از مهمترین آرمان ها و دستاوردهای انقلاب در این چهل سال می توان به کسب استقلال طلبی و حفظ آن اشاره کرد که نقطه شروع آن از سال 1343 و توسط امام خمینی(ره) در مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون صورت گرفت. ارزش این استقلال زمانی بیشتر شد که مفهوم آزادی نیز از داخل این آرمان کسب و نمایان شد

خدمات نظام جمهوری اسلامی قابل مقایسه با چهل سال گذشته نیست و در حد معجزه است
به گزارش قدس آنلاین در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مورد دستاوردهای نظام و شرایط حاکم بر کشور در طول این چهار دهه و مسائل پیش رو گفتگویی با نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ، آقای جواد کریمی قدوسی انجام داده ایم 

در چهل سالگی انقلاب تحولات کشور چگونه بوده است؟
کریمی قدوسی : دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف در طول این 4 دهه آن قدر گسترده است که در یک گزارش و در قالب کلمات گنجانده نمی شود . بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در این 40 سال دچار تحولات اساسی شده است و اگر بخواهیم وضعیت اکنون را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم اجحاف است  زیرا در حال حاضر امکاناتی که مردم در اختیار دارند هرگز با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. من متولد 1334 هستم و دوران شاهنشاهی و بی توجهی به مردم را از نزدیک مشاهده کرده ام   ، شرایط مشهد در آن  زمان کجا بود و الان چگونه است. قبل از انقلاب در همین استان خراسان رضوی تنها یک شهر گازرسانی شده بود و  یک روستا هم از نعمت گاز برخوردار نبود  اما در حال‌حاضر علاوه بر شهرها ،  بالغ بر هزار روستا در استان گازرسانی شده و روستاهای باقی مانده نیز در مرحله گازرسانی هستند ؛ قبل از انقلاب شهرها و روستاهایی وجود داشتند که یک متر هم آسفالت نبودند اما در حال حاضر اغلب روستاهای استان آسفالت کشی هستند . وضعیت  از حیث بزرگراه، آزادراه ، راه آهن ،  فرودگاه ، امکانات بهداشتی و درمانی و آموزش عالی نیز همین طور است. از طرفی نکته قابل ملاحظه در عملکرد انقلاب اسلامی این است که این دستاورد ها که بیشتر شبیه معجزه می باشد در شرایطی بدست امده است که استاندارد های جهانی و شرایط لازم برای توسعه که در دنیا تعریف شده است در طول این چهل سال به خاطر سنگ اندازی های دشمنان فراهم نبود و تمام این پیشرفت ها به گونه ای بدست امده است که در ابتدای انقلاب ، کشور با 8 سال جنگ تحمیلی مواجه شد و چهل سال است که کشور با تحریم ، تهدید و فتنه های مختلف همواره از سوی استکبار ، دست و پنجه نرم می کند که قدرت بالای مدیریت بحران در کشور که در سطح جهان بی نظیر است موجبات ناکام شدن آنها را فراهم کرد.

مهمترین دستاورد انقلاب در این چهل سال چه بود؟
کریمی قدوسی: از مهمترین آرمان ها و دستاوردهای انقلاب در این چهل سال می توان به کسب استقلال طلبی و حفظ آن اشاره کرد که نقطه شروع آن از سال 1343 و توسط امام خمینی(ره) در مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون صورت گرفت. ارزش این استقلال زمانی بیشتر شد که مفهوم آزادی نیز از داخل این آرمان کسب و نمایان شد.
در طول چهل سال گذشته فرهنگ ما می توانیم باعث شد که ایران در بسیاری از حوزه ها پیشرفت چشمگیری داشته باشد و علی رغم اینکه در ابتدای انقلاب در مقایسه با کشورهای سطح اول جهان قابل مقایسه نبود اما امروز میانگین های جهانی را در بسیاری از حوزه ها پشت سر گذاشته و در ردیف کشورهای اول دنیا قرار گرفته است  و این مسیر بدون تردید با همین سرعت در اینده نیز ادامه خواهد داشت . از طرفی ارائه خدمات و امکانات به مردم در برخی موارد بهتر می توانست صورت بگیرد که کم کاری برخی مسئولان باعث رخ دادن این مسئله شد.

