وزیر نیرو گفت: ایجاد سیستم‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب یکی از نقاط روشن در کارنامه جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه است.

ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب گامی در جهت توسعه کشور است

به‌گزارش قدس آنلاین ، رضا اردکانیان صبح جمعه در حاشیه مراسم بهره برداری از  تصفیه خانه گلبهار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توسعه سیستم‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب یکی از نقاط روشن در کارنامه جمهوری اسلامی ایران بوده به صورتی که در مجموع تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور از ۴ مورد در ابتدای انقلاب به ۲۱۶ تصفیه‌خانه فاضلاب  در حال بهره‌برداری رسیده است. 

وی افزود: توجه به توسعه، جمع‌آوری، تصفیه و استفاده از پساب تصفیه‌شده فاضلاب در کشور، یکی از شاخص‌های قابل رقابت با کشورهای دنیا محسوب می‌شود و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ا جمعیت کشور زیر پوشش شبکه های فاضلاب هستند. 

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ایجاد تصفیه خانه ها با سرعت خوبی در کشور در حال انجام است و با توجهی که  برای بخش خصوصی در این زمینه شده به شتاب آن افزوده خواهد شد. 

اردکانیان با اشاره به افتتاح تصفیه خانه گلبهار تصریح کرد: این تصفیه خانه به روش BOT توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مدت دو سال ساخته شده و با ظرفیت ۳۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر را پوشش خواهد داد.

وی گفت: این تصفیه‌خانه با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان، نقش مهمی در بهبود شرایط زیست محیطی و تهیه پساب تصفیه‌شده برای مصارف مختلف صنعت و بخش‌های دیگر ایفا می‌کند. 

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به مناسبت ایام دهه مبارک فجر ۴۰ تصفیه خانه در شهرهای کشور به بهره برداری خواهد رسید.

شایان ذکر است تصفیه خانه گلبهار در فهرست ۴۰ پروژه مهم وزارت نیرو قرار گرفته و اولین تصفیه‌خانه ساخته شده با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شرق کشور محسوب می‌شود و دولت خرید پساب فاضلاب این پروژه را تضمین کرده است.
 محصول فرآیند تصفیه فاضلاب هم که اصطلاحا «کیک لجن» نامیده می شود، به عنوان کود در بخش  کشاورزی مصرف خواهد شد.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.