بررسی از میزان و نحوه‌قیمت‌گذاری حمل‌ونقل عمومی در مشهد در مقایسه با سایر کلان‌شهرهای کشور نشان می‌دهد قیمت‌گذاری حمل‌ونقل عمومی در مشهد غیر منعطف و ناعادلانه است.

قیمت‌گذاری حمل‌ونقل عمومی در مشهد؛ ناعادلانه و غیرمنعطف
به گزارش قدس آنلاین ، روزهای پایانی سال که فرا می‌رسد یکی از بحث‌های داغی که همواره ذهن جامعه را به خود درگیر می‌کند موضوع افزایش قیمت‌ها در سال آینده است. در این میان افزایش کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی شاید یکی از مسائل مهم برای اقشاری از جامعه شهری باشد که خودروی شخصی نداشته و برای رفت‌وآمدهای روزانه خود متکی به تاکسی، اتوبوس و مترو هستند.
در سال‌های گذشته معمولاً  افزایش قیمت‌ حمل‌ونقل عمومی در شهرها در فاصله طولانی‌تر و با شیب‌ ملایم‌تری انجام می‌گرفت -با این وجود با نارضایتی و مخالفت شهروندان مواجه می‌شد- اما در سال‌های اخیر علاوه بر تورم، نیاز مالی و واریزنشدن سهم دولت از یارانه حمل‌ونقل عمومی باعث شده این فواصل افزایش قیمت، کوتاه‌تر شود و شیب تندتری به خود بگیرد.
مدیریت شهری مشهد نیز در حالی خود را برای افزایش قیمت وسایل حمل‌ونقل عمومی در سال آینده آماده می‌کند که در بخش اتوبوس‌رانی، یک‌بار در مردادماه سال گذشته بهای بلیت‌ها ۵۰ تومان افزایش پیدا کرد و کرایه اتوبوس‌های دولتی از ۳۰۰ تومان به ۳۵۰ تومان و کرایه اتوبوس‌های بخش خصوصی از ۳۵۰ تومان به ۴۰۰ تومان رسید و بار دیگر در فروردین ماه امسال با افزایش ۱۰۰ تومانی، قیمت بلیت‌ها را در بخش خصوصی و دولتی به ترتیب ۴۵۰ و ۵۰۰ تومان تعیین شد. در قطارشهری نیز در ابتدای سال قیمت‌ها با افزایش ۱۰۰ تومانی به ۶۵۰ تومان افزایش پیدا کرد.
با این وجود مدیریت شهری مشهد همواره از میزان قیمت‌ها و نحوه قیمت‌گذاری حمل‌ونقل عمومی دفاع می‌کند؛ به گونه‌ای که محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد فروردین ماه امسال و پس از افزایش قیمت حمل‌ونقل عمومی در پاسخ به برخی انتقادات گفته بود که «نرخ خدمات اتوبوس‌رانی و مترو در مشهد از تمام کلان‌شهرها کم‌تر است».
با توجه به عزم مدیریت شهری برای افزایش دوباره قیمت حمل‌ونقل عمومی و مقایسه همیشگی خود با سایر کلان‌شهرهای کشور برای افزایش قیمت‌ها، نگاهی به میزان قیمت حمل‌ونقل عمومی و نحوه قیمت‌گذاری آن در سایر کلان‌شهرها می‌تواند در این خصوص قابل تأمل باشد.
هم‌اکنون نحوه قیمت‌گذاری حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر مشهد به صورت واحد و برای اتوبوس‌رانی، در صورت پرداخت با من‌کارت، در بخش دولتی ۴۵۰ تومان و در بخش خصوصی ۵۰۰ تومان و در صورت پرداخت نقدی ۱۰۰۰ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت بلیت خطوط ۱ و ۲ قطارشهری، در صورت پرداخت از طریق من‌کارت، ۶۵۰ تومان و در صورت خرید بلیت تک سفره نقدی ۱۰۰۰ تومان است.
این در حالی است که در اکثر دیگر کلان‌شهرهای کشور نحوه قیمت‌گذاری وسایل‌ حمل‌ونقل عمومی به صورت متغیر و متنوع و بر اساس خطوط یا مسافت تعیین می‌شود.
