در سال جاری ۲۰ درصد از فعالان صنف آجیل و خشکبار ناچار به جمع‌آوری و تعطیلی کسب و کار خود شده‌اند.

شرایط بازار برای صنف آجیل وخشکبارهم غیرقابل تحمل است

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با بیان این مطلب گفت: برخلاف تصور مردم که افزایش قیمت‌ها را به سود کاسبان می‌دانند، شرایط امروزی به سود فعالان بازار خشکبار نیست، چرا که آن‌ها نیز برای کسب درآمد باید موفق به فروش و عرضه محصولات باشند درحالی که با کاهش فروش کالاها، بسیاری از فعالان این حوزه در سال جاری ناچار به تعطیلی محل کسب خود شدند.

ارزانی ممقانی افزود: به این ترتیب بنا بر درخواست‌هایی که به اتحادیه ارائه شده، حداقل ۲۰ درصد از فعالان متقاضی تعطیلی و جمع‌آوری واحد خود بوده‌اند. همچنین بسیاری از فعالان عرصه خشکبار منتظر هستند در بازار نوروزی که مردم رغبت بیشتری به خرید دارند؛ به فعالیت ادامه دهند. بنابراین با احتمال ادامه این افزایش قیمت‌ها و کاهش توان خرید مردم در سال آینده، روند جمع‌آوری مراکز کسب و کار فعالان این صنف نیز رشد خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به هر روی فعالان این حوزه به طور جدی متحمل ضرر و زیان می‌شوند، چراکه با کاهش فروش محصولات مواجه هستند و این وضعیت برای فعالان این حوزه غیرقابل تحمل شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید باور کنند که قیمت هیچ جنسی در کشور افزایش نداشته، بلکه ارزش پول ملی کاهش یافته، افزود: گروه اجناس خشکبار اغلب تابع قیمت جهانی است، چنانکه بهای پسته در بازار جهانی ۱۲ دلار می‌باشد. به این ترتیب سال گذشته قیمت پسته با دلار ۳۵۰۰ تومان به حدود ۴۵ هزار تومان ‌رسید، اما در سال جاری با کاهش ارزش پول ملی و افزایش بهای دلار، قیمت پسته به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین در روزهای گذشته و در آستانه سال جدید مجدد شاهد افزایش قیمت ارز در بازار کشور هستیم که بر وضعیت قیمت‌ها اثرگذار بوده است. ارزانی ممقانی همچنین خاطرنشان کرد: برای افزایش توان خرید مردم باید حقوق‌ها و درآمدهای آن‌ها افزایش یابد. به هر روی گروهی که تمکن مالی دارند، توان خرید گروه‌های غذایی متعدد را با هر قیمتی دارند، اما برخی از خانواده‌ها از چنین امکانی برخوردار نیستند. این درحالیست که به دلیل تغییر سبک زندگی و افزایش مصرف موادغذایی صنعتی؛ مردم برای جبران کمبود موادمغذی خود از خشکبارجات استفاده می‌کردند، اما در شرایط امروزی و با افزایش قیمت‌ها این رویه کاهش یافته است.

وی در ادامه تأکید کرد: بنابر سنت میهمان نوازی ایرانی‌ها، بی‌شک اگر خانواده‌ها نتوانند برای رفع نیازهای تغذیه خود از خشکبار و آجیل استفاده کنند برای میهمانان و در آیین سال نو این کالاها را خریداری می‌کنند. از همین رو فعالان صنف آجیل و خشکبار تلاش می‌کنند مردم با مشکلات کمتری به تهیه ملزومات خود بپردازند. چنانکه در روزهای جاری تیم‌های بازرسی این صنف در حال رصد و بررسی بازار هستند تا تخلفاتی همانند کم فروشی، گرانفروشی و عرضه محصولات کهنه و بی کیفیت اتفاق نیفتد. همچنین اتحادیه آجیل و خشکبار از اول اسفند تا ۱۵ فروردین سال آینده از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ جوابگوی شکایات مردم می باشد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.