معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت:موازی محور گردنه تیوان از سمت سه راهی دوغایی تا درگز جاده ای از کوه های الله اکبر به صورت تونل احداث میشود که در حال حاضر هم در دست ساخت است.

کولاک شود قطعا باید گردنه تیوان رابست/باتجهیزاتی فرسوده جاده درگز را بازنگه میداریم/مسیر جایگزین گردنه تیوان دردست احداث است اما معلوم نیست کی به پایان برسد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست:  هر ساله و با نزدیک شدن به فصل زمستان و نزول نعمات آسمانی و بارش برف گردنه تیوان در محور قوچان- درگز با مشکلات زیادی مواجه میشود و درگزی‌ها را نگران می‌کند و گاهی چندین ساعت تا چند روز  ارتباط این شهر با دیگر شهرهای خراسان رضوی را مختل میکند. در همین خصوص علیرضا خجسته معاون راهداری سازمان راهداری و حل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس آنلاین به تشریح مشکلات و دلایل انسداد این جاده پرداخته است که می‌خوانید:

قدس آنلاین: طی یکی دو روز گذشته برای چندمین بار در فصل بارش گردنه تیوان مسدود شد و این قضیه می‌تواند گاهی راه ارتباطی این شهر را با سایر شهرهای کشور را مسدود کند و مشکلاتی را برای مردم بوجود بیاورد . سوال اینجا است که آیا بارش برف اینقدر زیاد بوده که جاده مسدود شود؟

خجسته:ما در بحث راهداری دو آیتم داریم که یکی بارش است و دیگری کولاک. وقتی برف همراه با توفان و باد است هرچقدر هم که شما دستگاه‌های مختلفی چون برف روب، گریدر، کامیون‌های نمک پاش و...را در اختیار داشته باشید بالاخره باد برف را از بیرون می‌آورد و مشکلی مانند دید ناکافی ایجاد می‌کند در واقع کولاک باعث کاهش دید افقی می‌شود .هرچقدر هم برف روبی انجام دهید وقتی فاصله دید افقی کم شود امکان بروز حوادث متصور است ، آنهم در جاده‌ای که به صورت دو طرفه و امکان تصادف زیاد است .دراین شرایط با تشخیص همکاران ما و پلیس راه گاهی جاده مسدود می‌شود. ولی این را بدانید که بارش برف هر اندازه هم که سنگین باشد هیچگاه مانع کار ما نمی‌شود و دستگاه‌ها به طور مکرر کار می‌کنند و فقط زمانی که اعلام انسداد می‌کنیم که کولاک وجود دارد.

قدس آنلاین: آیا راهدارخانه گردنه تیوان تجیهزات و امکانات لازم را دارد یا با کمبود امکانات راهداری مواجه هستید؟

خجسته: نمی گویم خیلی عالی است دستگاه ها فرسوده است ولی کافی است.  ما سالهاست که گریبانگیر مشکل نوسازی ناوگان هستیم ولی به هر شکل همکاران ما با همین امکانات همه تلاششان را انجام می دهند که راه ها مسدود نباشد و تردد به آسانی صورت بگیرد.

قدس آنلاین: تردد کامیون های ترانزیت در مسدود شدن جاده تاثیر دارد؟ چرا از تردد این ماشین ها جلوگیری نمی شود؟

خجسته: متاسفانه اکثر کامیون ها ترانزیت که قصد تردد از گردنه ها را دارند بدون زنجیر چرخ  تردد می کنند البته این قضیه تقریبا شامل همه وسایل نقلیه است. وقتی جاده برفی است با همه تلاشی که توسط همکاران ما انجام می شود ولی به هر حال جاده لغزنده است به همین خاطر کنترل وسیله نقلیه ای مانند تریلی نسبت به دیگر دستگاه ها سخت تر است و گاهی ممکن است وسایل نقلیه سنگین از جاده منحرف شده و راه مسدود شود. در این مواقع تریلی هایی که امکان توقف در شهر دارند را در درگز یا قوچان متوقف می کنیم و محدودیت تردد ایجاد می کنیم که جاده مسدود نشود.

قدس آنلاین: قرار نیست مشکل این گردنه به شکل جدی حل شود؟

خجسته: این مشکلی زمانی حل می شود که پروژه ای به موازات  این محور از سمت سه راهی دوغایی تا درگز است اجرا شده و به پایان برسد . دراین پروژه قرار است مسیری از کوه های الله اکبر به صورت تونل احداث شود که در حال حاضر هم در دست ساخت است و یکی از پژوه های ملی محسوب می شود . این پروژه  نیاز به رقم بالایی بودجه دارد که تامین آن آسان نیست اما هم اکنون  توسط شرکت راهسازی در دست پیگیری است زمانی که آن جاده جایگزین مسیر فعلی بشود گردنه تیوان از جاده درگز حذف و به چند تونل امن ختم می شود که مشکلات این جاده را به حداقل می رساند ولی اینکه این جاده چه زمان به بهره برداری می رسد هنوز مشخص نیست.

قدس آنلاین: خبرخوشی به مردم درگز بدهید که از بابت بارش برف نگرانی روزهای پیش رو نداشته باشند.

خجسته: من و همکارانم این قول را به مردم خوب درگز می دهیم با تمام امکاناتی که در اختیار داریم و کمک هایی که از شهرهای همجوارمان می گیریم، در این یکی دو روز آینده که هوا برفی میشود مشکلی برای مردم درگز بوجود نیاید و جاده ای ایمن برای ترددشان مهیا کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.