رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: به مرور که مطالعه می‌کنیم، شاهد این هستیم که سینمای ما در عین این‌که سینمای نجیب، پاک و معرف به آرمان‌های انقلاب و روح کلی انقلاب است، اما با خیلی از آرمان‌ها فاصله دارد؛ یعنی با عدالت‌خواهی، استکبارستیزی، مستضعف‌نوازی و با سینمایی که به دنبال آرمان‌خواهی باشد، فاصله دارد.

سینمای ایران در عین نجابت از بسیاری از آرمان‌ها فاصله دارد
به گزارش قدس آنلاین , میثم مرادی ، در حاشیه شانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در خصوص تغییر و تحولات سینمای ایران از زمان انقلاب تاکنون اظهار کرد: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت خوبی برای واکاوی و تحلیل آنچه بر سینمای ایران گذشت، داریم؛ این مساله از این جهت حائز اهمیت است که زمان 40 سال، زمان کافی‌ای برای بلوغ سینمای ایران پس از انقلاب است و ما شاید در این بازه زمانی 40 ساله بتوانیم یک تحلیل و برداشت واقعی و منصفانه را از سینمای ایران داشته باشیم.
وی ادامه داد: آنچه در یک کلام مشهود است، این‌که سینمای ایران در مقایسه با آرمان‌های انقلاب و در مقایسه با گفتمان انقلاب اسلامی، با همه تلاش‌های خوبی که کارگردانان متعهد و علاقه‌مند به مبانی انقلاب اسلامی داشتند، فاصله قابل توجهی دارد.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی تصریح کرد: در مقایسه سینمای ایران با سینمای جهان از یک منظر، آن چیزی که در حوزه محتوایی، مضمونی و کارکردی و نه تکنیکی مدنظر است، این‌که سینمای ایران، سینمای پاک، متعالی و سینمای نجیبی است؛ اما از حیث تکنیکی ما پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم ولی فاصله چندانی داریم.
اولویت ما این است که سینمای ایران بعد از انقلاب، چقدر با مبانی انقلاب فاصله دارد
مرادی خاطرنشان کرد: مساله امروز ما سنجش سینمای ایران نسبت به سینمای خارج نیست و این اولویت ثانوی است، اولویت اول این است که سینمای انقلاب و ایران، پس از انقلاب اسلامی، با مبانی انقلاب چه فاصله‌ای دارد یا چقدر آن را تامین و همراهی کرده است.
وی افزود: امام خمینی(ره) در روز ورودشان به ایران، 12 بهمن ماه، وقتی که نزدیک به 15 سال تبعید خارج از کشور بودند و 15 سال ملت و مردم ایشان را ندیده بودند، در اولین مصاحبه و اولین سخنرانی‌شان در بهشت زهرا، جایی که شهدای انقلاب اسلامی حضور داشتند و همه مردم از اقشار مختلف با شور و هیجان جمع شده بودند که اولین سخنان ایشان را بشنوند و در آن حال و هوا که انتظار می‌رود، امام ایدئولوژی کلی انقلاب اسلامی، کشور و مسائل مبتلابه آن دوره را که نیاز بود برای تشکیل حکومت اسلامی بیان شود که البته با گفتن این جملات «من تو دهن این دولت می‌زنم، من به پشتوانه این ملت دولت تعیین می‌کنم» بیان هم شد، یک بخشی از صحبت‌های خودشان را به سینما اختصاص دادند و این اهمیت سینما را می‌رساند که ما با سینما مخالف نیستیم و با فحشاء مخالفیم.
