل از تصفیه آب‌ها نیز به دلیل غنی بودن آن‌ها دراختیار بخش کشاورزی قرارمی گرفت وبه هیچ وجه در کانال‌ها رها نمی‌شده است. به هرحال برای آگاهی از وضعیت حریم رودخانه‌ها و حفاظت از آب‌های جاری و همچنین اطلاع از منابع تولید پساب‌های مورد نظر باید با نهادهای متولی همانند شهرداری و آب منطقه‌ای تماس گرفت.

 سخن پایانی

از آنجاکه منابع پساب‌های رها شده در منطقه لادن وکال نه دره مشخص نیست ما همچنان این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا نتیجه روشنی حاصل شود و نگرانی‌های مردم محل رفع شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.