همدان- علی مالمیر بعد از تخریب کامل یخچال میرفتاح ملایر توسط بارش‌های تند روزهای اخیر از بازسازی این اثر تاریخی دوره قاجاریه که از پس قرن‌ها سالم به نسل امروز به یادگار و میراث رسیده بود خبر داد.

 برای بازسازی یخچال میرفتاح ملایر اقدام خواهیم کرد

به گزارش قدس آنلاین، علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری همدان اظهار کرد: برای باسازی این اثر تاریخی اعتبار لازم را تامین خواهیم کرد.

وی با اشاره به بارش‌های اخیر در استان همدان آسیب جدی دیدن اثر تاریخی یخچال میرفتاح ملایر مربوط به دوره قاجاریه افزود: سال گذشته فقط کف و ورودی بنا مرمت شده بود و جداره اصلی بنا به طور کامل سالم بود و نیازی به مرمت نداشت.

 وی عامل ایجاد خسارت در بنای تاریخی و بسیار قدیمی یخچال میرفتاح همدان را که از پس قرن‌ها گذر زمان و عبور از تغییرات جوی مثال زدنی آسیب ندیده یا آسیب جزئی دیده بود نه تنها سقف بنای تاریخی یخچال میرفتاح ملایر که ثبت ملی هم شده به طور کامل فروریخته است بلکه می‌توان گفت بنای تاریخی یخچال میرفتاح به طور کامل ویران شده و فقط یک لایه از بن و دیواره این اثر تاریخی در دید و منظر عمومی قرار دارد. بنا با مرمت نه! بلکه با بازسازی کامل همان فرم و شکل اصلی و تاریخی خود را باز خواهد یافت؛ آنهم در صورتی که بر اساس پلان قدیمی بنای یخچال میرفتاح با همان مصالح خشتی بازسازی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.