رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد گفت: در حال حاضر نمایشگاه مرکز فروش کالاهای از رده خارج شده، کالاهای باکیفیت، مرغوب و رده بالا را به نمایشگاه نمی‌آورند که نصف قیمت یا به قیمت کارشناسی به مردم بدهند، این کار صرفه اقتصادی برای آن‌ها ندارد. نمایشگاه‌ها، مردم و مغازه‌دارها را با مشکل مواجه می‌کنند.

نمایشگاه‌ها، مردم و مغازه‌داران را با مشکل مواجه می‌کند
به گزارش قدس آنلاین ؛ اسماعیل پورملائکه ، در خصوص وضعیت بازار کفش، اظهار کرد: قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و مردم توان خرید ندارند، البته باید بررسی شود که دریافتی‌ها چه میزان بوده و کفش در سبد خانوار چه جایگاهی دارد؟ آنچه در وهله اول در سبد خانوار قرار می‌گیرد، هزینه دارو، درمان، تغذیه، تدریس، اجاره‌بهای خانه و رفت و آمد است که در نهایت کفش در سبد خانوار جایی دارد اما باید بررسی کرد که در کدام بخش طبقه‌بندی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مردم در بازار قدرت خرید ندارند و بازار راکد است، عنوان کرد: بازار رونق، بازاری است که مردم به راحتی می‌توانند هر آنچه را که می‌خواهند خریداری کنند، این بازار پر رونق و شاداب است اما بازاری که از سر نیاز باشد، بازار مناسبی نیست.
پورملائکه افزود: در حال حاضر طی چهار ماه گذشته اقداماتی از سوی سازمان صمت و نهادهای دیگری مانند  فرمانداری و استانداری به منزله تامین مواد اولیه، ترخیص از گمرک و ... انجام شده که مواد اولیه به دست تولیدکنندگان رسیده اما متاسفانه در حال حاضر تولیدکنندگان با رکود مواجه شدند و هنوز جواب خوبی از بازار نگرفتند.
رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل ما وجود نمایشگاه‌های بهاره است، تصریح کرد: در حال حاضر نمایشگاه مرکز فروش کالاهای از رده خارج شده، کالاهای باکیفیت، مرغوب و رده بالا را به نمایشگاه نمی‌آورند که نصف قیمت یا به قیمت کارشناسی به مردم بدهند، این کار صرفه اقتصادی برای آن‌ها ندارد. نمایشگاه‌ها، مردم و مغازه‌دارها را با مشکل مواجه می‌کنند.
وی ادامه داد: مغازه‌داری که از ابتدای فروردین اجاره بالایی را پرداخت کرده، مالیات و بیمه می‌دهد و ایجاد شغل می‌کند، چشم امیدش به فروش میانه سال در شهریورماه و شب عید و اسفندماه است که هر دو بازار را نمایشگاه به دست می‌گیرد. تصور می‌شود که نمایشگاه به جامعه خدمت می‌کند در حالی که اینگونه نیست. مگر اصناف عضو این جامعه نیستند؟ متاسفانه همه را به چالش می‌کشانند.
پورملائکه بیان کرد: اصناف می‌توانند برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کنند اما چه فردی می‌تواند مغازه خود را که 11 سال به آن رسیده و ویترین زده را رها کند و به نمایشگاه برود؟ نمایشگاه بستر خوب و سالمی برای مصرف‌کننده و فروشنده نیست اما متاسفانه این سیاست وجود که نمایشگاه ماندگار شود.
رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد با بیان اینکه 60 درصد مواد اولیه صنعت کفش وارداتی است، عنوان کرد: برخی از تولیدکنندگان از قبل مواد اولیه در انبارهای خود داشتند و می‌توانند با قیمت مناسب‌تر بدهند اما تعدادی مواد اولیه را روز به روز تهیه می‌کنند و قیمت تغییرات زیادی می‌کند.
وی در خصوص وضعیت صادرات کفش، خاطرنشان کرد: زمانی که دولت تصمیماتی را می‌گیرد، مشخص نیست که چه افرادی تصمیمی می‌گیرند. به صادرکننده بیان می‌کنند که می‌تواند صادرات انجام دهد اما باید در عرض سه ماه ارز را برگرداند، در حالی که کفش و پوشاک باید در آن طرف مرز برندسازی شود و باید فضای بیشتری را به صادرکننده بدهند، صادرکننده‌ای که می‌خواهد کفش یا پوشاکی را از کشور ببرد و به طور مثال در کابل بفروشد، با یک نگاه نمی‌تواند ذائقه مردم را جذب کالا کند.
پورملائکه اضافه کرد: ما در مدت سه ماه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ تا زمانی که انباری را برای کالاهای خود پیدا کنیم، زمان تمام شده و وقتی به ایران برمی‌‎گردیم، گرفتار جریمه می‌شویم. وقتی این موانع سر راه باشد، دیگر صادراتی وجود ندارد. اکنون صادرات کفش و پوشاک تنها به صورت پیله‌وری و بار مسافر است و از دروازه‌های کشور خارج می‌شود که آن نیز به دلیل تفاوت پول ما با نرخ جهانی است.
رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد در خصوص بازار شب عید گفت: ما در بازار برای تامین کفش هیچ مشکلی نداریم و کفش همه را تامین می‌کنیم اما متاسفانه آنچه ما و مشتری را آزار می‌دهد، گرانی قیمت است. افزایش قیمت در شیب ملایم بوده و افزایش قیمت به صورت جهشی نداریم.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.