قزوین_ قزوین به دلیل دارا بودن بوستان ملی باراجین و باغستان های سنتی به عنوان شهر پاک ایران انتخاب شده است که بدون شک گذر از این شهر، خاطرات ماندگاری را در ذهن به یادگار خواهد گذاشت.

گذر از جاذبه‌های گردشگری در شهر پاک ایران

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در گذر از مناطق غربی و مرکز کشور و در گلوگاه ارتباطی استان های شمالی و غربی کشور، در نزدیکی پایتخت شهری خوش آب و هوا و مناسب برای گردشگری به چشم می‌خورد که به دلیل دارابودن چندین شهر صنعتی از تعداد زیادی گردشگر برخوردار است.

نام شهر قزوین که امروز برکسی پوشیده نیست، با دارا بودن ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغستان در اطراف شهر و وجود بوستان ۱۴۰۰ هکتاری باراجین در سال ۱۳۹۲ به عنوان شهر پاک ایران انتخاب شده است و جلوه های زیبا و پاک طبیعت را در این کهن شهر به خوبی می توان دید.

قزوین شهری است که برای رفتن به آذربایجان یا گیلان باید از آن عبور کرد و چیزی شبیه یک منزلگاه بین راهی، نه شهری که خود می تواند از مهم ترین مقاصد سفر در شمال ایران باشد؛ تاریخ و فرهنگ قزوین به خوبی نشانگر آثار برجای مانده از گذشته و داشته‌های گردشگری این شهر است که گردشگران و مسافران بسیاری را در طی سال به خود جلب می کند و همواره یکی از شهرها مهم کشور محسوب می شود.

شهر قزوین در فاصله ۱۳۰ کیلومتری پایتخت قرار گرفته و از طریق بزرگراه و خط آهن از یک سو به تهران و از سوی دیگر به آذربایجان متصل می‌شود.


*چشم اندازهای گردشگری قزوین

از دیدگاه تاریخی، قزوین یکی از کهن‌ترین مراکز استقرار انسانی و شکل‌یابی جوامع بشری در فلات ایران به شمار می رود و این شهر از دوره باستان به علت قرار گرفتن بر سر راه جاده ابریشم از آبادانی قابل توجهی برخوردار بود و در آغازین دهه‌های حکومت صفویان نیز یکچند به پایتختی ایران برگزیده شد؛ از این‌رو، آثار تاریخی شکوهمند و پرشماری دارد که مهمترین سرمایه آن برای توسعه گردشگری به شمار می‌روند.

به دلیل دارا بودن ظرفیت های مهم و ارزشمند شهر قزوین در حوزه گردشگری و جاذبه های طبیعی، این شهر یکی از ۱۰ مقصد مهم گردشگری ایران از آغاز سال ۱۳۹۴ تاکنون بوده است که البته مناطقی چون الموت و دریاچه اوان، بیش از شهر قزوین در جذب گردشگران موفق بوده‌ است.

*بزرگترین کارونسرای درون شهری ایران در کهن شهر قزوین

قزوین ظرفیت های قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد و یکی از این ظرفیت ها، بازار قزوین است؛ بازاری بزرگ با فضاهای متعدد و معماری بسیار شکوهمند به گونه‌ای که زیبایی راسته‌ها و سراهای آن، عموم گردشگران را مبهوت می‌سازد.

در گذر از آثار تاریخی قزوین، زیبایی هایی قابل ملموس است که ناخودآگاه تاریخ را با ذهنت گره می زند؛ سرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، سرای حاج رضا، سرای رضوی (سرای شاه)، تیمچه‌های روباز و سر پوشیده و راسته قیصریه هریک جلوه هایی ماندگار از این زیبایی ها است.



کاروانسرای سعدالسلطنه جالب‌ترین بخش بازار است که لقب بزرگترین مجموعه کاروانسرای درون شهری ایران را به خود گرفته است و از آثار دوره  ناصرالدین شاه قاجار محسوب می شود؛ این سرا و بازار مجاور آن، یعنی بازار وزیری، در سالیان اخیر به شایستگی مرمت شده‌ است و مجموعه بازار قزوین در خیابان امام خمینی قرار دارد.

* تاریخ در گذر از باغ صفویه زنده می شود

مطالعه تاریخ گذشته قزوین به خوبی نشان می دهد که این شهر الفت دیرینه ای با دوران صفویه دارد؛  دوره ای که از مهمترین دوران تاریخی ایران محسوب می‌شود، چرا که پس از نهصد سال پس از نابودی حکومت ساسانیان، یک حکومت پادشاهی متمرکز ایرانی توانست بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی کند؛ در حقیقت پس از اسلام، چندین حکومت ایرانی مانند صفاریان، سامانیان، آل بویه و سربداران تشکیل شد، ولی هیچکدام نتوانستند تمام ایران را زیر پوشش خود قرار دهند و وحدتی میان مردم ایران به وجود آوردند.

مجموعه ی زیبا و دیدنی باغ صفویه یادگاری از دوران صفویه بوده و بنا به دستور شاه طهماسب ساخته شده و بناها و عمارت های باشکوهی را در دل خود جای داده است.

 این مجموعه به نام های باغ سعادت آباد، باغ فرهنگی قزوین، دولتخانه صفوی و یا ارگ طماسبی نیز شهرت دارد.

* درباره بازار قزوین

قزوین علاوه بر جاذبه های گردشگری، جاذبه های اقتصادی نیز را شامل می شود و بازار سنتی از جمله بازارهایی است که همیشه مورد استقبال گردشگران بوده است.

بازار سنتی قزوین نیز از جمله بازارهای قدیمی مربوط به دوره صفوی است که علاوه بر وسعت چشمگیرش، معماری ورودی های مختلف بازار فضاهای باشکوهی را ایجاد کرده است؛ این بازار از سرا و تیمچیه های متعددی تشکیل شده که هر کدام به بخش خاصی اختصاص یافته است و معماری زیبای آنها از جمله جاذبه های بازار را تشکیل می دهند.

دوران صفوی گویا ارتباط عمیقی با قزوین دارد و با اندکی مطالعه در آثار تاریخی این کهن شهر می توان این ارتباط را احساس کرد.

قزوین از مهمترین شهرهای ایران محسوب می شود که تمدن آن با دوران مختلف انس گرفته است و همچون نگنین درخشانی در طبیعت ایران است.

فرا رسیدن بهار فرصتی برای آشتی انسان با طبیعت و سفر به جاذبه های دیدنی کشور است و قزوین بدون شک می تواند مقصدی برای گردشگری در ایام نوروز انتخاب شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.