مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی از اجرای طرح سرشماری و شناسایی مشاغل، اتباع خارجی و کارفرمایان ایرانی در این استان خبر داد و گفت: ۲۴ بهمن ماه تا پایان اسفند ماه را به عنوان مهلت قانونی برای اجرایی شدن و شرکت افراد واجدشرایط در این طرح سرشماری در نظر گرفته‌ایم.

اجرای طرح سرشماری و شناسایی مشاغل، اتباع خارجی و کارفرمایان ایرانی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ، سید علی قاسمی ظهر امروز در نشست خبری که در اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه افراد شاغل در این اداره در واقع سفیران و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: مقوله مهاجرت به یکی از پیچیده‌ترین مسائل روز دنیا تبدیل شده که بسیاری از کشورهای مختلف را نیز درگیر خود کرده است. 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی ادامه داد: بسیاری از کشورهای اروپایی امروزه با خیل عظیم مهاجران و پناهندگانی روبه‌رو هستند که از کشورهای خودشان به علت جنگ، عقب‌افتادگی، ناامنی، بیکاری و فقر مجبور به کوچ برای رسیدن به شرایط مطلوب‌تر و امن به این کشورها شده‌اند. 

وی بیان کرد: همجواری با افغانستان و داشتن مرز مشترک با کشور و استان سبب شده شاهد حضور بخش قابل توجهی از مهاجرین و پناهندگان افغانستانی به صورت مجاز و غیرمجاز در ایران و به‌خصوص خراسان رضوی باشیم.

قاسمی با بیان اینکه این حضور قابل توجه مهاجرین افغانستانی در کشور و استان، نیاز به برنامه‌ریزی و آمار دقیق دارد، تصریح کرد: از این رو تمام اتباع مجاز و غیرمجاز از هر کشوری که در ایران و خراسان رضوی ساکن هستند باید در این طرح سرشماری و شناسایی اتباع خارجی و کارفرمایان ایرانی شرکت کنند.  

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مشکلی که باید برای آن تدبیر جدی انجام شود بحث اتباع غیرمجاز است، متذکر شد: چنانچه ما آمار دقیقی از حضور این افراد نداشته باشیم به تبع برنامه‌ریزی دقیقی هم برای طرح‌ها و برنامه‌ها آتی نخواهیم داشت، بنابراین، این طرح سرشماری که به صورت کشوری از تاریخ ۲۴ بهمن ماه تا پایان اسفندماه در حال اجرا است، در حوزه های مختلف به ویژه خراسان رضوی می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد. 

وی اضافه کرد: طبق منویات مقام معظم رهبری برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و در کنار آن رویکردهای وزارت کشور طرح سرشماری و شناسایی اتباع خارجی و کارفرمایان را در دستورکار داریم.

قاسمی با اشاره به ضرورت شرکت سه گروه مذکور در این طرح، بیان کرد: دسته اول گروهی از کارفرمایانی هستند که تبعه ایرانی بوده و اتباع خارجی مجاز یا غیرمجاز برای آنها کار می‌کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی دسته دوم را کارفرمایان افغانستانی و خارجی که کارکنان مجاز و غیرمجاز افغانستانی یا مهاجر از سایر کشورها برای آنها مشغول به کار هستند عنوان کرد و افزود: دسته سوم افرادی را شامل می‌شود که هم خودشان کارگر و هم کارفرما هستند، البته این مورد را به عنوان خویش‌فرما در این طرح شناسایی می‌کنیم. 

وی متذکر شد: در این طرح تعرفه‌ای دیده شده که هزینه تعرفه ثبت مشخصات و ثبت اطلاعات برای هر کارفرما مبلغ 10 هزار تومان و برای ثبت مشخصات و اطلاعات هر کارگاه نیز مبلغ  10 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

قاسمی ادامه داد: هزینه این تعرفه برای هر شاغلی که در این کارگاه‌ها دارای سابقه در سامانه ما باشد، 10 هزار تومان و برای افراد غیرمجاز فاقد سابقه در سامانه جامع ما مبلغ 15 هزار تومان است. 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی  با اشاره به فرایند ثبت اطلاعات و مشخصات در این طرح، یادآور شد: کارفرمایان با اصل کارت ملی یا مدارک شناسایی خود باید به دفاتر کفالت ما مراجعه و در آنجا بعد از انجام مراحل نوبت‌دهی براساس زمان مشخص شده نسبت به ثبت مشخصات خود و کارگرهای‌شان اقدام کنند. 

وی اضافه کرد: در صورتی که کارفرمایی قادر به حضور نباشد می‌تواند از طریق معرفی وکیل و نماینده خود همراه با مدارک شناسایی خود و نماینده معرفی شده نسبت به شرکت در این سرشماری اقدام کند. 

قاسمی با اشاره به اینکه در فرآیند سرشماری امکان اضافه یا کسر کارگر وجود دارد، گفت: طبق پیش‌بینی‌های وزارت کشور هنوز تصمیمی برای تمدید بازه زمانی صورت نگرفته است، همه افراد واجد شرایط تا پایان اسفندماه سال جاری نسبت به ثبت مشخصات و اطلاعات خود در این سامانه اقدام کنند. 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اظهار کرد: طبق آخرین آمار ما تعداد کارفرمایان ایرانی که اتباع خارجی را به کارگرفته‌اند، ۷۸۰ کارفرما و تعداد ۲۹ کارفرما خارجی مجاز نیز در سامانه ما دارای مشخصات هستند.

وی ادامه داد: آمار ما نشان می‌دهد که تقریبا ۳۲۰ هزار نفر اتباع مجاز و غیرمجاز ساکن هستند که ۱۵۰ هزار نفر از این تعداد در حوزه آمایش‌های ما بوده‌اند، همچنین، برآوردهای ما حاکی از آن است، حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر از این اتباع، غیرمجاز هستند و خراسان رضوی ساکن بوده، شناسایی نشده‌اند. 

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.