دولت ها با کوته بینی و حمایت نمایندگان ذی نفوذ، انجام پروژه های کوتاه مدت برای بهره برداری در دوران تصدی را دارای منفعت بیشتر دیده و این موضوع سبب شده تا نسبت به تامین زیرساخت های ریلی جهت اتصال استان های شرقی پس از سال ها همت گمارده نشود.

بی توجهی دولت‌ها به توسعه ریلی استان‌های شرقی

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، دانشجویان شرق کشور در بیانیه ای از سپاه پاسداران با اشاره به بی توجهی دولت ها به توسعه استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان برای توسعه خواستار ورود این نهاد به توسعه ریلی این بخش شدند. مشروح این بیانیه در ادامه می آید؛ 

«همانگونه که مستحضر هستید عملیات تروریستی خاش دومین عملیات تروریستی در چند ماه گذشته بوده است. ملت ایران مطمئن است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درسی فراموش نشدنی به عاملان این جنایت هولناک خواهد داد و مسببان آن را پشیمان خواهد کرد.

استان های محروم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با وسعت ۲۰ درصدی از مساحت کشور، تنها ۳ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است و آنچه سبب شده تا جمعیت متناسب با وسعت در این استان ها استقرار پیدا نکند وضعیت معیشت و اقتصاد این استانها است.

قابل توجه اینکه ظرفیت های اقتصادی بینظیری مانند گردشگری و شیلات در سواحل مکران، کشاورزی در جنوب و مرکز سیستان و بلوچستان، وجود معادن با ذخایر عظیم در سرتاسر استان های سیستان و بلوچستان و خراسانجنوبی در این منطقه از کشور بدون بهرهبرداری مناسب باقی مانده است.

داشتن هر کدام از موارد فوق برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی آرزوی یک کشور است. در این بین آنچه سبب شده است تا این ظرفیتها بطور مناسب مورد بهرهبرداری قرارنگیرد، نبود زیرساخت حملونقلی مناسب در این استانها است. امری که سبب خواهد شد تا هزینههای سرمایه گذاری و بهره برداری از ظرفیت های اقتصادی موجود در این منطقه از کشور کاهش یابد و ضمن ایجاد اشتغال پایدار، تولیدات حاصل از آن، با قیمتی رقابتی در بازار های مصرف عرضه گردد.

علاوه بر موارد فوق موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران به ویژه بندر شهید بهشتی چابهار سبب شده است تا فرصتی مناسب برای بهرهمندی از عوائد حاصل از ترانزیت جهت ایجاد دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد برای ایران فراهم گردد که علی رغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران و بهرهمندی از ظرفیت ترانزیتی کشور به خصوص کریدورترانزیتی شمال ـ جنوب، دولت ها تا کنون اقدام درخوری برای پیش برد این زیرساخت مورد نیاز اقتصادی انجام نداده اند. چرا که با کوته بینی و حمایت نمایندگان ذی نفوذ، انجام پروژه های کوتاه مدت جهت بهره برداری در دوران تصدی خود را دارای منفعت بیشتر دیده و این موضوع سبب شده است تا نسبت به فراهم نمودن زیرساخت های ریلی جهت اتصال این دو استان به شبکه ریلی پس از سال های متوالی همت گمارده نشود.

خط ریلی چابهار- سرخس به طول ۱۴۰۰ کیلومتر، طولانی‌ترین و راهبردی ترین خط ریلی در دست ساخت کشور است. این محور ریلی از دو قطعه اصلی تشکیل شده است؛ عملیات اجرایی قطعه اول از چابهار تا زاهدان که فقط ۴۰ درصد از کل این کریدور را شامل می‌شود، از سال ۸۹ مصوب شده است و هم‌اکنون پس از گذشت ۸ سال تنها حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. در مورد قطعه دوم (از زاهدان تا حوالی تربت‌حیدریه) به طول ۷۶۰ کیلومتر نیز، پس از گذشت ۴ سال از تصویب میتوان گفت همچنان اقدام جدی‌ای برای ساخت آن صورت نگرفته است.

از جمله آثار مثبت بهره برداری از این محور ترانزیتی، فراهم شدن زیرساخت حمل و نقلی برای بهره‌برداری از ظرفیت بالای معدنی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان و همچنین خراسان جنوبی است. همچنین از این طریق می‌توان هزینه‌های بالای حمل و نقل در زنجیره ارزش تولیدات در شرق کشور را کاهش داد و زمینه سازی لازم برای سرمایه گذاری در صنایع فولاد،کشاورزی، دامداری و شیلات را فراهم ساخت که این امر تأثیر مستقیمی برا تامین امنیت، اشتغال‌زایی، رفع محرومیت و پیشرفت عدالت محور در شرق کشور خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین موانع تکمیل این پروژه که به طولانی شدن زمان اجرا و به‌تبع آن، افزایش هزینه‌های جاری کشور منجر شده، عدم توجه دولت و مجلس به این پروژه و در نتیجه کمبود اعتبارات تخصیص‌یافته به آن است؛ به‌عنوان نمونه، طبق لایحه قانون بودجه ۹۸، در طول ۸ سال گذشته جمعاً حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافته و در سال ۹۸ نیز تنها ۱۱۰ میلیاردتومان (معادل احداث ۱۱ کیلومتر) اعتبار پیشنهاد گردیده است. ادامه این روند در تأمین مالی پروژه ریلی چابهار-سرخس، موجب خواهد شد که تکمیل این پروژه سالیان سال طول بکشد.

بنابراین ضرورت دارد که تغییری جدی در نحوه تأمین مالی این پروژه صورت پذیرد.براین اساس امید چندانی برای تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه توسط دولت نیست همچنانکه در تبصره ۱۹ لایحه بودجه دولت مکلف شده است تا این پروژه را براساس مشارکت عمومی ـ خصوصی و با استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی به سرانجام برساند. باتوجه به آنکه پیمانکار این پروژه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) است و این نهاد به‌عنوان توانمندترین بخش غیردولتی در اجرای پروژه‌های زیرساخت کشور شناخته میشود.

 پیشنهاد می شود برای حل ریشه ای مسئله امنیت در شرق کشور و همچنین کمک به مردم محروم استان های سیستان¬وبلوچستان و خراسانجنوبی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تغییر مدل قراردادی خود از حالت پیمانکاری به مشارکتی، ساخت و بهره‌برداری از محور ریلی چابهار-سرخس را در دست بگیرد و این¬چنین، زیرساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغالزایی و ارتقای امنیت در این منطقه را فراهم نماید.

بر اساس آنچه ذکر شد، اولین اثر عینی تغیر رویکرد در تأمین مالی محور ترانزیتی چابهار-سرخس که با مشارکت سپاه پاسداران حاصل می‌شود، بالفعل شدن پتانسیل معادن شرق کشور و همسایه‌های شرقی ازجمله افغانستان، ایجاد وابستگی بین ایران، هند و کشورهای آسیای میانه با ابزاری غیر از نفت خام خواهد بود از دیگر مزایای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این کریدور ترانزیتی، ایجاد اشتغال پایدار و پیشرفت اقتصادی استان‌های محصور در کویر و مناطق دورافتاده شرق کشور است که مانع نفوذ جریانات تکفیری به داخل کشور خواهد شد.

این دستاورد می‌تواند همانند سایر خدمات گران‌قدر سپاه پاسداران، در راستای تامین معیشت مردم شریف شرق کشور گام بسیار مؤثری برای ارتقای وضعیت اقتصادی تمامی کشور عزیزمان به‌حساب آید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.