در پایتخت نحوه قیمت‌گذاری بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار متنوع است. در شهر تهران بلیت مترو به سه روش «بلیت‌های تک سفره»، «کارت بلیت مبلغ‌دار» و «کارت بلیت مبلغ‌دار مدت‌دار» به فروش می‌رسد. قیمت بلیت تک سفره نقدی ۱۰۰۰ تومان است، اما با استفاده از کارت بلیت مبلغ‌دار بسته به مسافت طی شده –از ۳ تا ۴۰ کیلومتر- قیمتی بین ۳۳۶ تومان و ۹۹۱ تومان از شهروندان دریافت می‌شود. کارت بلیت مبلغ دار مدت دار نیز ساز و کاری جدا دارد که شهروندانی که استفاده زیادی از مترو دارند می‌توانند با پرداخت مبلغی اولیه برای زمان‌های سه‌ماهه، شش ماهه و یکساله تا سقف مبلغی مشخص با تخفیف از مترو استفاده کنند. 
قیمت بلیت اتوبوس در تهران نیز بسته به مسافت برای اتوبوس‌های دولتی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان و برای اتوبوس‌های بخش خصوصی بین ۶۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان تعیین شده‌اند. 
با این وجود در تهران تخفیف‌های مختلفی به ازای روش‌های مختلف تهیه بلیت و استفاده اقشار مختلف از حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شده است که هزینه خالص شهروندان در استفاده از حمل‌ونقل عمومی را کاهش داده و می‌تواند در میزان استفاده آنان موثر باشد.
در شیراز نیز در حالی قطارشهری قیمت واحد دارد که برای اتوبوس‌ بسته به مسافت سفر، قیمت‌های متنوعی در نظر گرفته شده است. قیمت بلیت قطارشهری شیراز با استفاده از کارت شهروندی ۷۰۰ تومان و در صورت خرید بلیت تک سفره نقدی ۱۰۰۰ تومان است.  در حالی که قیمت بلیت اتوبوس با ورودی اولیه ۲۵۱ تومان و افزایش ۱۳ تومانی به ازای هر کیلومتر به این عدد تعیین شده است.
در سایر کلان‌شهرها نیز نحوه قیمت‌گذاری‌ها تقریباً مشابه است و بر اساس مسافت یا بر اساس خط به صورت متنوع تعیین شده‌اند. تنها در شهر قم –مشابه مشهد- کرایه اتوبوس به صورت واحد و با استفاده از کارت شهروندی ۴۴۰ تومان و به صورت نقدی ۷۰۰ تومان تعیین شده است.
بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد این سخن  که نرخ خدمات اتوبوس‌رانی و مترو در مشهد از تمام کلان‌شهرها کم‌تر است، کاملاً دقیق نبوده و کلان‌شهرهایی وجود دارند که قیمت بلیت حمل‌ونقل عمومی در آن‌ها از مشهد کم‌تر باشند. مهم‌تر این‌که در سایر کلان‌شهرهای کشور تلاش شده با تعیین قیمت‌ها بر اساس مسافت یا خطوط، قیمت‌ها عادلانه شده، میانگین هزینه استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای شهروندان کاهش یافته و به صرفه‌تر شود و استقبال شهروندان از حمل‌ونقل عمومی افزاش پیدا کند. این در حالی است که قیمت‌های واحد و غیر منعطف حمل‌ونقل عمومی در مشهد -حتی اگر از سایر کلان‌شهرهای کشور کم‌تر باشد- عادلانه نبوده و هزینه بیش‌تری برای عموم شهروندان دارد و بنابر آمار، میزان رضایت و استقبال مردم را کاهش داده است.
در این شرایط انتظار می‌رود مدیران شهری مشهد پیش از افزایش قیمت‌ها، ابتدا اقدامی در جهت عادلانه کردن قیمت‌ها در سطح شهر بردارند. اقدامی که با وجود این‌که ماه‌هاست وعده تحقق آن حداقل در خطوط قطارشهری داده شده است، اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای آن برداشته نشده است.

 

منبع : ایسنا 

 


انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.