این روزها بهار در طبیعت جاریست. بوی گل و سرسبزی شهر، یادآور عشق خداوند به واسطه طبیعت به مردمان زمین است. عشق و امیدی که با وجود همه سختی‌ها در آستانه سال نو حس امید را می‌تواند به همراه داشته باشد.

بوی عید درکنار سنبل و ماهی

به بازار گل شهرمان می‌روم. جایی که می‌توان حس بهار را در بین مردم شهر فهمید.

اکثر مراجعان به بازار گل بلوار خیام شمالی مشهد یا زوج‌های جوان هستند یا خانواده‌هایی که برای تهیه سبزه و ماهی و گل به آنجا مراجعه کرده‌اند.

 یک حس خوب

به سراغ زوج جوانی که مشغول دیدن جاشمعی‌های سفره هفت سین هستند، می‌روم و از آن‌ها می‌پرسم، حال و هوای عید امسال را چگونه می‌بینید؟ خانم علیپور لبخندی می‌زند و می‌گوید: عید حس و حال خاصی دارد و آن هم یک حس خوب است.

او می‌افزاید: جاشمعی می‌خواهم بخرم، اما هنوز آن چیزی که می‌خواهم را پیدا نکرده‌ام.

 آمدن بهار در خانه

یک مادر به همراه خانواده برای خرید به بازار گل آمده است او می‌گوید: نوروز نزدیک است به همراه خانواده به بازار گل آمده‌ایم تا با خرید گل ما هم بهار را به خانه‌مان بیاوریم.

سید رضا دبیری یکی از بازاری‌های این بازار هم می‌گوید: حال و هوای نوروز اگرچه در ظاهر مثل سال گذشته نیست، اما مردم همچنان شور و حال خوبی دارند.

 خرید براساس توان مالی

وی که تجربه چهار سال کار در بازار گل را دارد، توضیح می‌دهد: مردم به بازار می‌آیند و دور می‌زنند و قیمت‌ها را می‌پرسند و هرکس به فراخور توان مالی‌اش اجناس مورد نظر را تهیه می‌کند.

وی بیان می‌کند: قیمت برخی اجناسی که از خارج وارد می‌شود بر مبنای دلار است و تغییر می‌کند و زمان‌بندی خودش را دارد، گرانی‌ها هم برای ما کاسب‌ها همان مشکلات مردم را دارد چرا که وقتی قیمت پایین باشد ما هم راحت می‌خریم و راحت‌تر می‌فروشیم. ما به حداقل سود راضی هستیم تا مردم امکان خرید داشته باشند و دلخوش و شادمان به خانه بازگردند.

 آبی‌های مهربان آرامش

وسط بازار نوجوانی که بساط سفال‌های زیبای آیینه و شمعدان و ظروف فیروزه‌ای را به تعداد بسیار پهن کرده است، توجهم را جلب می‌کند. به سراغش می‌روم و از او، قیمت ست‌های هفت سین را می‌پرسم، می‌گوید:

ظروف هفت سین را از شهر همدان می‌آورم. ست‌های هفت سین پایه‌دار ۴۵ هزار تومان و بدون پایه ۳۵ هزار تومان که شامل آیینه و دو تا شمعدان و ۶ تا ظرف کوچک است.

او می‌افزاید: مراجعه کننده‌ها زیاد و عالی هستند. بازار خوب است برخی معتقدند قیمت‌ها بالاست، اما چون من امسال ست‌ها را ارزان‌تر خریدم، هر کدام ۱۰۰۰ تومان کاهش یافته است.

به سراغ یکی از مو سفیدهای بازار هم می‌روم، علی اکبرعباس‌زاده ۶۰ ساله که ۱۵ سال است در این حرفه خوب مشغول است، درباره حال و هوای خوب بهار و آغاز سال جدید می‌گوید: در بحث گل طبیعی و مصنوعی مشغول به کار هستم و فروش ماهی را دارم که مخصوص همین چند روز و مخصوص سال نو است.

از او می‌پرسم بیشتر مردم متقاضی چه چیزهایی هستند و بیان می‌کند: امسال مثل هر سال مردم مراجعه می‌کنند و همه چیزهایی که برای سال نو در سفره و یا حال و هوای آوردن سال نو نیاز است را می‌خرند.

مغازه‌اش بسیار شلوغ است علتش را که می‌پرسم، بلافاصله اظهار می‌دارد: معتقدم سود کم، مشتری فراوان به همراه می‌آورد البته خوشبختانه مشتری خاص خودم را همیشه دارم.

وی درباره سود اجناسش هم می‌گوید: بین ۷ تا ۱۰ درصد سود روی اجناس کشیدم و مغازه هم اجاره است.

 بازی ماهی‌های قرمز در حوضچه‌های فیروزه‌ای

بچه‌ها با والدینشان برای خرید ماهی قرمز آمده‌اند و با خوشحالی سرگرم انتخاب ماهی هستند، این فروشنده درباره ماهی‌ها می‌گوید: ماهی‌ها را از شمال کشور می‌آوریم و بخشی هم ماهی‌های پرورشی مشهد هستند که قیمت آن از ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان متغیر است که آن‌ها را هم با سود زیر ۱۰ درصد به مردم برای شب عید می‌دهیم.

 کسبه مردمی

وی تأکید می‌کند: اگر چه نسبت به سال گذشته توان خرید مردم کم شده، اما کسبه هم باید صبور باشند و به سود کمتر قانع باشند ما هم از همین مردم هستیم و فضای اقتصادی موجود را درک می‌کنیم.

 رونق بازار گل طبیعی به جای مصنوعی

ابوالفضل رجبی یکی دیگر از فروشنده‌ها هم درباره بازار می‌گوید: اگرچه گاهی با رکود مواجه‌ایم، اما نمی‌توانیم بازار را پیش بینی کنیم. الان یک شاخه گلی که ما همیشه ۴۰۰۰ تومان می‌فروختیم شده ۲۰ هزار تومان این افزایش قیمت پنج برابر است.

وی ادامه می‌دهد: در این بازار فقط چند مغازه است که گل‌های وارداتی چین را دارد و یک طرف بازار قبلاً مصنوعی فروش بودند اکنون در تمام بازار فقط سه الی چهار مغازه مصنوعی فروش باقی مانده است و بیشتر به فروش گل طبیعی روی آورده‌اند و یا همه سفال فروش شده‌اند.

 بازار شب عید

محمد غفوریان یکی دیگر از کاسب‌های بازار هم می‌گوید: نسبت به سال‌های قبل خرید کمتر شده، اما باز هم نسبت به سایر بازارها هنوز مشتری خودش را دارد. بازار گاهی شب عید شلوغ است. بیشتر محصولات ما داخلی است و چیزی‌هایی که در سال‌های پیش از چین می‌آوردیم کمتر شده، اما امسال بیشتر محصولاتمان داخلی است.

وی تأکید می‌کند: بیشترین خرید گل‌ها این روزها از نوع سمبل است که زینت بخش سفره‌های هفت سین است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.