معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت:محدودیت رفت و آمد در زیر گذر در حد پیشنهاد است و تا زمانی که زیرساخت‌های آن انجام نشود هرگونه بستن یا محدود ساختن خیابان‌های اطراف حرم مشکلات ایجاد خواهد کرد.

زیرساخت لازم نباشد، بستن زیرگذر حرم مشکل‌زا می‌شود/ کم‌شدن استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی
به گزارش قدس آنلاین، خلیل الله کاظمی در نشست خبری تبیین سیاست‌های اجرایی حوزه حمل و نقل و ترافیک در خصوص بودجه سال آینده اظهارکرد: در بودجه سال آینده حدود ۶ تقاطع و اصلاح دوربرگردان را در دست کار قرار گرفته است. به‌محض اینکه بودجه‌ها به تصویب برسد، تا پایان امسال حدود دو پروژه به مرحله تعیین پیمان‌کار خواهد رسید. بودجه پیشنهادی به شورای شهر در حوزه فنی و عمران رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به بودجه سال جاری دارد. در حوزه حمل و نقل و ترافیک رشد ۴۰ درصدی را شامل می‌شود. مطمئن هستم با این نگاه خیلی از مشکلات و معضلات سطح شهر  پاسخگویی است. در کنار آن ورود سرمایه‌گزاری بخش خصوصی و اجرای پروژه‌های عمرانی و پارکینگ‌های مسقف و احداث پارک‌های بزرگ قدم برداریم.  
وی ادامه داد: با مطالعات انجام شده توانسته‌ایم  یکسری از مشکلات شهروندان حل کنیم. نزدیک به ۱۵ گ اصلاح‌های هندسی طرح مصوب داشته مانند بلوار آزادی، سه‌راه خیام و... تا نیمه دوم اسفندماه به بهره‌برداری می‌شود تا پایان سال از رفع مشکلات ترافیکی شهروندان حل شود.
کاظمی در خصوص خط دو قطارشهری خاطرنشان کرد: ایستگاه سلامت خط دو قطار شهری  با برداشت مسافر صرفا در ایستگاه پیروزی در سه ماه اول سال ۹۸ به بهره برداری خواهید رسید. در طی ماه‌های بعد از آن دو ایستگاه کوهسنگی و الندشت بهره‌برداری خواهد رسید که تقریباً خط دو قطار شهری تکمیل خواهدشد.  
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در آذرماه سال ٩٩ خط سه بی ار تی عملیات حفاری آن به اتمام خواهد رسید. شروع عملیات خط ۴  قطار شهری در سال ۹۹ شروع خواهدشد. خط سه قطارشهری از میدان شهدا به سمت پایانه مسافربری است را تجهیز کنیم با سه ایستگاه باب الجواد، شهدا و بسیج در سه ماهه سال ۱۴۰۰ سه ایستگاه در خط سه به بهره‌برداری برسانیم. تامین اتوبوس‌ها در سطح کشور به  مشکلاتی برخوردیم و امکان تامین اتوبوس برای شهرداری‌ها خیلی با محدودیت ایجاد شده و باید نگاهی به توسعه اتوبوس‌ها داشته‌باشیم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم ۳۲۰ دستگاه اتوبوس که قبلا قابل استفاده نبوده با امکاناتی دوباره آن را مجدد در شش ماهه اول سال به چرخه اتوبوس‌رانی برگردد.  
وی با اشاره به اینکه «از معضلات سطح‌شهر ترافیک خودروهای سنگین است» خاطر نشان کرد: به صورت ویژه ممانعت از ورود خودرو سنگین و ترانزیتی در صدمتری و کلانتری خواهیم شد و از خودروهای غیر ترانزیت که فقط تردد در شهر دارند، تدارک دیده شده در سطح شهر در زمانی که بار ترافیکی کم‌تری وجود دارد خودرو خود را پارک کنند. در هسته مرکزی شهر حمل و نقل بار تابع شرایط و ضوابط شود.
