منطقه در چند هفته گذشته شاهد برخی تحولات در روابط اردن با ایران است که از دیدگاه کارشناسان سیاسی تلاشی از سوی اردن برای ایجاد توازن با کشورهای منطقه است.

سیگنال‌های مثبت اردن به ایران و علل و اهداف آن

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، اردن در هفته‌های اخیر سعی کرده سیگنال‌های مثبت دیپلماتیک به ایران ارسال کند که البته با پاسخ متقابل مواجه شده است.

الجزیره با بیان مطلب فوق، نوشت، دولت اردن اخیرا علاوه بر محکوم کردن حادثه تروریستی حمله به اتوبوس سربازان ایرانی در سیستان‌وبلوچستان، وزیر خارجه‌اش ایمن الصفدی نیز در کنفرانس ورشو تأکید کرد که اولویت کنفرانس، حل منازعه فلسطینی-اسرائیلی و پایان دادن به اشغالگری در فلسطین است نه مقابله با ایران.

شبکه الجزیره افزود، ایران نیز به این سیگنال‌های اردن پاسخ مثبت داده و سه اردنی را که پس از ورود اشتباه به آب‌های منطقه‌ای ایران بازداشت شده بودند، آزاد کرد و آنگونه که «مجتبی فردوسی‌پور» سفیر ایران در اَمان نیز در دیدار «عاطف الطراونه» رئیس پارلمان اردن گفت، «با این اتباع اردنی در نهایت احترام برخورد شده است».

بر اساس این گزارش، با افتتاح گذرگاه مرزی اردن در شمال، ارتقای روابط دیپلماتیک با سوریه، افتتاح گذرگاه الکرامه و امضای چندین توافقنامه تجاری با عراق، فرصت بسیار خوبی برای حل بحران‌های اقتصادی اردن پیش آمده است اما هر گونه پیشرفت در سطح مبادلات عراق و سوریه با اردن به نوعی به ارتباط با ایران نیز بستگی دارد.

الجزیره به نقل از برخی تحلیلگران افزود که «دو طرف ایران و اردن در حال حاضر به نزدیکی روابط نیاز دارند چرا که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران، عرصه را بر اقتصاد ایران تنگ‌ کرده و به همین دلیل به دنبال روزنه‌های جدیدی است».

ریاض و ابوظبی نیز به وعده‌های مالی خود در نشست مکه جهت کمک به اردن عمل نکردند و همین امر اردن را به سمت جست‌وجو برای برقراری روابط اقتصادی جدید از طریق بازگشایی مرز با کشورهای همسایه سوق داد و سفر «عبدالله دوم» شاه اردن به ترکیه و دیدار با «رجب طیب اردوغان» نیز در همین راستا صورت گرفت. اردوغان در این سفر به عبدالله دوم وعده داد که در روابط اقتصادی با اردن با عدالت و انصاف بیشتری تجدیدنظر می‌کند و از موضع اردن در خصوص مسئله فلسطین و قیمومیت اردن بر قدس و اماکن مقدس حمایت بعمل می‌آورد.

روابط متوازن اردن با همه کشورها

«جمانه غنیمات» وزیر امور اطلاع‌رسانی اردن اخیرا در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که اردن با همه کشورها از جمله ایران، ترکیه و کشورهای عربی همسایه، روابط دیپلماتیک متوازن دارد.

تحلیلگران بر این باورند که روابط متوازنی که اردن علاقه‌مند به داشتن آن با همه کشورهاست، به ناچار به توازن منطقه‌ای و ارتباط منافع اردن با منافع دوستان آن در منطقه بستگی دارد.

الجزیره افزود که اردن با ارسال سیگنال‌های مثبت به ایران سعی دارد این مطلب را به تهران القا کند که اردن به دنبال تنش و اجرای اقداماتی علیه ایران نیست و در مواضع خود نیز پیرو افکار راست‌گرایان اسرائیلی یا محور سعودی نیست و در واقع با این کار اردن می‌خواهد از ۱۵ توافقنامه تجاری امضا شده با دولت عراق حمایت کند.

«عمر عیاصره» تحلیلگر سیاسی در خصوص اهداف اردن از ایجاد توازن با کشورهای همسایه عربی، ترکیه و ایران می‌گوید که هدف اردن کاهش نقش عربستان سعودی و فشارهای ریاض علیه این کشور است و در واقع امان به دنبال ایجاد زمینه‌ای برای مانور دادن و به وجود آوردن توازن جدید است.

تلاش‌های عربستان سعودی برای کاهش قیمومیت اردن بر قدس، مواضع ریاض در خصوص مسئله فلسطین، معامله قرن و حل منازعه فلسطینی-اسرائیلی از دیگر دلایلی است که باعث روی آوردن اردن به ایجاد توازن با دیگر کشورهای منطقه شده است.

الجزیره همچنین گزارش داد که با این حال اردن از محور آمریکایی-سعودی خارج نمی‌شود و در حالی‌که یک دست خود را به سمت برقراری روابط گرم و دوستانه به سمت عراق، سوریه، ترکیه و ایران دراز کرده و پیام‌های دوستانه و محبت‌آمیز به قطر ارسال می‌کند، دست دیگر خود را با قدرت در محور واشنگتن، ریاض و ابوظبی قرار داده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.