استاد سخنران درحرم مطهر رضوی (ع) و مشاور در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی گفت: در جنگ اقتصادی بانوان یکی از ارکان اصلی مبارزه هستند. قناعت و دور بودن از تجملات زائد زندگی عامل موثری در مدیرت مناسب امور مالی خانواده هاست که این نوع رفتار در زندگی حضرت زهرا(س) کاملا مشهود است.

درک توان اقتصادی خانواده و مدیریت بهینه مصرف، بهترین ویژگی بانوان فاطمی است

وجیهه اکرمی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: حضرت صدیقه اطهر(س) به دلایل مختلف و اسناد معتبر انسان کاملی هستند و لیاقت الگو بودن برای زنان عالم را دارند. در قرآن کریم چند بار به شان ایشان اشاره شده است. مهمترین آیه ها، آیه تطهیر و آیه مباهله است. همچنین به واسطه اعطای این نعمت الهی به پیامبر(ص)، سوره کوثر نازل شد و خداوند به پیامبرش امر می کند که به این خاطر نماز برپا کن و قربانی نما. یعنی آنقدر شخصیت فاطمه(س) والاست که تنها عبادات و شکرگزاری معمولی و روزمره، کفایت نمی کند و باید بیش از آنها اقداماتی انجام داد.

وی ادامه داد: حضرت صدیقه کبری(س) از زبان پیامبر خدا نیز بسیار وصف شده است. در حدیثی از آن حضرت داریم که" یا علی انت قائد المؤمنین الی الجنه یوم القیامه و فاطمه تقود المؤمنات الی الجنه یوم القیامه"  یعنی؛ ای علی روز قیامت، تو مردان مؤمن را و فاطمه زهرا سلام الله علیها زنان مومنه را به بهشت الهی راهنمایی می کنند.  در این روایت حضرت فاطمه(س) هم ردیف و هم پایه امیرمومنان معرفی شده است.

وی اظهار داشت: شخصیت ایشان آنقدر والاست که مطابق احادیث ایشان قبل از خلقت مورد امتحان الهی قرار گرفته اند. در زیارت نامه ایشان می خوانیم "یا ممتحنه قبل ان یخلقک ..." یعنی، ای امتحان شده قبل از خلقت. ایشان در طول عمر کوتاه خود به اندازه ای زندگی پربرکتی داشته اند که تا امروز ما بهره و فواید چند سال زندگی کوتاه آن بزرگوار را مشاهده و دریافت و از آن استفاده می کنیم.

بهترین الگو برای بانوان در شرایط ویژه اقتصادی

وی در پاسخ به این سوال که زنان و بانوان در شرایط امروزی کدام خصوصیت والای حضرت صدیقه اطهر(س) را باید الگوی زندگی خود قرار دهند، گفت: همه می دانیم که امروزه در فضای جنگ اقتصادی قرار داریم. در جنگ اقتصادی بانوان یکی از ارکان اصلی مبارزه هستند. اگر چه مردان برای رفع نیازهای اقتصادی خانواده و برآوردن آن ملزم هستند، اما مدیریت و نحوه مصرف منابع مالی در حد بسیار بالایی متوجه مدیریت نرم بانوان است. قناعت و دور بودن از تجملات زائد زندگی عامل موثری در مدیرت مناسب امور مالی خانواده هاست که این نوع رفتار در زندگی حضرت زهرا(س) کاملا مشهود است.

وی افزود: روزی رسیدگی به فرزندان و انجام امورات منزل و فشار کاری خانه آنقدر زیاد شد که ایشان وضعیت سخت خود را به اطلاع پدر بزرگوارشان رسانده و از او درخواست به خدمت گرفتن کنیز نمودند. این کار از رسومات متدوال آنزمان بود، اما پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) به دخترشان فرمودند که شرایط مالی شما برای گرفتن کنیز مناسب نیست. یعنی اینکه باید قناعت را سرلوحه زندگی خود قرار دهید.

این کارشناس حوزه و دانشگاه بیان داشت: در نمونه دیگر، روزی حضرت زهرا(س) در خانه خود پرده جدیدی را نصب کرده بودند. وقتی پدر بزرگوارشان برای اولین بار آن پرده را دیدند چیزی به دخترشان نگفته و منزل را ترک کردند. حضرت فاطمه(س) متوجه ناراحتی پدر خود شدند و پس از بررسی فهمیدند که علت این ناراحتی پرده جدید است. پس آن را برداشته و از زندگی خود خارج کردند. اینها نمونه هایی است که برای بانوان ما درس دوری از تجملات و زیورآلات زندگی را می دهد.

وی تصریح کرد: نمونه دیگر از زندگی آن حضرت، جهیزیه بسیار ساده ایشان است. هرچند که جوانان امروزی و خانواده هایشان، ملزم نیستند که مانند صدیقه اطهر(س) جهیزیه تهیه کنند. ما امر به مصداق نشده ایم. اما باید مفاهیم دینی و عمل کردن به سبک زندگی بزرگان را نصب العین قرار دهیم. جهزیه حضرت در زمان خودشان از ساده ترین جهیزیه ها بود. اما متاسفانه امروزه در بعضی از زندگی ها مسابقه تهیه کردن پیشرفته ترین ابزار و وسایل زندگی را بین خانواده ها مشاهده می کنیم که این رفتار با نوع زندگی حضرت زهرا(س) منافات دارد.

وجیهه اکرمی گفت: همچنین در شرایط اقتصادی سخت امروزی توجه به دیگران و برآوردن نیازهای آنها نیز جزء ضروریات زندگی انسانی اسلامی ماست. بخشش لباس عروسی در شب عروسی و نازل شدن سوره دهر در زمانی که مسکین و یتیم و اسیر توسط خانواده آن بزرگوار اطعام شدند از دیگر نمونه های زندگی الهی حضرت فاطمه کبری(س) است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.