کاظمی با بیان اینکه   «استفاده از ظرفیت‌های مجموعه سازمان تاکسی‌رانی در دستور کار است» تأکید کرد: با توجه به استقبال مردم از تاکسی‌های اینترنتی و کم‌شدن تقاضا از تاکسی‌رانی است. تاکید شده در افراد درمجموعه تاکسی‌رانی می‌توانند زیر مجموعه تاکسی‌های اینترنتی شوند.
 کاظمی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مسافرین تأمین بلیط است که تمهیدات برای تامین بلیط از  پایانه مسافربری به شیوه مناسب‌تری صورت گیرد. دو اولویت در سال آینده برای آسفالت و خط‌کشی شهر قرار دادیم. ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت و خط‌کشی معابر اصلی و درجه یک سطح شهر در نظرگرفته‌ایم.  
کاظمی در پاسخ به ایسنا در خصوص اقدامات برای کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی حرم عنوان کرد: محدودیت رفت و آمد در زیر گذر در حد پیشنهاد است و تا زمانی زیرساخت های مدنظر انجام نشود هرگونه بستن یا محدود ساختن خیابان های اطراف حرم مشکلات را ایجاد خواهد کرد. قبل از مسدودسازی باید پارکینگ احداث شود
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص ادغام دو معاونت مختلف، بیان کرد: معاونت فنی و عمران خارج از مجموعه سازمان عمران است. سازمان عمران یکی از سازمان‌های زیر مجموعه معاونت فنی و عمران است. اینکه تمام مسئولیت‌های سازمان عمران را در حوزه معاونت فنی و عمران قرار دادن اشتباه کلان است لذا حوزه فنی و عمران خیلی گسترده‌تر از سازمان عمران است. شاید بالغ بر ۷۰ درصد آن به زیرساخت‌های اساسی شهر در حوزه حمل و نقل برمی‌گردد. سفارش‌دهنده کار عمرانی در حوزه فنی و عمران است. بین اولویت‌بندی‌ها نقیصه انجام می‌شد. امیدواریم با روند شکل گرفته دغدغه‌ها کم شود. در رویکرد ۱۴۰۰ در طی سال‌های گذشته حداقل‌ها نیاز ترافیکی سطح شهر بین اولویت‌ها و برنامه‌ها بوده است. در رویکرد ۱۴۰۰، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی بر مبنای موضوع پیاده‌محوری و سیستم حمل و نقل آسان نیست در پروژه اصلاح هندسی با محدودیت مواجه هستیم. اصلاح هندسی چون در نقاط پرترافیکی در حال اجراست. اجرا پروژه در شیفت شب باید انجام شود که با پلیس راهور محدودیت‌هایی داریم قرار است اجرای پروژه‌ها به صورت سه شیفت با پیمان‌کار در سال آینده انجام خواهد گرفت.
وی در خصوص بازگشایی بلوار نماز عنوان کرد: در طی امروز و فردا جلسه کمیته فنی تشکیل خواهد شد اگر موضوع به جمع‌بندی برسد حداکثر تا پایان بهمن ماه بازگشایی خواهد شد.
