معاون امور استان‌های صداوسیما معتقد است رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی در نخستین روز آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای که نقشه راه کشور برای ۵۰ سال آینده است، فضا و گفتمان جدیدی را در کشور بوجود آوردند.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در پی انتشار بیانیه مقام معظم رهبری در ۷ بند، «علی دارابی» معاون امور استان‌های صداوسیما یادداشتی نوشته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی در نخستین روز آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای که نقشه راه کشور برای ۵۰ سال آینده است، فضا و گفتمان جدیدی را در کشور بوجود آوردند که تحلیل محتوای بیانیه و ابعاد آن بسیار مهم است.

مفصل بندی و مؤلفه‌های کلیدی این بیانیه را در ۸ محور اصلی می توان دسته بندی کرد؛

یکم) تبیین شرایط و زمینه‌های پیدایش انقلاب اسلامی با تأکید بر زمانه و روزگار انقلاب در سال ۱۳۵۷ در عرصه داخلی و بین المللی

دوم) تأکید بر فراشیعی، فرا ایرانی و فرا اسلامی بودن «انقلاب اسلامی» از انقلاب به عنوان دستاورد بزرگ برای همه انسان‌ها در اقصی نقاط عالم. آنجا که رهبری از « آزادی، اخلاق، معنویت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری» به مثابه ارزش‌های بنیادین و اساسی انقلاب اسلامی یاد می‌کنند.

سوم) ارزیابی راه طی شده در ۴۰ سال اخیر و اعلام اینکه جمهوری اسلامی آمادگی تصحیح خطاهای خود را دارد. (خود انتقادی) در عین حال که از تجدید نظرطلبی و انفعال خود داری می‌کند. استاد شهید مرتضی مطهری (ره) در کتاب پیرامون انقلاب اسلامی در بیان آفات انقلاب از «خستگی تدریجی نیروهای انقلاب، بازگشت به ارزشهای پیشین، تأویل ها و تفسیرهای انحرافی از ایدئولوژی انقلاب» و بالاخره از «تجدید نظرطلبی» یاد می‌کند که سم مهلکی برای هر انقلاب است.

چهارم) غلبه گفتمان «امید و واقع‌گرایی» بر بیانیه «گام دوم» کاملاً محسوس است. آنجا که رهبری از «فاصله میان بایدها و واقعیت‌ها همواره و جوان‌های آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌دهد سخن می‌گویند و در آنجا که خطاب به جوانان می‌فرمایند: «نخستین توصیه من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است که امید واقعی و صادق مبتنی بر واقعیات عینی است».

پنجم) روح حاکم بر بیانیه در سه محور خلاصه می‌شود؛

غلبه بر چالش ها و مشکلات و موانع

حفظ جهت گیری اصولی و راهبردی

پیشرفت همه جانبه

ششم) توصیف زمان گذشته، تبیین زمان حال و ترسیم آینده در بیانیه از اهمیت کلیدی برخوردار است. بیان خدمات و کارنامه انقلاب به رغم تحریم ها، تهدیدات، جنگ تحمیلی ۸ ساله و ... ، تبیین ظرفیت ها و منابع خدادادی و استعدادهای انسانی و پیشرفت‌های علمی، فناوری و زیرساختی کشور و بالاخره ترسیم افق ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی را در این بیانیه راهگشا شاهدیم.

هفتم) گردش نخبگان و انتقال قدرت به نسل جوان یکی از شاخص‌های بنیادین نظام‌های مردم سالار، گردش نخبگان در سطوح بالای سازمان قدرت عمومی است. رهبری در بیانیه، با تجلیل از نقش آفرینی، مبارزات و مجاهدات نسل‌های اول و دوم انقلاب از نسل‌های سوم و چهارم انقلاب (جوانان) خواسته‌اند که شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت بدهند و این گردش قدرت از نسلی به نسل دیگر با هدف کارآیی، مانایی، پویایی و بالندگی انقلاب است.

هشتم) «مدیریت جهادی»، و «روحیه انقلابی» به مثابه رفتار و روش اجرایی در اداره کشور باید سرلوحه همگان باشد. رهبری با تأکید بر «اقتصاد» و «عدالت» به عنوان دو شاخص توسعه و پیشرفت کشور و لزوم اراده همگانی برای حل این مشکلات راهکار آن را مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل «ما می توانیم» بر شمرده‌اند.

****

امید آنکه همه نهادها، مسئولان، نخبگان دانشگاهی و حوزه‌های علمیه اصحاب رسانه و مطبوعات، با تبیین و تحلیل درست بیانیه سهم خود را در اجرایی شدن مفاد آن عملاً تعریف کنند و مردم از نتایج آن آگاه شوند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.