رییس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید روستاهای حریم را فرصتی برای توسعه شهر دانسته و مزایای نسبی آن‌ها برای الحاق به شهر را به فعلیت درآوریم.

مزایای روستاهای حریم مشهد در الحاق به شهر را به فعلیت درآوریم

به گزارش قدس آنلاین، «محمد هادی مهدی‌نیا» با تاکید بر اینکه تنها ۳۰ درصد از زمین های کشور قابلیت کشاورزی دارد، اظهار کرد: حفظ این اراضی کشاورزی برای بقای اکوسیستم اولویت اصلی است و درباره روستاهای حریم شهر مادر باید در راستای حفظ و بقای اکوسیستمی هر دو حوزه تلاش وافری صورت گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به تجربیات کشورهای توسعه یافته در مورد ارتباط روستا با شهر، خاطرنشان کرد: در این کشورها، روستاها مناطقی پایین‌تر از شهر نیستند، بلکه دارای فضایی جذاب تر از شهر بوده و مکمل شهرمادر محسوب می‌شوند.
عضو کمیسیون اقتصادی، ‌سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: این روستاهاجاذب جمعیت، فعال در حوزه گردشگری و موتور محرک اقتصادی در این مناطق هستند و به فرصتی برای کلان شهرها در این کشورها تبدیل شده اند.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما افرادی که مسکن مناسبی برای خود در حریم شهر نمی یابند، جای خود را در حاشیه پیدا کرده‌اند و عده ای دیگر نیز در این مناطق اقدام به احداث باغ ویلاهای غیر مجاز و ساخت و سازهای غیر قانونی کرده اند.
نایب رییس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس با اشاره به سند توسعه شهر مشهد، گفت: در این سند و در حوزه شرایط و ویژگی های روستاها، به‌رغم وجود چند راهبرد کلان، اقتصاد زمین در این نواحی مغفول مانده است.
وی ادامه داد: در سومین طرح جامع شهری مشهد نیز رویکرد توسعه درون‌زا است و پیش‌بینی شده تا محدود شهر بیش از این افزایش پیدا نکند و براساس طرح می‌بایست از زمین های داخل شهر استفاده بهینه شود.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: در حال حاضر مدیریت شهری باید دسترسی همه افراد به مناطق مختلف شهر را به گونه‌ای برنامه‌ریزی و تعریف کند که بتوان از همه ظرفیت ها به طور کامل استفاده کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.