یکی از فرماندهان پیشمرگه در منطقه کردستان تایید کرد که شمار زیادی از نیروهای آمریکایی از جمله نیروهایی که از سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند، وارد پایگاهی نظامی در کرکوک شده‌اند.

پیشمرگه عراق، ورود نیروهای آمریکایی به کرکوک را تایید کرد

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «نوری حمه علی» مسئول نیروهای پیشمرگه در محور «بردی» در منطقه کردستان عراق، امروز (سه‌شنبه 8 ژانویه)، اعلام کرد، شمار زیادی از نیروهای آمریکایی وارد پایگاه نظامی « k1» در کرکوک شده‌اند و خواستار تحویل این پایگاه به ائتلاف بین‌المللی هستند.

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم» نوری علی گفت: شمار زیادی از نیروهای آمریکایی وارد این پایگاه شده‌اند و باید مسئولیت این پایگاه را برعهده گیرند زیرا پایگاه جایگزین دیگری برای این نیروها وجود ندارد.

چند روز پیش نیز، منابع رسانه‌ای، اخباری از اعزام شماری از نیروهای آمریکایی از اربیل به سوی این پایگاه در کرکوک منتشر کرده بودند.

این مقام پیشمرگه گفت: حضور این نیروهای آمریکایی در پایگاه k1 بر روی روابط میان پیشمرگه و نیروهای عراقی تاثیر مثبت خواهد گذاشت زیرا نیروهای پیشمرگه به منظور عادی‌سازی اوضاع در کرکوک و خارج کردن نیروهایی که از مناطق مختلف وارد این استان شده‌اند، در تماس و ارتباط مستمر با ائتلاف بین‌المللی هستند.

حمه توضیح داد: بخشی از نیروهای آمریکایی که به پایگاه  k1 رسیده‌اند از سوریه آمده اند و بقیه از استان الانبار خود را به این پایگاه رسانده‌اند.

پایگاه خبری «بغداد پست» نیز به نقل از «اسلام زیباری» یکی از افسران پیشمرگه این خبر را تایید و منتشر کرد.

زیباری طی پستی در فیس‌بوک نوشت که نیروهای آمریکایی با رسیدن به این پایگاه، خواستار برعهده گرفتن مسئولیت این پایگاه و اخراج نیروهای الحشدالشعبی  از آن شدند.

این پایگاه در 15 کیلومتری شهر کرکوک قرار دارد و نیروهایی از ارتش عراق و الحشد الشعبی از 16 اکتبر 2017 در آن مستقرند.

اما روزنامه سعودی «الحیات» پیش از این طی گزارشی اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی در طول نوار مرزی میان عراق و سوریه مستقر شده‌اند و این استقرار با هماهنگی کامل نیروهای عراقی صورت گرفته است.

این روزنامه به نقل از «محمد خلیل» فرماندار «سنجار» نوشت: این نیروها در طول نوار مرزی با سوریه مستقر شده‌اند و دلیل آن، وجود برخی از هسته‌های خاموش داعش در این منطقه است. حضور این نیروها در مناطقی مانند کوه سنجار و ناحیه «القحطانیه» با هماهنگی کامل نیروهای عراقی و بر اساس روابط موجود میان بغداد و واشنگتن و طبق توافقنامه‌های امنیتی و دفاعی فیمابین است.

وی تاکید کرد که هنوز ماموریت این نیروها مشخص نیست و معلوم نیست که آیا آنها برای تامین امنیت مرزها در این منطقه مستقر شده‌اند یا می‌خواهند عملیات نظامی علیه هسته‌های خاموش داعش در این منطقه انجام دهند.

محمد خلیل گفت: پایگاه‌های نظامی آمریکایی در سنجار از سال 2003 تا 2010 فعال بوده و نیروهای هوایی یا مارینز در این پایگاه‌ها مستقر بودند اما امروز با همکاری لشکر 15 ارتش عراق در مقرهای مختلف مستقر می‌شوند و در این پایگاه‌های نظامی حضور ندارند.

از سوی دیگر، «فرحان الدلیمی» عضو شورای استانداری «الانبار» از افزایش حضور نظامی  نیروهای آمریکایی در منطقه سنجار واقع در موصل به سوی منطقه التنف  تا مرزهای عراق و سوریه، در نزدیکی شهرستان «القائم» واقع در استان الانبار خبر داد و گفت که نیروی هوایی آمریکا نیز در حال انجام عملیات‌های پرواز مختلف در این منطقه است.

وی تصریح کرد: این نیروها بدون اطلاع دولت مرکزی عراق، عازم پایگاه هوایی «عین الاسد» شده‌اند و نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از احداث پایگاه‌های نظامی جدید آمریکا در طول نوار مرزی عراق و و سوریه به منظور  رسصد تحولات در داخل سوریه است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.