منیدر با حدود۲۵۰ خانوار و بیش از ۱۵۰۰ نفر جمعیت از توابع بخش مرکزی شهرستان جغتای است.

کوچه‌های باتلاقی سهم «منیدر» از طرح هادی

این روستا آخرین نقطه مرزی جغتای و استان خراسان رضوی است که با شهرستان شاهرود در استان سمنان همجوار است. نام منیدر به دلیل واقع بودن آن در منطقه کوهستانی و قرار گرفتن آن درمیان دره‌ای بزرگ است که از واژه «میاندره» گرفته شده است. سرسبزی منیدر جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده است.

همچنین این روستا با تقدیم ۱۴ شهید و بیش از ۵۰ جانباز، آزاده و ایثارگر سابقه درخشانی در حمایت از انقلاب و نظام دارد اما متأسفانه مردم غیور این روستا از حداقل امکانات برخوردار هستند.

  کوچه‌های باتلاقی

اسماعیل سویزی یکی از اهالی روستا در گفت‌وگو با خبرنگار ما، می‌گوید: سه سال است که طرح هادی منیدر آغاز شده است و از زمان اجرای طرح هادی تنها جدول‌گذاری چند کوچه صورت گرفته است و طرح تعطیل شده است. وی با بیان اینکه قبل از اجرای جدول‌گذاری، هنگام بارندگی آبی در داخل کوچه نمی‌ماند، می‌افزاید: در زمان بارندگی آب جاری شده در کوچه‌ها به سمت باغ‌ها روان می‌شد که با تخریب کوچه‌ها برای اجرای طرح هادی و جدول‌گذاری دو سمت کوچه تبدیل به باتلاق می‌شود و مشکلات فراوانی برای اهالی روستا به وجود می‌آید.

سویزی می‌افزاید: هر بارهم که از مسئولان شهرستان درباره اینکه چرا طرح هادی منیدر به حال خود رها شده است پرسش می‌کنیم آقایان فرسوده بودن لوله‌های آب شرب را عنوان می‌کنند و می‌گویند اول باید لوله‌ها تعویض شود تا ما بتوانیم کار را ادامه دهیم و کوچه‌ها را آسفالت کنیم. حالا لوله‌ها تا سال‌ها بنا به دلایلی تعویض نشده باید این کوچه‌ها به این وضعیت رها شوند؟

  اختلال در سوخت رسانی به روستا

رضا ایزدی نسب فرهنگی بازنشسته هم در گفت‌وگوی خود از وضع موجود روستای منیدر انتقاد کرده و می‌گوید: در فصول بارندگی بخصوص زمستان کوچه‌های روستا به علت تخریب و اجرای طرح هادی پر از گل ولای می‌شود و این به دلیل آن است که طرح هادی دریک پنجم روستا به صورت جدول‌گذاری اجرا شده است و مابقی روستا به صورت نیمه کاره به حال خود رها شده است و این موضوع موجب آزرده شدن اعصاب و روان روستاییان شده است.

عباس میرزایی، عاملیت فروش نفت سفید هم در گفت‌وگوی خود به خراب بودن جاده از سمت فرومد استان سمنان و کوچه‌های داخل روستا اشاره کرده و اظهار می‌دارد: به خاطر وجود این دو مشکل تانکرهای سوخت‌رسان حاضر نیستند در زمستان سوخت به روستا حمل کنند و مردم در تهیه سوخت دچار مشکل می‌شوند.

وی با انتقاد ازنیمه کاره ماندن طرح هادی و بلاتکلیفی کوچه‌های روستا می‌گوید: اگر قرار نیست کوچه‌ها آسفالت شود حداقل با شن‌ریزی و تیغ زنی مردم را از این همه

گل و لای نجات دهند.

  چهارسال انتظار برای یک طرح

حسین منیدری عضو شورای روستا هم درباره مشکلات موجود روستا می‌گوید: حدوداً از سال ۹۳ که تخریب و عقب نشینی خانه‌ها برای اجرای طرح هادی آغاز شد و مردم همکاری خوبی داشتند بیش از ۹۵ در صد خانه‌ها تخریب شد و همان سال هم جدول‌گذاری کوچه‌ها آغاز شد اما از آن زمان تا کنون تنها ۱۵۰۰ متر دوطرف کوچه‌ها جدول‌گذاری و طرح هادی به حال خود رها شده است.

وی به پیگیری‌های اعضای شورای اسلامی و دهیار روستا در این باره اشاره می‌کند و می‌افزاید: پیگیری‌های زیادی چه به صورت حضوری و یا توسط نامه‌نگاری انجام دادیم، به بنیاد مسکن شهرستان و استان مراجعه کردیم و علت توقف طرح را جویا شدیم که مسئولان در پاسخ ما نبود اعتبار را عنوان کردند. منیدری به دیدار خود با معاون فنی بنیاد مسکن استان اشاره کرد و اظهار می‌دارد: در دیدار با معاون بنیاد، وی تنها

راه حل اجرای طرح هادی روستا را پیگیری توسط نمایندگان در تهران عنوان کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.