ســتاد کل نیروهای مسلح در اقدامی تحســین برانگیز از چندی پیش بــا هدف ارتقــای وضع روحی ســربازان برنامه‌های مختلفی از جمله اجرای طرح » نشاط سربازان» را در دستور کارش قرار داده است.

سربازان با نشاط‌تر می‌شوند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، هروقت بحث وضعیت روحی ســربازها می‌شود ناگاه به یاد یکی از دوســتان خاص در دوران خدمــت میافتم. خــاص از آن جهت که او به جای دو ســال، ۹ ســال خدمت سربازی کرد تا موفق به دریافت کارت پایان خدمت شــد. شاید بپرسید چگونه؟ این ســؤالی است که خودم نیز پیش از ترخیص شدن از پادگان در سال ۷۲  از او پرســیده بودم. به قول معروف خیلی مختصر و مفیــد گفت: دلباخته دخترخاله‌ام شــدم، اما شــرط پدرش برای ازدواج ما ارائه کارت پایان خدمت به اوســت، اما مشکل اساسی اینجاست که هرچه تــلاش میکنــم، نمیتوانم دوری‌اش را تحمل کنم. به همین دلیل بشدت افسرده شده‌ام. یک بار خواستم خودم را از این وضعیت خالص کنم، اما کار به درســتی پیش نرفت. به هرحال سر هر موضوع بیخودی با سربازان و... درگیر میشوم یا از پادگان فرار میکنم کــه نتیجــه‌اش هم چیزی جــز اضافه خدمت نبوده است. تاکنون به صورت رسمی گزارش یا آماری از وضعیت روحی ســربازان از سوی هیچ نهاد و دستگاه رسمی دیگری ارائه نشده اســت، اما ســتاد کل نیروهای مسلح در اقدامی تحســین برانگیز از چندی پیش بــا هدف ارتقــای وضع روحی ســربازان برنامه‌های مختلفی از جمله اجرای طرح » نشاط سربازان» را در دستور کارش قرار داده است.

قرارگاه مهارت بخشی به سربازان

سردار ایوب سلیمانی؛ جانشین فرماندهی نیروی انتظامی کشــور در این خصوص به قدس میگوید: به طور طبیعی وقتی جوانی در نخســتین تجربه زندگی قرار اســت در پادگان زندگی کند این تغییر وضعیت محیطی در شــرایط روحیاش تأثیر میگذارد. چون تا دیروز خانوادهاش به او خدمت میکردند حالا یک دفعه به یک کار سخت‌تر، در محیط جدیتر وارد میشــود. تطبیق دادن وضعیت گذشته بــا وضعیت حال، عدهای از ســربازان را دچار چالش‌هایی میکنــد تا جایی که ممکــن اســت بعضی از آنان دســت به اقداماتی علیه خودشان بزنند که باید از طریق پزشکان و روانپزشکان و مدیران و فرماندهان کمک کرد تا محیط سربازی برای سربازان با نشاطتر شود تا این تغییر قابل تحملتر شود.

 وی در ادامه از تشــکیل قرارگاهی توسط ستاد کل نیروهای مسلح برای رسیدگی بــه وضعیت ســربازان خبــر میدهد و میگوید: این قــرارگاه که به فرمان مقام معظم رهبری تشــکیل شــده و هشــت وزیر در آن عضویت دارند چند کار انجام میدهد که یکی مهارت بخشی به سربازان اســت. یعنی سعی میشود تا سربازان در طول دوران خدمتشــان یــک مهارتی را کســب کننــد. حتی هماهنگ شــده تا آنها پس از پایان دوره خدمت تسهیلات بانکــی دریافت کنند تا بتوانند برای خود کســب و کاری راه بیندازند. علاوه بر این دســتور داده شــد تا برای اوقات فراغت همه نیروهای مســلح بویژه برای سربازان ظرفیتهایی ایجاد شود تا شرایط برایشان فرح بخش تر، با نشــاط‌تر و قابل تحمل ترباشد.