 کاظمی در خصوص کمبود پارکینگ در مشهد ابرازکرد: در خصوص پارکینگ دو بخش وجود دارد یکی از آن‌ها مجموعه‌هایی است در سطح شهر فعالیت خاص خود را انجام می‌دهند و اقدام به احداث پارکینگ نکرده است. سازکاری تنظیم کنیم که جلو آسیب‌های موجود را بگیریم و حداقل‌ها را در سطح شهر تدارک ببینیم. وضعیت ما در پارکینگ‌های عمومی غیرهمسطح و طبقاتی است. درسطح شهر ۱۸۸۰۲ فضای پارک در مالکیت شهرداری هستند. ۳۳۷۱۱ جای پارک در مالکیت بخش خصوصی است. ۲۸۷۸۵  جای پارک حاشیه‌ای داریم ودر مجموع ۸۱۳۷۸ جای پارک در شهر مشهد داریم. براساس مطالعات انجام شده در افق ۱۴۰۴  چیزی نزدیک ۳۰۰۰۰۰ جای پارک نیاز داریم که از اولویت‌هایی مدنظر قرار دادیم. به دلیل حساسیت موضوع مدیر اجرایی خاصی برای آن گذاشتیم که با استفاده از بخش خصوصی و سرمایه‌گزاری  نسبت پارکینگ‌های پتانسیل‌های آن شناسایی شده است. در سال آینده احداث پارکینگ وحدت و همت را در دستور کار قرار داریم.
وی در خصوص برنامه‌های احداثی سال آینده خاطرنشان کرد: ۴۵ میلیارد تومان در قالب ۲۰ پروژه در حوزه‌های  مختلف برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است. پارکینگ همت ظرفیت ۵۶۰۰ جای پارک و وحدت با ۳۸۵۰ جای پارک دارد. پارکینگ در انتهای خط دو قطار شهری ایستگاه سلامت ۶۰۰۰ جای پارک دارد که قرار است به پارک‌سوار تبدیل شود که این یکی از اولویت‌های ماست.
کاظمی در خصوص حمل و نقل پاک، اظهارکرد: رویکرد ما این است که بخش خصوصی در این موضوع سرمایه‌گزاری کند که خیابان‌های سطح شهر و محورهای سطح شهر را برای دوچرخه آماده سازی کنیم. اتصال محورهای دوچرخه صورت نگرفته است. ۳ میلیارد تومان برای شبکه محور دوچرخه در سال آینده در نظر گرفته شده است.  بعضی از محورهای دوچرخه متاسفانه محل پارک خودرو شده یا مردم تردد می‌کنند که دوچرخه‌سوارها نمی‌توانند از آن استفاده کنند. بازنگری برای طراحی و اجرا آن در حال انجام است که سطح آن‌ها پایین‌تر از عابر باشد.  
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص به‌سازی برای معلولان عنوان کرد:  براساس سند ۱۴۰۴ اگر منابع اعتبار برای پیاده‌روسازی تامین شود این کار در معابر اصلی در دستور کار است.
 وی با اشاره به اینکه «در خصوص اتوبوس‌رانی اولویت اول و دوم ما سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی است» خاطرنشان کرد: به کارگیری متفاوت‌تری از بخش خصوصی به طوری که منافع دوطرف تامین شود. یکی از دلایل انتخاب بخش خصوصی بتواند با هزینه کمتر از مجموعه خدمات شهرداری، خدمات بدهد. بخش خصوصی  مکانیزم‌هایی به کارگیرد که بخش فرار از بلیط تکرار نشود. در حوزه حمل و نقل ریلی تشویق‌هایی برای شهروندان در نظر بگیریم که در ساعت غیر پیک، استقبال آنان بیش‌تر شود. سهم استفاده مردم از حمل و نقل عمومی  نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است 
کاظمی در خصوص اجرای خط بی ار تی اظهارکرد: مطالعات خط بی ار تی در مراجع قانونی مصوب شده است و به نوعی تقریبا  خط سه بی ار تی که از انتهای مصلی تا محدوده قاسم‌آباد مصوب شده است. موضوع اساسی این  طرح که در حوزه به جمع‌بندی رسیده و به تصویب مراجع زیر صلاح خواهیم رساند. ۷۰ درصد هدف را به تصویب خواهیم رساند که بتوانیم خط سه بی ار تی عملیاتی کنیم به خصوص میدان توحید تا چهارراه قرنی که اجرای آن در سال آینده رقم خواهد خورد. هر خط بی ار تی با تمام زیرساخت‌ها هرکیلومتر، ۵ میلیارد تومان هزینه دارد و هر کیلومتر مترو با احتساب ناوگان و زیرساخت‌ها ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد.  
