دبیر شورای جهانی گوهر سنگ‌ها گفت: مشهد به لحاظ طراحی کامپیوتری سنگهای قیمتی در سطح قابل قبولی دارد و توانایی این را دارد که محصولات مورد نیاز استان‌های دیگر را تامین کند.

صادرات و واردات گوهر سنگ ها با قوانین ۲۰۰سال قبل/هنرستانهای مشهد گوهرتراش و گوهرشناس تربیت میکنند/بزودی پای نگارگری سنتی را به گوهر سنگها بازمیکنیم

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: اصفهان به‌عنوان شهر صنایع دستی، تبریز شهر جهانی فرش، لالجین شهر جهانی سفال و بالاخره مشهد، شهر جهانی گوهر سنگ‌ها در دنیا معرفی شده‌است  تا بار دیگر ثابت شود که «هنر نزد ایرانیان است و بس.»

 از دیرباز صنایع دستی به همت دستان هنرمندانی که در این راه کم نگذاشته‌اند، نام ایران را شهره جهان کرده تا جایی که این همه ظرافت و زیبایی توانست نظر کارشناسان عالی شورای جهانی صنایع دستی را نیز  جلب و نام ۴ شهر ایران را در زمره ۱۹ شهر جهانی صنایع دستی قرار دهد. خراسان رضوی با توجه به مستندات تاریخی از دیرباز خاستگاه سنگ‌های قیمتی بوده و از ۳۹ نوع گوهر موجود حداقل ۲۰ نوع در این استان وجود دارد.

همین موضوع در کنار دیگر ظرفیت‌ها توانسته در سال ۲۰۱۷ مشهد را به‌عنوان «شهر جهانی گوهرسنگ ها» به کل دنیا معرفی کند. در همین خصوص ملیحه سلطانی دبیر شورای جهانی صنایع دستی گوهر سنگ‌ها در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس آنلاین در توضیح اقداماتی که این دبیر خانه تا کنون انجام داده است گفت: مهمترین و بزرگترین معضل و مشکلی که بر سر راه این قضیه وجود دارد این است که قوانین ما در این زمینه به ۲۰۰ سال پیش برمی گردد و در همه این سالها هم یک آدم دلسور پیدا نشد که بیاید و اندکی این قوانین را تسهیل کند .

وی افزود:  همه از من توقع دارند که این راه را به تنهایی هموار کنم در حالیکه وظیفه من ارتقاء سطح زندگی صنعت گر است هر چند برای انجام این کار مجبورم یکسری کارهایی را انجام بدهم و راه را برای یکسری افراد تسهیل کنم و کار را آماده کنم درحالیکه اینگونه کارها یک همت جمعی می‌طلبد.

سلطانی اظهارداشت : وقتی قوانین تسهیل شود راه هم برای سرمایه گذار باز می‌شود و او هم جرات پیدامی کند که تولید کند این‌ها یک چرخه است و همه‌اش به دست دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها نیست و در واقع یک کار جمعی است ،  چند سالی به من زمان داده‌اند در حالیکه زیر ساختهایش را فراهم نکردند. ما در این چند سال کارهای خیلی خوبی در سطح استانی و کشوری انجام دادیم ولی همه این‌ها کافی نیست در حالیکه هیچ یک از متولیان این شهر هیچ حساسیتی نداشتند و هیچ تعاملی با من نداشتند ولی من با همه این‌ها کار خودم را انجام دادم.

سلطانی در پاسخ به این سئوال که آیا در این مدت توانسته‌اید موزه تخصصی هم ایجاد کنید گفت: من در این مدت و با تعاملی که با بخش خصوصی داشته‌ام توانسته‌ام دو موزه گوهر سنگ‌ها را ایجاد کنم و در حال حاضر هم مشغول زمینه سازی برای موزه‌ای با کمک سازمان زمین شناسی هستم که تا بهمن ماه همزمان با پارک موزه علوم زمین شناسی افتتاح  میشود و یک موزه بزرگ تخصصی گوهرسنگ‌ها خواهیم داشت.

