هنوز خاطرات تأثرآور سیل و خسارات برجای‌مانده از آن در استان‌های کشور از ذهن کشاورزان و مردم ایران پاک نشده است که زمزمه عن‌قریب حمله ملخ‌های دریایی در آسمان کشور جولان داده و موجب تکدر خاطر زارعان شده است.

بلایای طبیعی در آسمان ایران جولان می‌دهد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، هنوز خاطرات تأثرآور سیل و خسارات برجای‌مانده از آن در استان‌های کشور از ذهن کشاورزان و مردم ایران پاک نشده است که زمزمه عن‌قریب حمله ملخ‌های دریایی در آسمان کشور جولان داده و موجب تکدر خاطر زارعان شده است.

بارندگی‌های اخیر در جنوب و جنوب شرق کشور که‌ موجی از شادمانی کشاورزان و اراضی تفتیده را به همراه داشتهِ است، اما حالا با سرسبز شدن در معرض خطر هجوم ملخ‌های دریایی قرار دارد.

ملخ‌های صحرایی قدرت پرواز بسیاری حدود ۱۵۰ کیلومتر در شبانه‌روز دارند و از آنجا به آن‌ها ملخ دریایی اطلاق می‌شود که بعد از عبور از کشورهای آفریقایی و همچون گذر از یمن و عربستان با عبور از فراز دریای عمان و خلیج‌فارس و استراحت بر روی آب به مقصد ایران پرواز می‌کنند.

به گفته ناخداها و دریانوردان ایرانی مشاهده‌کننده توده‌های ملخ، ملخ‌های مهاجر پس از استراحت کوتاهی روی شناورها، به راه خود ادامه می‌دهند.

ملخ‌های صحرایی در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف از جمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی، مراتع و حتی علف‌های هرز، آن‌ها را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی که دارند موجب قحطی نیز می‌شوند.

اواخر بهمن‌ سال گذشته بود که به‌منظور مقابله با هجوم ملخ‌های دریایی بسیاری از استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور از جمله سیستان و بلوچستان به حالت آماده‌باش برای مقابله با این حادثه درآمدند و با وجود اینکه مسئولان اعلام کردند که این خطر رفع و کنترل‌ شده است، اما بنا بر اعلام جدید سازمان خواربار و کشاورزی موج جدید حمله این ملخ‌ها به استان‌های سیستان و بلوچستان و همچنین بوشهر و هرمزگان دور از انتظار نیست.

نیازمند تخصیص اعتبار

در همین راستا مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ما از دیده‌بانی و رصد حرکت این آفت خبر می‌دهد.

غلامحسین تیموری می‌گوید: به دلیل وضعیت جوی مناسب و بارش باران در ماه‌های پایانی سال و سرسبزی مناسب دشت‌ها و مراتع شاهد هجوم دسته‌های ملخ از سایر کشورها به جنوب این استان بودیم که با تلاش فعالان جهاد کشاورزی تاکنون این آفت مهم در سطح مراتع منطقه مهار شده است.

وی بیان می‌کند: عملیات دیده‌بانی برای مقابله با این آفت از اوایل بهمن‌ماه سال گذشته در این استان آغاز شده و از سیزدهم اسفند با مشاهده نخستین موارد هجوم ملخ صحرایی به سیستان و بلوچستان مبارزه با آن آغاز شد به‌طوری‌که تاکنون ۴۱۰۰ هکتار از مراتع شهرستان‌های کنارک، چابهار، قصر قند و نیک شهر علیه این آفت سم‌پاشی شده‌اند.

وی ابراز می‌کند: با این‌ وجود و با توجه به‌احتمال موج دوم هجوم ملخ‌ها براساس اعلام سازمان خواربار کشاورزی(فائو) مرحله بعدی حمله ملخ به سیستان و بلوچستان در راه است که بر این اساس پیش‌بینی می‌شوند ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار هکتار از زمین‌ها برای مقابله با این آفت نیاز به سم‌پاشی داشته باشند.

تیموری با بیان اینکه دسته‌های پرتراکم این ملخ‌ها هر نوع سرسبزی اعم از علوفه، غلات، صیفی‌جات و حتی علف‌های هرز را که در مسیر خود ببینند مورد هجوم قرار داده و از بین می‌برند، ادامه داد: برای مقابله جدی با ملخ صحرایی ضروری است اعتبارات ملی و استانی به‌موقع تخصیص یابد.

هجوم ادامه دارد

در همین رابطه مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات، از هجوم ملخ‌های صحرایی از شبه‌جزیره عربستان به کشور خبر داده و به رسانه‌ها گفته است: برای مبارزه با این آفت، به ١٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

بنا بر اظهارات سعید معین، ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی درخواست شده است که در ستاد بحران به ۱۰ میلیارد تومان کاهش ‌یافته است و هرچند که این درخواست به هیئت دولت رفته اما هنوز جواب نهایی به آن داده نشده است.

به گفته وی، تاکنون مبارزه با ملخ‌ها در حدود ۲۴ هزار هکتار انجام شده اما این هجوم ظاهراً تا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ادامه دارد.

معین گفته است: برای ٢٤ هزار هکتار مبارزه انجام‌ شده پیش‌ از این نیز اعتباری اختصاص داده نشده و عملیات از طریق امکانات سازمان حفظ نباتات و امکانات دیگر استان‌ها انجام ‌شده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.