رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: به نظر ما و براساس اطلاعاتمان، عملکرد مالی جامعه پزشکی در مجموع از اکثر صنوف شفاف‌تر است.

عملکرد مالی پزشکان از اکثر صنوف شفاف‌تر است
به گزارش قدس آنلاین ، علی بیرجندی‌نژاد امروز در نشستی خبری که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، در خصوص شفافیت مالی پزشکان اظهار کرد: در استفاده از کارت‌خوان الزامی برای هیچ صنفی نداشته‌ایم. در سازمان نظام پزشکی هم تا کنون استفاده از کارت‌خوان اختیاری بوده است و عده‌ای برای رفاه حال مراجعان از آن استفاده کنند، باتوجه به اینکه استفاده از کارت‌خوان الزام ندارد ما هم آمار دقیقی از تعداد مطب‌هایی که از کارت‌خوان استفاده می‌کنند، نداریم.
وی ادامه داد: به طور کلی جامعه پزشکی از شفافیت مالی برای تمام صنوف استفاده می‌کند. اگر الزامی ایجاد شود که همه صنوف ملزم باشند از کارت‌خوان استفاده کنند ما اولین کسانی خواهیم بود که کارت‌خوان خواهیم گذاشت، اما اینکه  استفاده از از کارت‌خوان برای یک صنف خاص الزامی شود اینطور احساس می‌شود که  شفافیت مالی در آن صنف وجود ندارد و آنچه برخی از جامعه پزشکی را حساس می‌کند، همین مساله است.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه «به نظر ما و براساس اطلاعاتمان عملکرد مالی جامعه پزشکی در مجموع از اکثر صنوف شفاف‌تر است»،  بیان کرد: این موضوع به دلیلی نوع ارتباطی است که داریم.از شفافیت مالی به جامعه پزشکی آسیب نخواهد رسید بلکه منافع آن به همه جامعه برخواهد گشت. بخشی از تامین منابع کشور منوط به مالیات است و افراد باید مالیات بدهند مورد پذیرش ماست و تاکنون هم براساس فرمول‌های اداره مالیاتی تعیین کرده مالیات پرداخت کرده‌ایم و خواهیم کرد.
بیرجندی‌نژاد در مورد ارتباط بین کارت خوان و عدم پرداخت مالیات گفت: تا کنون هیچ گاه کارت‌خوان‌ها به عنوان منبع مواخذه مالیات نبوده‌اند؛ الان هم نیست؛ مخصوصاً در مورد مطب‌ها. حدود 95 درصد همکاران ما با سازمان‌های بیمه‌گر قرارداد دارند و بنابراین مالیات به صورت شفاف با کارت‌خوان یا بدون آن قابل محاسبه است. کارت‌خوان تقریباً هیچ نقشی در محاسبه مالیات ما ندارد. چون درآمد پزشکان ما کاملاً شفاف است هیچ نگرانی‌ای بابت وجود کارت‌خوان در مطب ندارند.
وی در خصوص اخبار منتشر شده‌ای مبنی بر اینکه 97 درصد پزشکان مالیات پرداخت نمی‌کنند، اظهار کرد: نادرست‌بودن این آمار مبرهن و مشخص است. آمار پزشکان فعال ما نصف آماری است که در آنجا منتشر شده. حدود نیمی از جامعه پزشکی در بخش دولتی مشغول فعالیت هستند از جمله پزشکان که در بخش دولتی مالیات پرداخت می‌کنند. در بخش دولتی قبل از اینکه وجه به پزشک پرداخت شود مالیاتش کسر می‌شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد تصریح کرد: شفافیت مالی ما دقیق است اما در هر صنفی ممکن است عده‌ای باشند که بخواهند قانون را دور بزنند که از آن‌ها دفاع نمی‌کنیم. حدود 70 هزار پزشک فعال در سطح کشور داریم. 5000 پزشک عمومی در مشهد فعایت می‌کنند که از این تعداد، حدود 1000 نفر مطب دارند. همچنین حدود 1700 پزشک متخصص در مشهد داریم که از این تعداد 1700 نفر مطب دارند.
وی در خصوص  پرداخت ویزیت مجدد به پزشکان هنگام نشان‌دادن جواب آزمایش و... گفت: مقررات در این زمینه  کاملا شفاف است. اگر  اقدام پاراکلینیک درخواست شود و فرد همان روز دوباره به پزشک مراجعه  کند، حق ویزیت تعلق نمی‌گیرد، اما  اگر مراجعه مجدد در همان روز نباشد و روز دیگری به پزشک مراجعه شود، اگر نتیجه آزمایش و... خوب بود و دکتر صرفاً آن را دید و فرد مشکلی نداشت، مشمول حق ویزیت مجدد نمی‌شود اما اقدام درمانی دیگری انجام شود مثلا معاینه مجدد، اقدام دارویی و... صورت بگیرد، بر اساس قانون پزشکان می‌توانند ویزیت دریافت کنند.
