مدرسه فولادی محله منتظری قزوین این روزها حال و هوای خوشی ندارد و به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است که در انتظار تدبیر مسئولان است.

هویت گمشده‌ای به نام فرهنگ در مدرسه فولادی قزوین

قدس آنلاین-رقیه کشاورز، در گذر از شهرهای ایران، قدم به شهری میگذاری که تاریخ و ایامش با فرهنگ و هنری از جنس علامه دهخدا، میرعماد قزوینی درآمیخته است.

در گذشته و با گذر از ایام سال و روز و با عبور از جنوبی ترین نقطه شهر دیار مینودری، مردم و محله ای به چشمت میخورد که به خوبی میشد اصیل بودن قزوین را در این نقطه از شهر به تماشا نشست؛ منطقه ای که محله دباغان، مولوی و منتشری نام آوازه ترین محله این منطقه بوده و ماندگاری تاریخ را در ذهنها نقاشی میکرد.

روز و روزگاری که از محله دباغان، منتظری و بافتهای شهری این منطقه گذر میکردی ناخودآگاه دوران کودکی و نوجوانیت در ذهنت تداعی میشد و خاطرات گذشته در ذهنت نقش میبست اما این روزها گویا حال و هوای این محله ها خوش نیست و کم مهری‌ها و بی مهری‌ها امروز در این محله ها انگار دیگر رنگ و بوی فرهنگ و هنر را زدوده و فرهنگ و هنر محله دباغان و منتظری را فقط میتوانی در دیوارهای غبارگرفته و درهای فرسوده ببینی.

*مدرسه فولادی، فرهنگ فراموش شده محله جنوب شهر قزوین

مدرسه فولادی خیابان منتظری زمانی که محلی برای تحصیل دانش آموزان بوده امروز به پناهگاهی از معتادان و نااهلان تبدیل شده است که چهره این منطقه را نامناسب کرده است و فرهنگ اصیل قزوینی را به فراموشی سپرده است.

مدرسه فولادی در خیابان منتظری این روزها حال و روز خوشی را ندارد و وجود این مکان اینک به فضایی متروکه و محلی امن برای معتادان و مأمنی برای ارتکاب انواع مفاسد اخلاقی و اجتماعی تبدیل شده است که نارضایتی مردم محله و منطقه را به دنبال دارد.

مدیر پایگاه فرهنگی اجتماعی محله سلامگاه در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین از وضعیت این مدرسه گلایه می‌کند و می گوید: مدرسه فولادی واقع در چهارراه منتظری جنب مسجد لعل است و این مدرسه از سال ۱۳۴۸ قبل از انقلاب به منظور تحصیل دانش آموزان فعال بود و در حال حاضر نزدیک به ۱۵ سال به صورت بلاتکلیف و مخروبه رها شده است.

حجت الاسلام میلاد قلیپور با بیان اینکه مدرسه فولادی در حال حاضر به منبع فساد و فحشا منطقه شده است و موقعیت مناسبی ندارد، ادامه می دهد: از ۱۵ سال گذشته تا امروز به علت عدم استحکام کافی، شرایط نیمه مخروب دیوارها و سقف و سایر شرایط موجود، مدرسه در بلاتکلیفی است و به محلی برای بروز تمام مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی تبدیل شده است که مردم محله از این وضعیت ناراحت هستند و هیچ ارگانی پاسخگو نیست.

* نتیجه مثبتی در خصوص رسیدگی به وضعیت مدرسه از سوی مسئولان زیربط حاصل نشده است

وی عنوان میکند: در مدت ۱۰ سال گذشته نظافت این مدرسه توسط یک سرایدار انجام میشد اما امروز هیچ نظافتی انجام نمیشود و با گذشت ۶ سال هیچ اقدامی برای مشخص کردن این وضعیت از سوی دستگاههای متولی همچون آموزش و پرورش صورت نگرفته است.

مدیر پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله سلامگاه استان قزوین تصریح میکند: نامه های بسیاری به ارگانهای زیربط برای رسیدگی به وضعیت مدرسه فولادی ارسال شده و مکاتبات اداری با مسئولان و نمایندگان آموزش و پرورش، شهرداری، استانداری، فرمانداری، نمایندگان مجلس و سایر دستگاههای مرتبط صورت گرفته اما تا امروز هیچ نتیجه مثبتی در این خصوص انجام نشده است و مسئولان فرافکنی میکنند؛ برای نمونه حتی یک فرد خیر برای بازسازی این مدرسه اعلام آمادگی کرد اما آموزش و پرورش آن را نپذیرفت و اصرار برآن دارد که نمیتوانیم مالکیت آن را در اختیار داشته باشیم.

حجت الاسلام قلی پور ادامه میدهد: درحال حاضر وضعیت مدرسه بلاتکلیف است و در چند هفته اخیر خبرهای نامناسبی از سوی ساکنان منطقه شنیدهایم و روز به روز مشکلات اجتماعی در این محله افزایش می یابد.

با صحبتهای این مدیر حال باید دید آموزش و پرورش برای رسیدگی به وضعیت این مدرسه چه اقداماتی را در دستور کار دارد؟

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک قزوین در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین از مالکیت مدرسه فولادی صحبت و عنوان میکند: مدرسه فولادی از سال ۱۳۴۵ تا سال ۱۳۵۰ به مدت ۵ سال توسط شخصی با نام محمدتقی فولادی که مالک اصلی این مدرسه بوده است با قرارداد اجاره به آموزش و پرورش واگذار شده است و در این سال آقای فولادی مفقودالمکان می‌شود؛ در سال ۱۳۸۲ آقای تقوی به وکالت از فرزندان آقای فولادی به دنبال اجاره بستن مجدد این ساختمان و دریافت اجاره بوده است که این آقا هم مفقود میشود و در حال حاضر اطلاعی از صاحبان اصلی این ملک نیز در دست نیست.

