در چند سال اخیر هرگاه مبحث آب پیش آمده همه از خشکسالی و کمبود بارش‌ها گفتند و اینکه برای مقابله با خشکسالی باید چاره‌اندیشی کرد.

مهار رواناب ها در خراسان رضوی عملی می‌شود؟

قطعاً همین طور است و با توجه به اینکه کشور و خراسان رضوی شرایطی خشک و نیمه خشک دارند بایستی همیشه برنامه‌هایی برای مقابله با خشکسالی نیز داشته باشیم. اما آیا تاکنون آینده‌نگری یا برنامه ریزی درستی برای روزها و ماه‌های پربارش همانند آنچه که از ابتدای سال جدید برایمان اتفاق افتاده است داشته‌ایم؟ پاسخ این پرسش شاید به اعتقاد اکثر مردم و کارشناسان منفی باشد. چرا که اگر این گونه بود اکنون کمترین دلهره‌ای را نباید از بابت بارش باران می‌داشتیم.

از جمله مواردی که در گزارش‌های منتشر شده در روزنامه قدس به آن در جهت این جریان به تکرار پرداخته شده است توجه به مبحث آبخیزداری و چاره‌اندیشی برای جلوگیری از هدر رفت آب‌هایی است که معمولاً به صورت سیلاب جاری شده و بعد از آن یا خرابی و خسارت به بار می‌آورد یا اینکه از مرزهای کشور خارج شده و نصیب کشورهای همسایه می‌شود. تجمیع سیلاب و رواناب‌ها در مسیر رودخانه کشف‌رود که یکی از مهم‌ترین رودهای شرق کشور محسوب می‌شود و عبور آن از شهرها و آبادی‌های مختلف بویژه شهر مشهد چندان عایدی برای مردم حاشیه این رود در کشورمان ندارد. بهره آب کشف‌رود را با شرایط فعلی ترکمنستانی‌هایی می‌برند که حتی حاضر نیستند از یک لیتر آب سد دوستی که با ایران مشترک هستند بگذرند. در این بین قطعاً می‌بایست تلاش‌هایی برای ایجاد شرایطی در داخل کشور شود تا از هدر رفت آبی که در کشف رود جاری می‌شود جلوگیری شود.

درخواست‌ها و پیگیری‌هایی که مردم در این خصوص داشته و دارند قطعاً ضرورت پرداختن به این موضوع از سوی مسئولان مرتبط را دوچندان می‌نماید.

 بهره‌وری از آب‌های موجود مساوی با عبور از بحران

شهروندی با اشاره به شرایط آبی در استان و نیاز مبرمی که بویژه شهر مشهد در روزهای کم آبی به آب دارد این چنین می‌گوید: در حال حاضر با وجود اینکه کشور افغانستان با ایجاد سد سلما در این کشور موجب شده تا میزان آبگیری سد دوستی که مهم‌ترین منبع آبی شهر مشهد است به حداقل ممکن برسد بایستی مسئولان ما نیز به دنبال راه و چاره‌ای برای تجمیع آب هایی نمایند که در داخل با بارش باران به صورت سیلاب و روان رود در می‌آیند و با کمترین استفاده بعضاً از کشورمان خارج می‌شوند.

یک مخاطب روزنامه این گونه برای ما نوشته است که همه می‌گوییم آب نیست و خشکسالی داریم و اگر به جای اینکه مدام از نداری و نبود آب بگوییم قدری به فکر ذخیره‌سازی آب باران‌هایی باشیم که تبدیل به سیلاب می‌شوند و تخریب می‌کنند هیچ وقت نیازی نیست بگوییم آب نیست و این مایع حیاتی را به خوبی مدیریت ‌کنیم.

  شوریجه سدی برای مهار سیلاب‌ها

چندی قبل محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی که متولی اصلی بحث ساماندهی رودخانه‌ها و رواناب‌ها در استان است در توییتی ضمن اشاره به شرایط فعلی رودخانه کشف‌رود و اینکه عبور این رودخانه از شهرهای مختلف استان و آرام گرفتن آن در کشور ترکمنستان گفته بود و در نهایت برای مهار کشف‌ رود موضوع ساخت سد بزرگ شوریجه در خروجی دشت آق ‌دربند را پیش کشیده بود. علایی اشاره‌ای ضمنی نیز به مراحل ساخت این سد در حال حاضر کرده بود اما اینکه این سد تا به کی قرار است در حال ساخت بماند و ما همچنان شاهد برون رفت آب رودخانه کشف رود و سایر مسیل‌های مرزی به سمت کشور ترکمنستان باشیم پرسشی است که پاسخ آن می‌تواند موجب روشن شدن این موضوع برای مردم باشد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.