طی روزهای گذشته تعدادی از هم‌استانی‌های ما درتماس با روزنامه قدس نسبت به کمبود داروی مخصوص بیماران پیوند کلیه گلایه کردند.

درد بیماران کلیوی کم بود، کمبود دارو هم اضافه شد

آنها تأکید داشتند: درهفته‌های گذشته برای تهیه داروی «ایمینورال» که تولید داخل است به داروخانه‌های بسیاری مراجعه کردیم اما اغلب آن‌ها این دارو را نداشتند و «نئورال» یاهمان داروی مشابه خارجی را عرضه می‌کردند که بسیار گران‌تر از نوع داخلی است. حال آنکه چند ماه پیش، داروی ایمینورال ضمن کاهش قیمت قابل توجهی، بدون هیچ دغدغه و محدودیتی در داروخانه‌ها قابل تهیه بود.

به گفته همین مخاطبان، این گونه عرضه دارو باعث شده شائبه‌هایی در اذهان عمومی شکل بگیرد چنانکه شنیده می‌شود؛ شرکت دارویی زهراوی، تولید کننده داروی ایمینورال که خود وارد کننده داروی «نئورال» نیز می‌باشد با نگاه کاسبکارانه چنین سیاستی را درپیش گرفته است. به این ترتیب داروهای خارجی در انبار مانده خود را با قیمتی گران به بیماران می‌فروشد! این درحالی است که تهیه دارو برای بیماران پیوند کلیه ضروری بوده و عدم دسترسی به آن؛ بیماران را دچارمخاطرات جبران‌ناپذیری می‌سازد.

 انفعال یک نهاد حمایتگر

بی‌شک نگرانی‌های بیماران پیوند کلیه قابل اهمیت است از این رو برای آگاهی از صحت و سقم این اظهارات در ابتدا به چند داروخانه در سطح شهر مشهد رفته و موضوع را بررسی کردیم. به این ترتیب برخی از داروخانه‌ها هیچ کدام از داروهای یادشده را نداشته و در برخی داروخانه‌های معتبر شهر نیز داروی «ایمینورال» موجود نبوده و تنها داروی «نئورال» خارجی عرضه می‌شد. همچنین به دنبال تماسی که با انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور داشتیم، خباززاده از اعضای هیئت مدیره این انجمن در واکنش به این موضوع اظهار کرد: برای این قضیه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تماس بگیرید. چرا که آن‌ها متولی تهیه دارو در کشور هستند.

 عرضه داروی ایرانی در روزهای آینده

دکتر عباس اخگری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره اظهار کرد: تولید داروی «ایمینورال» شرکت داروسازی زهراوی که تنها تولیدکننده سیکلوسپورین در ایران است به دلیل برخی مشکلات در تهیه مواداولیه به مدت دو ماه دچار اختلال شده که در این مدت سعی شد نمونه خارجی آن در اختیار بیماران قرار گیرد.

همچنین از نخستین روزهایی که تولید دارو مختل شد، این معاونت پیگیری فراوانی جهت این موضوع داشته و به اشکال مختلف هم به سازمان غذا و دارو اطلاع‌رسانی کرده است. به این ترتیب مقرر شده در پرداختی بیماران با توجه به قیمت گران‌تر نمونه خارجی، تخفیف بیشتری از طرف داروخانه‌های دولتی اعمال شود.

به هر روی داروی «ایمینورال» در حال تولید است ولی حدود دو هفته طول می‌کشد تا آزمایشات کنترل کیفیت آن انجام شود.

دکتر رجبی از فعالان حوزه دارو نیز با تأیید همین نظر خاطرنشان کرد: داروی نئورال موجود در بازار که از طریق شرکت دارویی زهراوی دربازار عرضه می‌شود از لحاظ سلامت هیچ گونه نقص و ایرادی نداشته و از کیفیت مطلوبی برخوردار است. چراکه تهیه دارو برای بیماران از اولویت‌های فعالان حوزه سلامت محسوب می‌شود. همچنین مشکلات تهیه مواداولیه برای داروی تولید داخل تا روزهای آینده برطرف شده و بیماران پیوند کلیه می‌توانند داروی وطنی را بدون دغدغه تهیه کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    0 0
    با عرض سلام و‌احترام خواهشمندم تو رو به عرکسی میپرستید وضعیت دارو پیوند اعضا ایمینورال که بسیار مهمه رو‌پیگیری کنید به‌قران‌قسم‌نگه‌داشتن کلیه پیوندی به شدت سخته و ما پیوندی ها هزار تا راه رفتیم تا بتونیم کلیه‌رو‌ نگه‌داریم . خواهشمندم وضعیت دارو پیکیری کنید بهدا چند روزه دارم دنبال دارو‌میگردم ولی دوزی که‌مصرف میکردم نیست مثلا‌من روزی 25 مصرف میکردم الان تو بازار به سختی اونم خیلی خیلی سخت 100 پیدا میشه خوب واقعاً باید چیکار‌کرد این وضعیت قابل تحمل شده