به گفته محمدغلامی، این مدرسه از سال ۱۳۸۵ تاکنون بلااستفاده مانده است و مالکیت مربوط آن مربوط به آقای فولادی است و قانونا جایی که مالکان زمینی متعلق به فردی باشد آموزش و پرورش و اداره نوسازی مدارس حق تجهیز و تعمیر آن را ندارد و وضعیت این مالکیت باید مشخص شود.

*آموزش و پرورش مستاجر مدرسه فولادی است و بدون اجازه مالک نمی توانیم ساخت وساز مدرسه را انجام دهیم

وی اضافه می‌کند: طی ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته تا امروز هیچ استفادهای از این مدرسه نمیشود و از آنجایی که مالکیت این ملک در اختیار آموزش و پرورش نیست این فضا بلاتکلیف مانده است و پیگیری این موضوع از سوی امور حقوقی آموزش و پرورش به صورت جدی دنبال میشود.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک قزوین در بخش دیگری از صحبتهای خود به عدم مالکیت آموزش و پرورش استان نسبت به مدرسه فولادی تاکید میکند و میگوید: آموزش و پرورش مستاجر این مدرسه بوده و صاحب ملک نبودهایم و به دنبال پیگیری مالک این مدرسه هستیم تا آن را تحویل گرفته و بازسازی کنیم؛ ما نمی‌توانیم بدون اجازه مالک ساخت و ساز و بازسازی را انجام دهیم و به دنبال وارثان این مدرسه هستیم و پیگیریهای جدی با مسئولان اداره کل اسناد انجام شده است.

بنا به این گزارش، حال در این وضعیت بلاتکیلفی مدرسه و عدم مالکیت آموزش و پرورش برای این مدرسه، بدون شک باید مسئولان زیربط اهتمام جدی برای حل این مساله داشته باشند تا مشکلات اجتماعی این منطقه کمتر شود و رضایت مردم آن منطقه فراهم شود؛ شورای اسلامی شهر وشهرداری، راه و شهرسازی هریک به نقش ارگانی میتواند در این حوزه نقش داشته باشد.

برای بررسی بیشتر این موضوع و اقدامات شورای اسلامی شهر قزوین، پای صحبتهای یکی از اعضای این شورا نشسته ایم.

فرجالله فصیحی رامندی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار میکند: مذاکراتی را در شورای اسلامی شهر قزوین با آموزش و پرورش برای سلب مدارس مناطق متروکه داشته ایم تا استفاده دو سویه از این مدارس و مراکز پیشنهادی صورت بگیرد اما در حال حاضر به نتیجه نرسیده ایم و باید جلسه نهایی برگزار شود تا بتوانیم از فضاهای موجود شهری استفاده بهینه داشته باشیم.

وی بیان میکند: در خصوص مدرسه خاص و مدرسه فولادی محله منتظری یکی از روحانیون محلی پیگیر موضوع بود که مدرسه فولادی را در اختیار بگیرد و آن را به یک فضای فرهنگی تبدیل کند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین در پاسخ به این سوال که «به گفته نمایندگان آموزش و پرورش مالک مدرسه فولادی مفقود الامکان است و برای حل وضعیت بلاتکلیف این مدرسه، شورای شهر چه اقدامی کرده است؟»، میگوید: اگر آموزش و پرورش واقعا مالکیت این مدرسه عهده دار نیست و بهره برداری آن را در نظر ندارد در صورتی که اعلام کند، شهرداری میتواند از این مدرسه به طور موقت بهره برداری عمومی همچون خانه فرهنگ داشته باشد.

فصیحی رامندی یادآور می‌شود: بنده نیز سفارش کرده ام که اگر آموزش و پرورش مالکیت این مدرسه را در اختیار ندارد آن را اختیار شهرداری قرار دهد تا بتوان در شورای شهر و شهرداری از این فضا بهره برداری مناسبی در سایر حوزه های فرهنگی کرد؛ براساس قانون ما نمی توانیم از املاک رها شده بهره برداری کنیم اما براساس قانون حصارکشی برخی از پلاکهای مخروبه یا بلااستفاده و محل دفن زباله را میتوان انجام داد و اعتبار این بناها به زمان برگشت مالک موکول می‌شود و به عبارتی برای بهره برداری این پلاک ها نیازمند امر تسلیم است که این امر از سوی مدیریت استانی باید محقق شود.

وی ادامه می‌دهد: موضوع مدرسه فولادی نیازمند پیگیری است و مذاکراتی باید با آموزش و پرورش صورت بگیرد و بنده میتوانم موضوع را به عنوان یک موضوع جدی به شهرداری اعلام کنم تا در مدیریت شهری این وضعیت بررسی شود.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین یادآور می‌شود: بنده این موضوع را پیگیری میکنم و امیدواریم وضعیت نابسامانی مدرسه فولادی حل شود و چنانکه این مدرسه قابل استفاده موقت باشد برای ساکنان مورد استفاده قرار دهیم.

بنا به این گزارش و با وعده‌های داده شده از سوی مسئولان حال باید منتظر اقدام جدی این مسئولان بود تا دید این اقدام می تواند گره از مشکلات مردم محله منتظری بگشاید و وضعیت مدرسه فولادی و بلاتکلیفی آن رو به سامان میشود؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.