شیشه مربای کوچکی که تبدیل به تنگ شده، حالا سه ماهی قرمز کوچک دارد که جلوی میز مدرسه (بخوانید غرفه فروش) خودنمایی دلچسبی دارد.

مشق کسب و کار پشت میزهای درس

چند بسته نبات زرد زعفرانی، کلوچه، انواع لواشک در کنار بسته‌های آلو بخارا نیز پشت این تنگ ساده ماهی جانمایی شده و هلیا کوچولو با مقنعه سپید و فرم خاکستری مدرسه در حالی که با دستان ظریفش اسکناس‌ها را به صورت حرفه‌ای شمارش می‌کند؛ توسط دوربینم غافلگیر می‌شود! لبخندی می‌زند. می‌پرسم: چقدر دشت کردی!؟ فاتحانه می‌گوید: ۲۷ هزار تومان! پس بازارچه خوب بوده تا الان!؟ و می‌شنوم: خدا رو شکر! خوب بود! دادزنیِ دختربچه دانش آموزی، به سبک همه دادزن‌های بازار نظرم را جلب می‌کند. سر می‌چرخانم. آقا! بخرید لطفا...! ژله دارم...! ۱۰۰۰ تومان! لطفاً بخرید...! ژله هایش که به زیبایی تمام میان لیوان‌های یک بار مصرف تزیین شده و خوشمزه به نظر می‌رسید؛ درون جعبه تخته نردی قرار داده و در محوطه مدرسه، دوره گردی می‌کرد. با یک دست جعبه را گرفته و با دست دیگرش تلاش می‌کرد یک ۱۰۰۰ تومانی را در جیب مانتوی مدرسه فرو کند. اشتباه نشود! اینجا محل هنرنمایی کودکان کار به عنوان یک آسیب اجتماعی نیست، بلکه بازارچه کارآفرینی در محوطه حیاط دبستان دخترانه توکلی زاده ناحیه هفت آموزش و پرورش است که بنا به ابتکار مدیرانش برای دومین سال متوالی برگزار می‌شود. فرایند آماده سازی بازارچه کارآفرینی از ساعت ۸ صبح آغاز شده است. دختران دبستانی با نظم و ترتیب و با هدایت متولیان مدرسه میزها (غرفه‌های فروش) را در حیاط مدرسه چیدمان کرده‌اند. صنایع دستی عمده محصولات کارآفرینی است. غرفه‌های مواد خوراکی هم بازار داغی دارد.

  جنس فروخته شده، پس گرفته نمی‌شود

روح بازارچه مدرسه؛ دخترانه است و این را می‌توان از غرفه‌های فروش محصولات زینتی و زیورآلات فهمید. برخی از مادران نیز برای کمک به کودکان آمده‌اند. قرار است بازارچه از ساعت ۹ رسماً آغاز به کار کند و تا یازده و نیم ادامه یابد. ورود برای عموم آزاد است، اما عمدتاً اولیای مدرسه به منظور تشویق فرزندان و به تدریج حضور می‌یابند. چانه زنی‌های مرسوم بازار اینجا نیز جلوه دلچسبی دارد. برخی از دانش آموزان که اعتماد به نفس بیشتری داشته، با شیوه‌های بازاریابی، مشتریان را برای خرید محصولاتشان ترغیب و تشویق می‌نمایند. غرفه‌داران؛ شماری از دانش آموزان مقاطع چهار، پنج و ۶ دبستان هستند. بنر تبلیغی یکی از میزها که در کاغذ با خط کودکانه تنظیم شده، جالب به نظر می‌رسد. «تولیدی شیرینی خانگی و صنایع دستی هلیا کریمی». کاپ کیک شکلاتی، زیر لیوانی و زیر بشقابی، جا سوییچی و دستبندهای فانی باف که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده، در این غرفه کوچک به فروش می‌رود. زیر کاغذ تأکید شده: «مشتری عزیز! جنس فروخته شده، پس گرفته نمی‌شود!»

  ابتکاری نو

مدیر آموزش و پرورش ناحیه هفت مشهد نیز از جمله مشتریان بازارچه کارآفرینان کوچک است. محمدرضا کمالی درباره اهداف راه اندازی بازارچه کارآفرینان کوچک با تأکید بر این نکته که بازارچه از ابتکارات ناحیه هفت آموزش و پرورش در کل کشور است؛ اظهار کرد: بازارچه‌های کارآفرینی برای مقطع متوسطه اول و دوم از حوزه وزارتی پیش بینی شده، اما در مقطع دبستان برای دومین سال متوالی است که با شور و نشاط دانش آموزان و حضور و مشارکت اولیای گرامی در دبستان شهید توکلی زاده برگزار می‌شود. ارتقای مهارت‌های زندگی، تعامل با بازار، آشنایی با فضای کسب و کار، رقابت سازنده، سود حلال و قدردانی از نان‌آوری حلال اولیای دانش آموزان با درک فرایند کار از جمله اهداف راه اندازی بازارچه است.

فاطمه قربانی مسئول دبیرخانه جشنواره کارآفرینان کوچک ناحیه هفت هم گفت: محصولات برتر شامل دست سازه‌ها و صنایع دستی که با راهنمایی اولیا توسط دانش آموز ساخته شده، به دبیرخانه منتقل می‌شود. پس از داوری این دانش آموزان طی مراسم ویژه‌ای مورد تشویق و تقدیر قرار می‌گیرند. مدیر دبستان دخترانه عباس توکلی زاده نیز با اشاره به دومین دوره برگزاری بازارچه تصریح کرد: این دبستان برای دومین سال متوالی و برای اولین بار در کشور در سطح دبستانی اقدام به راه اندازی بازارچه با مشارکت اولیا نمود.

روحانی خاطرنشان کرد: واقعیت آنکه کشورهای پیشرو در اقتصاد و کارآفرینی؛ مدت‌های بسیاری است که به این نتیجه رسیده، برای تربیت نسل بزرگسال کارآفرین، بایستی آموزش کارآفرینی را از عهد کودکی و نوجوانی آغاز نمایند. بدیهی است کودکی که با پول، کسب و کار و رقابت شرافتمندانه آشنا می‌شود، در آینده نیز انسانی خلاق و کارآفرین خواهد بود. ژاپن نخستین کشوری بود که آموزش کارآفرینی را از مدرسه شروع کرد. به این ترتیب نوجوانان ژاپنی در دبیرستان های این کشور آموختند که چگونه باید در حین تحصیل کار کنند و از کار خود سود به دست آورند. آن‌ها به این ترتیب به جهش صنعتی کشورشان کمک کردند.

بازارچه در ساعت پایانی خود با هجوم مضاعف بازدیدکنندگان گرمتر می‌شود.

مشق کسب و کار در پشت میزهای مدرسه تجارب مفیدی در اختیار دانش آموزان می‌گذارد. برخی فروش کمتر و عده‌ای فروش بیشتر دارند. رقابت، ارزیابی بازار، مشتری مداری و نوع محصول و... باعث می‌شود تا حکایت اشک‌ها و لبخندها تکرار شود. مدل کوچکی از بازار و کسب و کار و رقابت که می‌تواند در بهبود حیات اجتماعی آینده کودکان با ارتقای مهارت‌های زندگی نقش مؤثری ایفا نماید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.