رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: انجمن هنرهای نمایشی و گروه‌های فعال آن در تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی فعالیت می‌کنند اما تنها در ۷۲ درصد از شهرستان‌ها سالن تئاتر وجود دارد.

انجمن هنرهای نمایشی برخی شهرستان‌های خراسان رضوی بدون سالن فعالیت می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، آرش خیرآبادی اظهار داشت: امروزه در بخش هنرهای نمایشی خراسان رضوی شاهد مشکلات بسیاری هستیم که از دو حوزه اقتصاد و کیفیت کار سرچشمه می‌گیرند، در حوزه اقتصاد سه محور درآمدزایی، هزینه کردن و سوددهی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در تئاتر به درآمدزایی مطلوب دست یافته‌ایم اما این عرصه هنوز سوددهی ندارد، دلیل آن نیز به بازدهی نامطلوب سرمایه‌گذاری باز می‌گردد، همچنین سخت‌افزارهای این حوزه به اندازه کافی وجود ندارد، به عبارتی حجم گروه‌های کاری بیشتر از تعداد صندلی‌ها و روزهای اجرای تئاتر است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: سالنی با ۳۲۳ صندلی به عنوان بزرگترین سالن تئاتر در خراسان رضوی و مجموعه دیگری نیز با ۴۵ صندلی به عنوان کوچکترین سالن تئاتر در مشهد فعال هستند، به طور کلی تئاتر می‌تواند حداکثر ۳۰ روز در سالن‌های مشهد اجرا داشته باشد.

وی ادامه داد: ۴۳ گروه نمایشی در خراسان رضوی ثبت شده‌اند که به طور کلی از لحاظ کیفیت کاری به سه دسته تقسیم می‌شوند، در صورت در نظر گرفتن فعالیت ۲۰ نفر در هر گروه نمایشی، ۸۶۰ نفر در حال حاضر در حوزه تئاتر مشغول هستند.

خیرآبادی خاطرنشان کرد: در صورت فعالیت هر گروه تنها در یک نمایش در طول سال و اجرای کار در ۳۰ روز مختلف در یک مکان، سالن کافی برای اجرا وجود ندارد، انجمن هنرهای نمایشی و همچنین گروه‌های فعال آن در تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی فعالیت می‌کنند اما تنها در ۷۲ درصد از شهرستان‌ها سالن تئاتر وجود دارد.

وی بیان کرد: در صورت محدودیت در تمام محورهای موجود در تئاتر، سرمایه‌گذاری نیز محدود می‌شود، چرا که سرمایه‌گذاری در این بخش نه تنها سودی ندارد بلکه سرمایه‌گذاران با زیان نیز مواجه می‌شوند، تنها افزایش سالن‌های استاندارد و مدت زمان فعالیت گروه‌های تئاتر بر روی صحنه سبب توسعه اقتصاد هنرهای نمایشی می‌شود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: با فراهم سازی شرایط مطلوب در تئاتر، اگر اقتصاد در کشور دچار مشکل باشد باز هم موضوع سوددهی در تئاتر مرتفع نمی‌شود، در صورت ادامه همین روند، تا پایان سال با فروش بلیت تئاتر خراسان رضوی نه تنها سود نمی‌کند بلکه ضرر و زیان‌هایی به این بخش وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی نیز خلاءهایی وجود دارد که دلیل آن میزان آموزش‌های موجود در تئاتر است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.