بیرجندی‌نژاد در مورد اینکه برخی پزشکان بیماران را به آزمایشگاه، داروخانه و... مشخص ارجاع می‌دهند، تصریح کرد: این موضوع ذو وجهتین است. ممکن است این اقدام پزشکان به خاطر تبحر آن آزمایشگاه و... باشد که پزشکان با توجه به تجربه‌شان از این موضوع آگاه هستند. اما آنچه مسلم است اگر غیر از این، مدنظر باشد پسندیده نیست؛ مخصوصاً در مورد دارو، آزمایش‌های معمول و... زیرا پیچیدگی خاصی ندارد. 
وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم حتما ارتباط خاصی در این اقدام پزشکان وجود دارد؛ همان‌طور که نمی‌توانیم خلاف آن را ثابت کنیم. اگر مواردی به ما گزاش شود بررسی می‌کنیم و اگر بابت ارجاع دلیل موجهی وجود نداشته باشد از نظر قانونی می‌توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در مورد نظارت بر زباله‌های عفونی مطب‌های خصوصی یادآور شد: تمام مراکز درمانی رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد ما قرارداد پسماند دارند. حدود 1100 مطب هم قراردداد پسماند دارند. بقیه مطب‌ها هم درحال پایش هستند و تا انتهای ماه تعیین تکلیف نهایی خواهند شد. از این تعداد برخی مطب‌ها مطب روان‌پزشکان و روانشناسان است که زباله عفونی ندارند.
بیرجندی‌نژاد اضافه کرد: تمام نگرانی ما از پسماند عفونی این است که برخی از بیماری‌های خاص از این طریق به جامعه منتقل شوند. بیماری‌های که مخصوصا از طریق خون و ترشحات آن منتقل می‌شوند همچون هپاتیت، اچ. آی. وی و... . اما چیز بسیار مهم‌تری هم در این زمینه داریم که حساسیت کسی را برنمی‌انگیزد. آخرین آمار در مورد همین بیماری‌هایی که نگران هستیم از طریق زباله عفونی منتقل شوند، نشان می‌دهد ۴۶ درصد از طریق تماس جنسی، حدود ۳۵ درصد از طریق سرنگ‌های آلوده در هنگام تزریق  وکمتر از ۱۵ درصد به دلایل نامشخص است که شاید زباله هم جز آن باشد، انتقال می‌یابند.
وی با بیان اینکه « سرنگ، اگر آلوده به خون نباشد جزو زباله عفونی نیست»، اظهار کرد: اکثر میکروب‌هایی که ما به آن حساسیم مثلا ویروس ایدز و... ، به هوا حساس هستند و کمتر از یک دقیقه می‌توانند در معرض هوا دوام بیاورند و خیلی سریع از بین می‌روند، نمی‌خواهم اهمیت موضوع را کم کنم اما باید به راه‌های دیگر انتقال بیماری‌ها به‌جز زباله عفونی هم حساس باشیم.
بیرجندی‌نژاد در مورد تعرفه‌های پزشکی گفت: پزشک عمومی 24500،متخصص 38000 و فوق تخصص 48000تومان است.بیمه حدود 7500 به پزشک عمومی، 11000 به متخصص و 14000 به فوق تخصص می‌دهد.
وی در مورد اینکه چرا اورژانس‌ تمام بیماران را به بیمارستان‌های خصوصی ارجاع می‌دهد، عنوان کرد: آمبولانس بیماران را قبلا به مراکز خصوصی هم می بردند اما در حال حاضر قانون اینگونه است که اگر بیمار بسیار فوری به اقدامات درمانی نیاز داشته باشد باید به نزدیک‌ترین مرکز چه خصوصی و چه دولتی برده شود اما خیلی فوریت ندارد باید به مرکز دولتی ارجاع داده شود. در اینجا موضوع بحث هزینه است زیرا ممکن است تمام بیماران توانایی پرداخت هزینه مراکز خصوصی را نداشته باشند. در مواردی هم که با فوریت اورژانس بیمار را به مرکز خصوصی می‌برد بیمار بعد از اینکه حالش کمی بهتر شود می‌تواند به مرکز دولتی ارجاع داده شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهددر مورد میزان شکایت‌ها از پزشکان یادآور شد: در سال گذشته  حدود 550 و خورده‌ای شکایت از پزشکان داشته‌ایم در این آمار، حدود 40 درصد، پزشکان محکوم شده‌اند. از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه 515 مورد شکایت و یک مورد ابطال پروانه داشته‌ایم که حداکثر مجازات در حوزه انتظامی ماست. روند رسیدگی به شکایات در سیستم قضایی طولانی است و واحد انتطامی ما هم جزئی از سیستم قضایی است. رسیدگی به پرونده‌ها از چند ماه تا چند سال ممکن است طول بکشد.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.