هدف از ایجاد گروه هایی نظیر داعش و طالبان در منطقه چه بود؟
ایران امروز یک حکومت محلی نیست بلکه یک تمدن است که  به یک قدرت جهانی تبدیل شده است  و از طرفی ایران امروز کتاب حل المسائل است زیرا در طول این چهل سال مسائل و گره های مختلفی به منظور سد کردن پیشرفت از سوی دشمنان ایجاد شد که علاوه بر اینکه کشور انها را برطرف کرد حتی در کشورهایی همچون سوریه، عراق ، یمن ، افغانستان و بحرین از حقوق مظلومان نیز دفاع کرده و پشتیبان انها بود این در حالی بود که دشمنان پرچم داعش و  طالبان را علم کردند تا پرچم ایران پایین بیاید اما با شکست های مفتضحانه ای مواجه شدند.   
مقبولیت جهانی ایران در شرایط فعلی به حدی رسیده است که رئیس جمهور روسیه یک مترجم فارسی زبان حرفه ای استخدام کرده است تا سخنان رهبر معظم انقلاب را به سرعت برای وی ترجمه کند زیرا به گفته پوتین ، رهبر ایران یک فرد راستگو است و پیش بینی های او در مورد اتفاقات مختلف دنیا درست می باشد . 

آیا قصه برجام در مورد SPV هم تکرار خواهد شد؟
مسئولان وزارت خارجه با حضور در کمیسیون امنیت ملی از موافقت اروپایی ها با باز شدن SPV که به زعم خودشان یک کانال مالی است خبر دادند که به زعم من  SPV  بیشتر شبیه یک قلک اروپایی است تا کانال که 6میلیارد دلار مبادلات را در طول سال انجام می دهد و این قلک هم از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته خواهد شد . از طرفی در  خصوص همین قلک نیز  میزان پایبندی اروپایی ها به آن مشخص نیست و از محدودیت های پیش  روی اجرای آن  نیز اطلاعاتی وجود ندارد و از طرفی اگر این محدودیت ها زیاد باشد از منظر اقتصادی این قلک هیچ نتیجه خاصی برای ایران در بر نخواهد داشت اگرچه  واقعا راه حل مشکلات کشور در حال حاضر به این قلک ختم نخواهد شد.
از طرفی  افرادی که در مورد SPV اظهار نظر می کنند باید حقایق را به مردم بگویند  و مثل برجام همه  مصالح کشور را به آن گره نزنند وبه این موضوع توجه داشته باشند که کارکرد برجام تضعیف شده و قرار نیست با این قلک اروپایی کارکرد  برجام تقویت شود.

آیا در چهل سالگی انقلاب ایران در برجام می ماند؟
کریمی قدوسی: اگرچه خروج از برجام در چهل سالگی انقلاب یک تصمیم آسان برای کشور است و برجام تا پایان سال تعیین تکلیف خواهد شد. اما بنده معتقد هستم زمانی که رئیس جمهور آمریکا برجام را پاره کرد باید کشورمان به گونه ای محکم ورود پیدا می کرد و اقدام متقابلی انجام می داد. زیرا بعد از این اقدام آمریکا کشورهای اروپایی با خفت و خواری در مقابل آمریکا شرکت های خود را از ایران بیرون  و در واقع با این کارشان با ما بازی کردند از این رو ایران باید سریعا از برجام خارج می شد؛زیرا هیچ امیدی به همکاری با این کشورهای اروپایی وجود ندارد.
 اگر ایران در همین شرایط فعلی نیز از برجام خارج شود؛هیچ گونه خطری کشور را تهدید نخواهد کرد زیرا آمریکا به تعهد خود عمل نکرد و اروپا هم هیچ گونه ارتباطی در حال حاضر با ما ندارد.

 آیا لوایح پالرمو و CFT تصویب خواهند شد؟
کریمی قدوسی: مجمع تشخیص مصلحت نظام به لوایح پالرمو و CFT رای نخواهد داد زیرا شورای نگهبان 12 ایراد شرعی به این لوایح گرفته اند و موافقان آن نتوانسته اند حتی یکی از آنها را برطرف کنند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.