بعد از انقلاب اسلامی، فحشاء از سینمای ایران رخت بربست
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی اضافه کرد: یک حقیقت این است که بعد از انقلاب اسلامی، فحشاء از سینمای ایران رخت بربست؛ یعنی باب این موضوع سینمای فاسد و سینمای فیلم فارسی از بین رفت. یکی دو دهه بعد از انقلاب ما شاهد بودیم  که یک تعدادی از سینماگران، کارگردانان سینمایی که همراه با انقلاب بودند و  تعدادی که جزو رویش‌های انقلاب بودند، آثار قابل توجه، مضمونی و تکنیکی خوبی را آفریدند که شاید می‌توان گفت دهه 60 ، با آن وضعیت کشور از حیث اقتصادی و تهاجم نظامی، سینمای کشور، سینمای آبرومند و سینمای فعال و پویایی بود و مخاطب هم، مخاطب علاقه‌مند و باشور و پرشوری بود و سینماها را همراهی می‌کرد.
در دهه 80 سینمای ایران به سینمای بخشی از جامعه تبدیل شد
مرادی عنوان کرد: دهه 80 رنگ سینما کم کم تغییر پیدا کرد و به جای این‌که سینمای مردم باشد، به سینمای بخشی از جامعه تبدیل شد، بخشی از جامعه‌ای که مرفه و برخوردار بودند. سینما به جای این‌که درد و مساله مردم را بگوید، الگوهایی از سبک زندگی یک طبقه از جامعه را معرفی کرد که آن طبقه، طبقه برخورداری بودند، برای مردم یک الگو یا شاخص را معرفی کرد و سینما قطعا تاثیر خودش را در این موضوع می‌گذارد و گذاشته است.
وی بیان کرد: ما در این چند سال گذشته به یک معنا جریان‌هایی را می‌بینیم که نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی هستند؛ جوانانی که وارد عرصه سینما شدند و بار سنگینی را که به دوش سینماگران قبل از خودشان بوده را به دوش می‌گیرند و کارهای بزرگ و شاخصی را تولید می‌کنند؛ نمونه‌های آن هم برای شما و همه علاقه‌مندان به سینما مشخص است.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی افزود: در این سال‌ها جای سینمایی که به درستی و با بهترین و جذاب‌ترین شکل خودش برخی از موضوعات و دغدغه‌های انقلاب و مردم را مطرح کند، سینمایی که دهه 60 را به‌درستی معرفی کند، سینمایی که امروز مساله کشور و مسائل مردم را به‌درستی معرفی کند و سینمایی که معطوف به مسائل اصلی و کلیدی انقلاب اسلامی باشد، خالی بود. 
جشنواره فجر، جشنواره فجر انقلاب اسلامی است
مرادی تصریح کرد: جشنواره فجر، جشنواره فجر انقلاب اسلامی است و می‌توان گفت که در 40 سالگی انقلاب اسلامی، رنگ جشنواره یا تولیدات و فیلم‌هایی که در جشنواره هست، به ماهیت انقلاب اسلامی نزدیک می‌شود و ما برخی از کارها را می‌بینیم که در این حوزه تولید می‌شود و می‌درخشد و از طرفی هم مخاطب‌پذیر است و مردم هم به آن گرایش دارند.
وی در تکمیل سخنان خود بیان کرد: این جشنواره در ایام دهه فجر مخاطب خاص خودش را دارد و واقعیتی که وجود دارد، این است که بیشترین مخاطبی که در این ایام هستند، علاقه‌مندان به سینما هستند و مردم معمولا تابع تبلیغات هستند و تا زمانی که تبلیغات و اطلاع‌رسانی انجام نشود، مردم خیلی مطلع نمی‌شوند؛ اما آن میزان از علاقه‌مندان سینما که معمولا ایام فجر فیلم‌ها را مرور و دنبال می‌کنند، در این روزها حضور دارند و با توجه به این‌که در این روزها مشهد، چند سینما دارد و محدود به یک یا دو سینما نیست و چند سالن سینمایی و پردیس در مشهد همزمان فیلم‌ها را اکران می‌کنند، سالن‌ها پر است و مخاطب هست و فیلم‌ها دیده می‌شود؛ این مساله جای خوشبختی دارد که علاقه‌مند به سینما در مشهد قابل توجه است.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.