مسکن مهر، بدون شک یکی از مشکل دارترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌هایی است که در هرگوشه‌اش می‌توان آثار ضعف مدیریت، رانت خواری و... را به وضوح دید و فهمید؛

مسکن مهر؛ پروژه ای که هرگز بسته نمی‌شود

داستانی‌ تکراری از روزگار سختی‌ها و مشکلات متقاضیان محروم و بی سرپناه و فریب خوردگان این پرونده بدنام دولتی است که حتی تلاش دولتمردان برای مردمی جلوه دادن آن و انداختن توپ کم کاری‌ها و مشکلات به زمین بخش خصوصی هم نتوانست سرپوشی بر سوءمدیریت آن‌ها باشد. امروزه پس از گذشت چندین سال از شروع پروژه مسکن مهر و با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری، متقاضیان زیادی هنوز سرپناهی راحت و ارزان آنچنان که درابتدا قولش را داده بودند نیافته‌اند؛ سایه مشکلاتی همچون نیمه‌کاره رها شدن واحدها، انواع کلاهبرداری‌ و کم کاری‌ها از طرف شرکت‌های سازنده، روی زندگی خیلی از متقاضیان این خانه‌ها سنگینی می‌کند و بسیاری هم به خاطر بی مهری دولتمردان، عطای مسکن مهر را به لقایش بخشیده و بعد از سال‌ها خواب پول و سرمایه شان در این پروژه، همچنان سرگردان هستند.

  متقاضیانی که مال باخته شدند

خانه‌های مسکن مهر که قرار بود ابتدا با رقمی کمتر از ۱۰ میلیون تومان آورده متقاضی و اقساط بلندمدت واگذار شود، نه تنها در زمان مقرر ساخته و واگذار نشد که سهم پرداختی متقاضی به حدود ۱۰ برابر و شاید بیشتر از آن افزایش یافت و این همه ماجرا نبود؛ انواع کلاهبرداری ها، بدعهدی و ده‌ها مشکل و مشقتی که به متقاضیان تحمیل شد، بسیاری از آنان را وادار کرد باوجود مرارت هایی که متحمل شده بودند، پای خود را از این بازی بیرون بکشند و هرچند مالباخته بودند، جان خود را آزاد کنند. در این میان مسکن مهر، درکنار سودهای کلان بادآورده‌ای که برای شمار زیادی از مدیران و اطرافیان آنان داشت، به ابزاری تبلیغاتی برای بسیاری از مسئولان عالی‌رتبه کشوری، نمایندگان مجلس و مدیران محلی تبدیل شده است و هریک به فراخور مقام و مسئولیتش با دادن وعده هایی که تقریباً هیچ یک تاکنون به واقعیت نپیوسته، سعی در جلب آرا و افکار عمومی داشته و دارند.

 پرونده‌ای که هرگز بسته نمی‌شود

وعده تکمیل و تحویل تمام واحدهای مسکن مهر یکی از ترفندهای تبلیغاتی نخ نما شده‌ای است که هرساله از زبان مسئولان شنیده می‌شود و هر بار بدون هیچ توضیحی درخصوص بدعهدی گذشته، وعده زمانی جدیدی مطرح می‌شود. به عنوان مثال، درپی صدور دستور رئیس جمهور در اواخر سال گذشته، باید واحدهای مسکن مهر تا شهریور ماه امسال بسته می‌شد. درهمین راستا مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی هم اعلام کرد که با تمهیدات انجام شده، پرونده مسکن مهر این استان نیمه نخست سال ۹۷ بسته می‌شود؛ اما این وعده نیز طبق روال معمول تاکنون عملی نشد و اخیراً شاهد اظهارات تازه‌ای از سوی مسئولان و دولتمردان هستیم. سرپرست استانداری خراسان رضوی درجلسه شورای مسکن استان که با حضور علی نبیان، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن دیروز به منظور بررسی مسائل مسکن مهر خراسان رضوی برگزار شد، گفت که تا پایان سال ۹۸ باید کارمسکن مهر هم در حوزه ساخت و هم مسائل زیربنایی به انجام برسد که برنامه ریزی ما در استان تا شهریور ماه سال آینده است. به گفته میرزایی، در این جلسه مقرر شد سازمان ملی زمین و مسکن برای تکمیل حوزه‌های زیرساختی و خدماتی مسکن مهر در خراسان رضوی ۷۰ میلیارد ریال کمک کند و مابقی اعتبارات مورد نیاز را از منابع استانی تأمین کنیم.

وی ادامه داد: همچنین قرار شد این سازمان ۸۰۰ میلیون تومان به صورت خاص برای پروژه مسکن مهر در قوچان و اجرای خط فاضلاب و مانند آن تأمین کند. وی با بیان اینکه پرونده پروژه‌های مسکن مهر باید در سال ۹۸ به طور کامل بسته شود، اضافه کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند برنامه‌های خود را در حوزه ساخت و سازها و مباحث زیربنایی و روبنایی بر این حوزه متمرکز کنند.

وی بر بازدیدهای مستمر از پروژه‌های مسکن مهر در نقاط مختلف و نظارت بر روند اجرای کار از سوی بخش‌های مربوطه تأکید و عنوان کرد: نخست باید مشکلات، نواقص و ضعف‌های کار در این پروژه‌ها از جمله گلبهار احصا و استخراج شود و هر دستگاه برنامه خود را برای انجام تعهداتش ارائه کرده و وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

میرزایی افزود: اگر دستگاهی نمی‌تواند وظیفه خود را در این حوزه انجام دهد، اعلام کند تا به نحوی در این موضوع برنامه ریزی و تصمیم گیری شود. وی با تأکید بر اینکه تمرکز استان بر تکمیل حوزه زیرساختی و زیربنایی است، گفت: در وهله نخست رفع نواقص بخش هایی که به انجام رسیده و همزمان تکمیل بخش‌های خدماتی و زیرساختی پروژه‌های در دست انجام است و باید این زیرساخت‌ها همزمان با تکمیل پروژه‌های مسکن مهر به انجام برسد. وی افزود: در حوزه گلبهار که بیش از ۲۵ هزار واحد مسکن مهر درآن اجرایی شده و بخش زیادی به انجام رسیده مباحث خدماتی و زیرساختی آن در قالب طرح جامع شهری دیده شده و انجام می‌شود. وی در ادامه با اشاره به افزایش وام مسکن مهر از ۳۰۰ میلیون به ۴۰۰ میلیون ریال گفت: امیدواریم این موضوع هر چه سریع‌تر اجرایی شود چراکه کمکی به تکمیل سریع‌تر این پروژه هاست.

  مدیران میانی مراقب کلاهشان باشند!

آنچه مسلم است اینکه در اظهارات نماینده عالی دولت در استان نیز نشانی از عذرخواهی بابت بدقولی گذشته و دلیلی برای یک سال به تأخیر افتادن روند تکمیل پرونده مسکن مهر دیده نمی‌شود؛ در عوض جملات ظریفی وجود دارد که چنانچه این وعده هم تحقق نیافت، گناه آن به گردن دیگران افتد، همچنانکه تاکنون چنین بوده است.

در این بین باید مدیران میانی دستگاه‌های مسئول درحوزه مسکن مهر مراقب باشند که قربانی این بازی تکراری معلوم الحال نشوند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.