۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 640430

دندان‌ها یکی از اعضای بدن محسوب می‌شوند که با کارکرد دیگر اندام‌ها رابطه مستقیمی دارند؛ طوری که بیماری‌های دهان و دندان روی عملکرد گوش تاثیر گذاشته و معمولا افرادی که با درد دندان مواجه می‌شوند از نظر عصبی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

اهمیت مراجعه به دندانپزشک

دندان‌ها یکی از اعضای بدن محسوب می‌شوند که با کارکرد دیگر اندام‌ها رابطه مستقیمی دارد؛ طوری که بیماری‌های دهان و دندان روی عملکرد گوش تاثیر گذاشته و معمولا افرادی که با درد دندان مواجه می‌شوند اندام‌ها رابطه مستقیمی دارد؛ طوری که بیماری‌های دهان و دندان روی عملکرد گوش تاثیر گذاشته و معمولا افرادی که با درد دندان مواجه می‌شوند؛ از نظر عصبی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ چرا که درد دندان روی سلول‌های عصبی اثر می‌گذارد. به‌همین دلیل سلامتی دندان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

دندانپزشک کیست و چه وظایفی دارد؟

دندانپزشک متخصصی است که در زمینه شناخت، پیشگیری، بررسی و درمان مشکلات دهان و دندان فعالیت می‌کند. دندانپزشک وظیفه دارد که بیماری‌های دندان را تشخیص داده و با استفاده از راهکارهای درمانی مناسب آن‌ها را درمان کند. همچنین یکی دیگر از وظایف دندانپزشک ارائه روش‌های مناسب برای پیشگیری از بروز مشکلات دهان و دندان است.

مشکلاتی که دندانپزشک با بررسی دهان تشخیص می‌دهد

بعضی از بیماری‌های بدن روی دندان و دهان تاثیر مستقیمی دارند که دندانپزشک با بررسی دهان و دندان‌ها می‌تواند از احتمال وجود آن‌ها با خبر شود و به بیمار اطلاع دهد تا پیگیری کند.  بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی، آلزایمر و سرطان، از جمله مشکلاتی هستند که دنداپزشک می‌تواند احتمال وجود آن‌ها را تشخیص دهد.

مشکلات حاد دهان و دندان کدام‌اند؟

بیشتر اختلالات دهان و دندان با انجام راهکارهای ساده قابل درمان هستند؛ در حالی که بعضی دیگر از مشکلات دندان به جراحی و مدت زمان زیادی برای درمان نیاز دارند که عبارتند از:

ایملپنت

از دست رفتن دندان یکی از مشکلاتی است که می‌تواند بر اثر پوسیدگی بیش از حد، ضربه و تخریب رخ دهد. برای درمان از بین رفتگی دندان‌ها راهکارهای درمانی زیادی وجود ندارد اما مطمئن‌ترین آن‌ها ایمپلنت است. ایمپلنت نوعی جراحی می‌باشد که در آن پیچ تیتانیومی در داخل استخوان فک قرار گرفته و نقش ریشه را ایفا می‌کند. ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با بدن سازگاری کاملی داشته و منجر به بروز حساسیت نمی ‌شود. از طرفی ایمپلنت یکی از روش‌های طولانی مدت در دندانپزشکی محسوب می‌شود که زمان آن معمولا بین شش ماه الی یک سال می‌کشد. چرا که ابتدا باید تیتانیوم با استخوان فک جوش خورده و سپس دندان مصنوعی به آن اضافه شود.

ایمپلنتولوژیست کیست؟

از آن‌جایی که برای انجام ایمپلنت، استخوان فک باید جراحی شود؛ ایملپنت یکی شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی محسوب می‌شود. متخصص ایمپلنت یا ایمپلنتولوژیست دندانپزشکی است که دوره‌های تخصصی جراحی را گذرانده و با ساختار فک و دهان آشنایی کامل دارد. ایمپلنتولوژیست با بررسی وضعیت دهان و دندان و سابقه بیمار، جراحی ایمپلنت را انجام می‌دهد.

چه کسانی می‌توانند جراحی ایمپلنت را انجام دهند؟

معمولا افراد زیر هجده سال به دلیل کامل نشدن رشد استخون فک نمی‌توانند ایمپلنت انجام دهند و همین‌طور افراد سیگاری، الکلی و بیماران قلبی و عروقی افراد مناسبی برای انجام ایمپلنت نیستند؛ چرا که ایملپنت نسبت به موارد گفته شده واکنش نشان داده و استخوان فک آن را پس می‌زند.

ارتودنسی

یکی دیگر از مشکلات دهان و دندان که به جراحی و مدت زمان طولانی برای درمان نیاز دارد؛ بهم‌ریختگی و نامنظمی دندان‌هاست. ارتودنسی روشی است که در آن متخصص ارتودنسی  با استفاده از سیم و براکت‌هایی نامنظمی دندان‌ها را بر طرف می‌کند. سیم‌های ارتودنسی روی دندان‌ها گذاشته شده و با اعمال فشار آن‌ها را مرتب می‌کند. ارتودنسی انواع مختلفی دارد که ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی از جمله آن شناخته می‌شوند که با توجه به میزان نامنظمی دندان‌ها و تشخیص دندانپزشک یکی از آن‌ها انتخاب می‌شود.

مشکلات ارتودنسی

هر چند انجام ارتودنسی می‌تواند نامنظمی دندان‌ها را درمان کند؛ اما با مشکلات زیادی نیز همراه است. یکی از چالش‌های افرادی که ارتودنسی می‌کنند؛ پوسیدگی و خرابی دندان‌هاست؛ چرا که با قرار گرفتن سیم‌های ارتودنسی، نظافت و بهداشت دندان کمی مشکل می‌شود؛ به‌همین دلیل باکتری‌ها فضای کافی برای رشد پیدا  کرده و دندان‌ها را به مرور زمان پوسیده می‌کنند. بنابراین افراد که ارتودنسی انجام می‌دهند باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی استفاده کنند.

مدت زمان انجام ارتودنسی

ارتودنسی یکی از پروسه‌های طولانی در دندانپزشکی است. ارتودنسی باید توسط متخصص یا ارتودنتیست انجام شود؛ مدت زمان ارتودنسی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد؛ اما به‌طور کلی معمولا بین شش ماه الی دوسال طول می‌کشد.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.