مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش‌ترین مشکل ما کمبود نیروی پرستار و کمک‌پرستاری است.

مهم‌ترین مشکل ما کمبود نیروی پرستار و کمک‌پرستار است
به گزارش قدس آنلاین، محمدحسن عزتی در مراسم گرامی‌داشت روز پرستار در مجتمع سپید در خصوص آمار پرستاران کل کشور اظهار کرد: ۳۴درصد کل پرسنل وزارت بهداشت را کادر پرستاری تشکیل می‌دهد. بیش‌ترین حجم نیروی کار مربوط به نیروی پرستاری است. مدیریت بیمار در بیمارستان‌ها با پرستارهاست. تفاوت پزشک و پرستار در بیمارستان این است که با مدیریت پرستار بیمار به خدمات و درمان خود می‌رسد.
وی ادامه داد: در زیرمجموعه کادر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ۸ هزارنفر استخدام دانشگاه و ۵ هزارنفر در کادر پرستاری بخش خصوصی مشغول به کار هستند. بنابراین ۱۳ هزارنفر در کادر پرستاری در بخش خصوصی و دولتی داریم. بیش‌ترین مشکل ما کمبود نیروی پرستار و کمک‌پرستاری است که نمود آن در بیمارستان‌ها بیش‌تر مشاهده می‌شود. بر اساس چارت بیمارستان‌ها بیش‌تر از ۲۵۰۰ پست خالی پرستار و ۱۵۰۰ نفر در هوش‌بری، کمک‌پرستاری و... داریم.
مدیرپرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: به ازای هر تخت ۱.۷ باید نیروی پرستار داشته باشیم که باتوجه به این آمار نیرو بیش‌تری لازم است. این کمبودها موجب‌شده ما مجبور شدیم شیفت‌های اجباری برای همکاران بگذاریم. تمام تلاش ما بر این است که شیفت‌های اجباری را حذف کنیم. بحث کمبود پرستار بسیار جدی است که سبب کاهش رضایتمندی بیماران می‌شود. با موافقت و پیگیری‌های مسئولین اخیراً ۴۵ کمک‌پرستار را جذب کرده‌ایم که تا آخر سال ۶۰ نفر دیگر اضافه خواهیم کرد، اما باتوجه به اینکه تعداد بیمارستان‌ها زیاد است این تعداد نسبت به نیاز ما گم می‌شود.
وی اضافه‌کرد: در طول سال گذشته ۸۰۰ پرستار به زیرمجموعه پرستارها اضافه شد. پرستار سه نقش در درمان دارد. نقش پرستار قبل از درمان یعنی پیش‌گیری، درمان و بازتوانی بعد درمان است. وزارت علوم‌پزشکی تاکید بر توسعه خدمات پرستاری بیرون و ارائه خدمات در جامعه را دارد. طرح غربال‌گری سلامت به مناسبت روز و هفته پرستار در تمام بیمارستان‌ها سطح مشهد تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شروع کردیم. در تمام بیمارستان‌ها اکیب‌هایی مستقر شده که خدمات؛ غربال‌گری، فشارخون و ... انجام می‌دهند.
عزتی خبرداد: کلینک‌های آموزش سلامت در بیمارستان‌ها راه‌اندازی کردیم که آموزش‌های خود مراقبتی رایگان داده می‌شود. راه‌اندازی مراکز مشاوره و ارائه مراقبت پرستاری در منازل از خدمات پرستاری جامعه‌نگر است. باتوجه به رشد سالمندی کشور ما پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۱۴، ۳۵درصد به افراد سالمند جامعه اضافه خواهدشد. تلاش می‌کنیم با مراکز مشاوره و خدمات مراقبت پرستاری که تاکنون ۵۵ مجوز داده شده، تا مقداری از بار بیمارستان‌های ما کم‌ شود.
وی با بیان‌اینکه «در سال ۱۴۰۰ پرستاران ما باید پروانه صلاحیت حرفه‌ای داشته باشند» خاطرنشان کرد: تاکنون به ۱۰۲۰ نفر پروانه صلاحیت حرفه‌ای داده شده تا اطلاعات علمی پرستاران ما به‌روز شود. آموزش ضمن خدمت پرستاران بسیار کمک‌کننده، خواهدبود.
عزتی درخصوص کارانه‌های پرسنل علوم پزشکی مشهد ابرازکرد: هر ماهه اضافه‌کار که قسمتی از کارانه پرسنل است؛ پرداخت می‌شود و فقط بخشی از آن پرداخت نشده است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.