نشاط سربازان برای همه کشور

وی به کارگیری ســربازان در پست‌هایی کــه در آنها تخصص دارند و همین طور گذرانــدن دوره خدمت در محدوده محل ســکونت را یکی دیگر از برنامه‌های مورد نظر قرارگاه یاد شده برای با نشاط کردن دوره ســربازی میدانــد و میگوید: این مــوارد از اهمیت خاصی برای ســربازان برخوردار اســت؛ بنابراین تلاش میشود که ســربازان تا حد امکان در مشــاغلی کــه در آن تخصص و مهارت دارند به کار گرفته شوند.همین طور سعی میشود تا حداکثر در شــعاع ۳۰۰ کیلومتری محل سکونتشان خدمت کنند. البته اجرای این گونه برنامه‌ها مطلق نیســت، چون بخش قابــل توجهی از ســربازان را میتوان در محدوده زندگی شــان یا در مشاغلی که در آن تخصــص دارند بــه کار گرفت، اما این فرصت را نمیتوان برای همه سربازان ایجــاد کرد چون نیاز نیروهای مســلح با گسترش ســربازان در سطح کشور و نوع تخصص‌هایی که دارند خیلی با هم انطباق ندارند. ضمــن اینکه به هرحال جمعی از سربازان باید به مرزها اعزام شوند.

وی با اشــاره به اینکه گســتردگی طرح »نشاط ســربازان» مربوط به کل نیروهای مسلح و به تمام کشور میشود، می‌افزاید: همه این برنامه‌ها برای این است که بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم تا افراد براحتی اعزام به خدمت شــوند، آموزش مناسب ببینند و در محل مناســب خدمت کنند و پس از خدمت نیز یک ظرفیت‌هایی برایشــان ایجاد شــود که احســاس نکنند دو سال از عمرشــان را بیهوده از دست دادهاند و اینها یک امتیازی به نسبت دیگران دارند تا بتوانند پس از دوره خدمت برای خود و کشور مفید باشند.

افزایش مشارکت اجتماعی سربازان

ســردار موســی کمالی، رئیــس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مســلح نیز در این باره میگوید: نشاط یکــی از موضوعات مهمی اســت که نه تنها در کیفیت ســپری کــردن دوران خدمت سربازی توسط ســربازان تأثیر مثبتــی دارد، بلکه بــر افزایش بازدهی آنها نیز مؤثر است.

وی با بیان اینکه محیط نظامی یک محیط جدی و بر پایه سلسله مراتب نظامی است کــه در آن انضباط حــرف اول را میزند، میگوید: با این وجود در تلاش هســتیم تا برای بهینه‌سازی اوقات فراغت سربازان و ارتقای روحیــه و انگیزه آنها اقداماتی انجام دهیم که در نهایت به افزایش نشاط اجتماعی منجر شود.

 وی کــه معتقد اســت افزایــش روحیه مشارکت پذیری ســربازان در سایه نشاط اجتماعی، بهتر محقق میشود، میگوید: در حــال حاضر با هدف افزایش نشــاط اجتماعی، در زمینههای فرهنگی، هنری و ورزشی اقدامات بسیاری انجام میشود که از میان آنها میتوان به برگزاری اردوها، برنامه‌های کوهپیمایی و سفرهای زیارتی اشاره کرد. برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند جشــنواره روز ســرباز و جشنواره جــوان که با هدف قدردانــی و تجلیل از فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی و ورزشی سربازان برگزار میشــود، نمونه دیگری از این اقدامات اســت. البته از ســوی دیگــر و با هدف اســتفاده از پیشــنهادها و ایدههــای صاحبنظــران و هنرمندان و فعالان اجتماعی در افزایش نشــاط اجتماعی در بیــن ســربازان ایــن موضوع را به بحث و بررسی گذاشتیم. در این راســتا حتی فرصتی برای همه ســربازان فراهم شد تا اگر طرح و پیشنهادی در خصوص افزایش نشــاط اجتماعی دارند ارســال کنند. مقدمات اجرای این پیشــنهادها، پس از بررسی و تأیید فراهم میشود.

وی در همیــن زمینــه اضافــه میکند: موضــوع دیگری کــه در کنار نشــاط اجتماعی مورد توجه قرار گرفته افزایش مشــارکت اجتماعی ســربازان است. در این راســتا، طرح مهارت آموزی در حال اجراست که سال گذشــته حدود ۱۰۰ هزار نفر و در سال جاری حدود ۲۰۰ هزار سرباز تحت پوشش طرح قرار گرفتند. در حقیقــت در طــرح مهارت آموزی تلاش میشــود هر ســرباز پس از اتمام دوره سربازی به یک مهارت کاملا مسلط شده و برای ورود به بازار کار آماده شود. البته همه تلاش ما این است که در چند سال آینده همه ســربازان تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.