وی در خصوص حمل و نقل برای افراد معلول بیان کرد :هزینه تامین هر دستگاه اتوبوس بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و در مدل شهری متناسب با آن هزینه بلیط اتوبوس اضافه خواهدشد. هزینه تمام شده کار ما نسبت به بخش خصوصی بالاتر است باید بخش خصوصی در هم‌سطح سازی هزینه‌ها با مجموعه ما کاهش داده که قیمت بلیط اتوبوس نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در سکو مترو مسیر خاصی برای  نابینایان در نظر گرفته شده و  ۱۵۵ دستگاه اتوبوس که امسال خریداری شد مناسب معلولان است.
کاظمی در خصوص طرح ممنوعیت خودرو در اطراف حرم ابرازکرد: این طرح نیاز به زیر ساخت‌های اولیه دارد و امکان ممنوعیت بدون زیرساخت اولیه امکان‌پذیر نیست. قبل از رسیدن به این طرح ۳ تا ۴ هزار پارکینک قبل از رسیدن به هسته مرکزی پیش‌بینی شده است. بدون وجود این پارکینگ‌ها عملا امکان محدود کردن و مسدود کردن اطراف حرم مطهر وجود ندارد. نیاز به پیش‌نیاز طرح زوج و فرد در تهران در محدوده اطراف حرم انجام دهیم. بارترافیکی ورودی و خروجی‌های اطراف حرم را کم کنیم. از نظر مجموعه شهرداری تا زمانی که زیرساخت‌ها صورت نگیرد امکان محدودیت و مسدودسازی وجود ندارد.
وی در خصوص بهبود ترافیک هسته مرکزی تاکید کرد: پیشنهادها و مطالبات در حال انجام است که یکی از آن‌ها مسدود شدن اطراف حرم است. برای روان‌سازی بار ترافیکی اجرای همان طرح زوج و فرد است. در نگاه بلندمدت اجرای خط سه قطارشهری بتوانیم تا ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ از میدان شهدا به خط دو متصل و از میدان تقی‌آباد به خط سه متصل شود.
کاظمی با بیان اینکه «تقاضا شهروندان از اتوبوس‌رانی و قطارشهری کم شده است» خاطرنشان کرد: این امر علت‌های مختلفی دارد. سیاست‌های ما بر این است که بتوانیم استقبال شهروندان از حمل و نقل عمومی بیش‌تر شود.
وی در خصوص احداث تقاطع‌ها اشاره کرد: چهار موضوع در پیشنهادات بودجه سال آینده قرارداده شده که امسال دو پروژه ازآن را عملیاتی خواهیم کرد. تقاطع میدان نمایشگاه، دوربرگردان همسطح به بلوار ابوطالب، اتصال بلوار نماز به میدان انقلاب و... بودجه پیشنهادی داده شده و در دستور کار است. مناقصه پروژه خین عرب و تقاطع بلوار آیت الله رفسنجانی امسال برگزار و بقیه پروژه ها در اوایل سال آینده برگزار خواهد شد.
کاظمی در خصوص پیشرفت پارکینگ ملت اظهار کرد: حدود ۱۲ درصد این پروژه پیشرفت داشته‌است. برنامه زمان‌بندی این پروژه ۲ سال و نیم است که تا پایان سال ۱۳۹۹ یا آغاز سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری خواهد رسید.
وی در خصوص حفاری در خیابان‌ها گفت : شرکت‌های خدماتی برای حفاری در سطح شهر درخواست می‌دهند و شرکت‌های خدماتی به پرکردن آن مکان موظف هستند ولی به دلیل نداشتن تخصص برای ترمیم این ترمیم یا انجام نشده یا بد انجام شده است. دستور عمل آن برای سال آینده تغییر خواهد کرد تا بتوانیم آسیب را به صفر برسانیم.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.