وی در توضیح فعالیت این دبیر خانه در بحث آموزش گفت: تا قبل از اینکه مشهد شهر جهانی بشود به تعداد انگشت‌های دست طراح کامپیوتری زیورآلات داشتیم و از آن جایی که ما قطب طلا و جواهر کشور هستیم این نیاز به هر شکل در این بخش احساس می‌شد، پس آمدیم و با تعامل بخش خصوصی و کمیسیون سازندگان طلا از بهمن ماه سال ۹۵هر چهارشنبه یک استاد پروازی خوب از تهران دعوت کردیم و چهل نفر هنرجو را در این رشته آموزش دادیم که نتیجه آن پایه گذاری افتتاح مرکز آموزشی تخصصی جواهرات در ۱۲دی توسط معاون وزیر بود.

به گفته وی همه این طراح‌ها به دلیل اینکه از دل کارگاه‌ها بیرون آمده بودند ،  همه هم در حال حاضر مشغول به کار هستند و درعمل هم کار طراحی کامپیوتری جواهرات و گوهرسنگها را انجام میدهند.

دبیر شورای جهانی صنایع دستی گوهرسنگ‌ها ادامه داد:الان مشهد به لحاظ طراح کامپیوتری در سطح خوب و قابل قبولی دارد و توانایی این را دارد که استان‌های دیگر را تغذیه بکند. ولی یک نیاز دیگری که در حال حاضر نبودش قابل لمس است ، ایده خوب برای طراحی است که در حال حاضر برای رفع این نقص مشغول گفت‌وگو با طراح‌های سنتی و استادان نگارگری  هستیم تا بتوانیم در همایشی که قرار است بهمن ماه برگزار شود این دو قطب را به هم نزدیک کنیم و پیوند بدهیم.

سلطانی ادامه داد: در بحث آموزش متوسطه  همانطور که از گذشته با آموزش و پرورش همکاری می‌کردیم و یکسری هنرستان هایی داشتیم که رشته گوهرتراشی داشتند با تلاشهای انجام شده این همکاری توسعه یافت و  اولین هنرستان کار و دانش هنرهای ایرانی و اسلامی پایه گذاری شد و رشته گوهر تراشی و گوهر شناسی هم از اولویت‌های این هنرستان است.

وی افزود: ما در سال۹۵ مصوبه ایجاد مرکز ملی گوهر سنگ را از معاونت عمرانی استانداری گرفته‌ایم که تمام پروسه هایی را که از زمان جدا شدن گوهر از کوه تا زمانی که به دست مشتری میرسد را  در این مرکز داشته باشیم که هفته آینده مراسم کلنگ زنی خواهیم داشت ، در تلاش هستیم بودجه کشوری هم برایش فراهم کنیم. بحث‌های آموزشی، تجاری، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های دائمی در این مرکز مستقر خواهدشد.

دبیر شورای جهانی صنایع دستی گوهر سنگ‌ها از تسهیل موانع صادرات و واردات سنگ‌های قیمتی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دبیر خانه شهر جهانی گوهر سنگ‌ها در دو سال آینده یاد کرد و افزود: یکسری از این مقررات باید دوباره نویسی و حتی بازبینی شوند که در حال حاضر در صدد جمع آوری قوانین هستیم تا بتوانیم مشهد را به عنوان یک شهر معین و شهری که برای تجارت گوهر سنگ ها مرکز امنی است معرفی کنیم. الان قوانین خیلی غبار گرفته‌اند و هدف ما غبار زدایی از این قوانین است  و همه تلاش ما هم این است که استانداردهایمان را بالا ببریم در حال حاضر برای فیروزه استاندارد ملی نوشته ایم  و استاندارد عقیق در حال نگارش است .

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.