یحیی کمالی پور گفت: باید برای افرادی که کاندیدای نمایندگی مجلس هستند شرایط سخت‌تری چه از لحاظ تحصیلی چه تجربیات کاری گذاشته شود تا در نهایت فردی که وارد مجلس می‌شود دارای شخصیت ملی و کشوری باشد. درصدد هستیم اجماعی از طرح استانی شدن انتخابات و لایحه جامع انتخابات صورت گیرد تا بتوانیم یک قانون جامع انتخاباتی برای کشور تصویب کنیم.

درصدد تجمیع طرح "استانی‌شدن" و "لایحه جامع انتخابات" هستیم

یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «قدس آنلاین»، درباره نظام انتخاباتی کشور و لزوم تسریع مجلس برای بررسی لایحه جامع انتخابات و طرح استانی شدن انتخابات مجلس، اظهار داشت: واقعیت این است که نظام انتخاباتی کشور ایرادات متعددی دارد به صورتی که ساختار انتخابات ساختار معیوبی است. دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین از جمله وظایف اساسی مجلس است؛ مجلس اگر می‌خواهد این دو وظیفه را به نحو احسن و کامل انجام دهد، باید به تحقیق و بررسی کارشناسی و نظارت تمام عیار بپردازد.

کمالی پور ادامه داد: در بعد وظیفه نظارتی، در مدت ۳ سالی که از دوره دهم مجلس سپری شده است، هیچ خروجی موثر و مثبتی را از سوی مجلس شاهد نبودیم؛ متاسفانه در حوزه قانون‌گذاری هم مجلس فقط به تورم قوانین و تصویب بی رویه قوانین اقدام کرده است؛  قوانینی که درصد بالایی از آن یا اجرایی نشده یا بصورت ناقص به اجرا درآمده است، یا اینکه آن چنان پیرامون این قوانین حاشیه بوده که فقط موجب شده است قوانین متروک و منسوخ روی هم تلنبار شده و راه های گریز و انحراف از قانون پدید آید.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: مجلس اگر می‌خواهد، مجلس اثرگذاری باشد باید کیفیت قوانین آن بالاتر برود. یکی از مصادیق کیفیت و اثرگذاری مجلس این است که باید برای افرادی که کاندیدای نمایندگی مجلس هستند شرایط سخت تری چه از لحاظ تحصیلی چه تخصص و تجربیات کاری گذاشته شود، تا در نهایت فردی که وارد مجلس می شود دارای شخصیت ملی و کشوری باشد؛ بنابراین اگر ما به دنبال اصلاح ساز و کارهای قانونی باشیم، امکان دارد برخی مواقع از شهرستانی بودن انتخابات و کاندیدای استانی عدول کنیم.

نماینده مردم جیرفت در مجلس تصریح کرد: گرچه انتخابات استانی ممکن است این احتمال را پیش بیاورد که صاحبان قدرت و ثروت در انتخابات به موفقیت دست یابند، اما اعتقادم بر این است که ما باید سازوکاری را ایجاد کنیم تا نمایندگان بصورت تناسبی از گروه ها و جریانات مختلف انتخاب شوند و نهایتا شائبه صاحبان ثروت و قدرت رفع شود.

وی با اشاره به ارسال لایحه جامع انتخابات به مجلس از سوی دولت، گفت: دولت قرار بود مدت ها قبل لایحه جامع انتخابات را به مجلس تحویل بدهد اما بعد اینهمه مدت، دیروز این لایحه به مجلس ارسال شد؛ پس از بررسی بودجه قطعا اولین دستور کار مجلس، بررسی قانون استانی شدن انتخابات است. با توجه به اینکه لایحه جامع انتخابات هم توسط دولت ارسال شده، سعی‌مان بر این است کمیسیون مربوطه بررسی آنرا خارج از نوبت در دستور کار قرار دهد.

کمالی پور تاکید کرد: همچنین در صورت ممکن درصددیم اجماعی از طرح استانی شدن انتخابات، که توسط نمایندگان مجلس و لایحه جامع انتخابات که دولت ارائه کرده است، صورت گیرد تا در نهایت بتوانیم یک قانون جامع انتخاباتی برای کشور تصویب کنیم؛ امیدوارم تا قبل از انتخابات سال آینده مجلس، بتوانیم این قانون را به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.