با وجود ۱۲ روز مذاکرات متوالی بین آمریکا و طالبان در قطر هنوز چشم اندازی برای پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح وجود ندارد زیرا دو طرف در جمع بندی نتایج مذاکرات به مشکل خورده است.

سرنوشت دور پنجم مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، موارد اختلافی بسیاری بین طالبان و آمریکا وجود دارد که باعث طولانی شدن مذاکرات شده و از به نتیجه رسیدن مذاکرات را دشوار ساخته است.

با وجود ۱۲ روز مذاکرات متوالی بین آمریکا و طالبان در قطر هنوز چشم اندازی برای پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح وجود ندارد زیرا طالبان در مذاکره با آمریکا شرایط یکطرفه را تعیین کرده که روند مذاکرات را با بن‌بست روبرو کرده است.

یک منبع آگاه به روزنامه «ماندگار» گفت: طالبان در مذاکرات قطر شرایطی را مطرح کرده است و بر لزوم اجرایی شدن آن پافشاری می‌کنند.

وی افزود: برکناری رهبران حکومت وحدت ملی و  واگذاری نهادهای امنیتی از جمله وزارت‌های دفاع، کشور و ریاست امنیت ملی به این گروه از جمله شرایط این گروه هستند.

این منبع خاطرنشان کرد که طالبان به لزوم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ظرف ۶ ماه تا حداکثر یک سال پس از توافق صلح تاکید می‌کنند در حالی که آمریکا خواستار زمان بیشتری است.

البته این موضوع هنوز از سوی منابع رسمی تائید نشده است.

برخی از رسانه‌های غربی نیز در روزهای گذشته تصریح کردند که آمریکا حد اقل خواستار مهلتی ۵ ساله برای خروج از افغانستان است.

گزارش‌های نیز وجود دارد که طالبان بر سر تعریف تروریسم نیز با آمریکا به مشکل برخورده است زیرا از نظر این گروه تعریف تروریسم با تعریف آمریکایی آن کاملا متفاوت است.

این در حالی است که آمریکا همواره از واژه تروریسم برای تحریم کشورهای مختلف و حتی گروه‌های آزادی خواه و مردمی در سازمان ملل استفاده می‌کند.

تا کنون جزئیاتی از مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر به صورت رسمی منتشر نشده است اما برخی از منابع رسمی عدم پیشرفت در مذاکرات آمریکا با طالبان را تائید کردند.

اخیرا «هارون چخانسوری» سخنگوی رئیس جمهور افغانستان نیز به «رادیوآزادی» گفته بود که درباره آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در گفت‌وگوهای آمریکا با طالبان در قطر تا کنون پیشرفتی صورت نگرفته است.

کارشناسان معتقدند که مذاکرات آمریکا با طالبان بدون نتیجه پایان خواهد یافت زیرا طالبان تا کنون حاضر به مذاکره مستقیم با دولت افغانستان نشده است.

از سوی دیگر، هرگونه معامله احتمالی آمریکا با طالبان تحت عنوان صلح به تائید دولت افغانستان نیاز دارد به همین دلیل توافقات احتمالی در غیاب دولت افغانستان فاقد مشروعیت قانونی و سیاسی محسوب می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.