۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 653317

تحولات در کشورهای لیبی، الجزایر و سودان از چنان سرعت بالایی برخوردار است که هرگونه تحلیلی را در رابطه با چرایی و عوامل پشت پرده اعتراضات اخیر با دشواری رو به‌رو می‌سازد.

دلارهای نفتی سعودی در راه سودان

دکتر علیرضا رضا خواه/

تحولات در کشورهای لیبی، الجزایر و سودان از چنان سرعت بالایی برخوردار است که هرگونه تحلیلی را در رابطه با چرایی و عوامل پشت پرده اعتراضات اخیر با دشواری رو به‌رو می‌سازد.

با این حال رصد بازیگران ذی نفع در منطقه بیانگر این واقعیت است که مداخلات واشنگتن و کشورهای عربی به صورت ویژه عربستان در تحولات سودان هر روز بیشتر می‌شود و این امر امکان مهندسی تحولات به سمت و سویی که ساختار نظام سیاسی سودان همچنان با رهبری نظامیان حفظ شود را افزایش خواهد داد. سودان یکی از کشورهای ائتلاف نظامی ریاض در تجاوز به یمن محسوب شده و نظامیان و سران ارتش این کشور روابط بسیار نزدیکی با سعودی‌ها دارند.

بر اساس اعلام رسانه‌ها چیزی در حدود 30 هزار نیروی نظامی سودانی در جنگ یمن مشارکت دارند که تداوم حضور این نیروها برای پیشبرد برنامه‌های ریاض در یمن بسیار حیاتی است. در همین حال و در شرایطی که دگرگونی سیاسی در سودان موجب نگرانی ائتلاف سعودی اماراتی نسبت به آینده مشارکت نیروهای سودانی در جنگ یمن شده بود «محمد حمدان دقلو» معاون رئیس شورای انتقالی نظامی این کشور چند روز پیش از ادامه مشارکت نظامی در جنگ علیه یمن خبر داد.

این در حالی است که جریان اصلی اپوزیسیون نگاه مثبتی به مداخله خارطوم در بحران یمن ندارد. امری که می‌تواند در نهایت به کابوس بزرگ سعودی‌ها تبدیل شود. سعودی‌ها بر مهندسی بحران در سودان به نفع خود تلاش دارند تا با تزریق دلارهای نفتی خود به سودان علاوه بر تقویت پایگاه ارتش و کمک به شورای انتقالی نظامی، چهره ریاض در نزد مخالفان و افکار عمومی را نیز ترمیم کنند. به نظر می‌رسد عربستان سعودی قصد دارد با اقدامی مشابه کمک 15 میلیارد دلاری که به عبدالفتاح السیسی پس از کودتا انجام داد، زمینه‌های استحکام ژنرال‌های نزدیک به خود را در سودان محکم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.