۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 653610

مسئولان می گویند بازگشایی بند گلستان به عنوان یک منطقه تفریحی و تکرار خاطرات گردشگری در این بند و اطراف آن، در گروی اخذ مجوزهای لازم، گذراندن فرایندهای اداری و همچنین اقدامات زیرساختی است.

تکرار خاطرات بند گلستان در بند طرح و مجوز

به گزارش قدس آنلاین، سد گلستان که از آن با عنوان 'بند' نیز یاد می شود با قدمت ۵۰۰ سال در هشت کیلومتری غرب مشهد و پنج کیلومتری شمال شرق شهر طرقبه بر روی رودخانه گلستان قرار دارد.

به لحاظ تقسیمات کشوری بند گلستان در محدوده شهرستان طرقبه شاندیزیا همان بینالود قرار دارد اما این سد، وقف مسجد گوهرشاد و آستان قدس رضوی شده است.

به گفته معاون فنی و عمران آستان قدس رضوی، سد گلستان از موقوفات این آستان مقدس است که در سالهای ۹۱ تا ۹۳ مستحکم و سپس آبگیری شد.

خلیل اکبری افزود: سرریز شدن سد گلستان از نیمه اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است و این سرریز شدن و خروجی آب از دریچه های سد در پی بارشهای اخیر کما کان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: هم اینک حجم ذخیره آب در این سد، ۱.۵ میلیون مترمکعب است که در نتیجه اجرای طرح استحکام بخشی توسط آستان قدس رضوی به این میزان رسیده است اما در صورت لایروبی کف سد، این حجم تا ۲.۵ میلیون مترمکعب قابل افزایش است.

بُعد دیگر این سد جنبه گردشگری آن است چون پیش از این، بند گلستان به عنوان یکی از مراکز تفریحی و گردشگری طرقبه به شمار می رفت و گردشگران در مسیر رفتن یا بازگشتن از طرقبه مدتی را در کنار این بند می گذراندند و از طبیعت زیبای اطراف آن یا قایق سواری بر روی آب لذت می بردند.

طی چند سال گذشته اما استفاده گردشگری از بند گلستان به علت عملیات مرمت و استحکام بخشی سد محدود شد و در نهایت بند گلستان از فهرست بازدیدهای توریستی و تفرجگاهی مشهد و طرقبه خارج گردید.

با این حال پس از استحکام بخشی سد و سرریز شدن آن، طرحهای مطالعاتی برای احیاء بخش تفرجگاهی این سد تدوین شده تا در صورت دریافت مجوزهای لازم، دوباره درهای این سد به روی مردم گشوده شود.

شهردار طرقبه در این باره گفت: مردم خاطرات زیادی با بند گلستان و طبیعت اطراف آن دارند لذا برای احیاء این منطقه گردشگری جلساتی با مشاوران و مسئولان آستان قدس رضوی برگزار شد تا مطالعاتی پیرامون اجرای یک طرح گردشگری در حوزه این بند انجام دهند.

علیرضا خادم پیر افزود: هم اینک مطالعات برای اجرای طرح گردشگری و بازگشایی درهای بند گلستان به روی مردم در حال انجام است و در صورت تایید این طرح توسط شرکت آب منطقه ای و ارجاع آن به شهرداری و سپس صدور مجوز به آن از سوی کارگروههای زیربنایی و گردشگری استان، بند گلستان به عنوان یک منطقه گردشگری بر روی گردشگران بازگشایی می شود.

وی با اشاره به میانگین ورود ۱۷ میلیون خودرو در سال به طرقبه گفت: رودخانه ها، ییلاقات، دشت ارغوان دره، روستاهای هدف گردشگری، هتلهای مجهز و بقاع متبرکه امامزادگان یاسر و ناصر از ویژگیهای برجسته گردشگری شهر طرقبه است.

شهردار طرقبه ابراز امیدواری کرد بند گلستان پس از دریافت مجوزهای گردشگری در ارتباط با سایر جاذبه های طبیعی این منطقه به عنوان یک منطقه مهم گردشگری پذیرای خیل مسافران در طول سال باشد.

خادم پیر همچنین با تاکید بر لزوم لایروبی سد گلستان گفت: دو سال قبل لایروبی سد انجام شده بود اما سیل اخیر گل و لای زیادی را بر سد تحمیل کرده است.

وی اضافه کرد: هم اینک با همکاری شهرداری، لایروبی در قسمتهایی از سد گلستان در حال انجام است با این حال برای پیشرفت کار به همکاری شرکت آب منطقه ای برای اختصاص ماشین آلات لازم در این خصوص نیاز است.

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی نیز از تکمیل طراحی مجموعه گردشگری بند گلستان توسط این شرکت خبر داد.

پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی به نقل از مسعود علویان صدر اعلام کرد: این پروژه پس از طراحی به کارفرما که شرکت سرمایه ‌گذاری سازمان اقتصادی رضوی است تحویل داده شده است.

وی افزود: بند گلستان به عنوان یکی از سایتهای دارای ارزش طبیعی و انسان‌ساخت در منطقه‌ مشهد از دیرباز، محلی برای گذران فراغت مردم بوده است لذا امروزه این عرصه برای تبدیل به یک مرکز ویژه و منحصر به فرد تفریحی و گردشگری، مطابق با شئون اسلامی و جایگاه شهر مشهد از ظرفیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی درباره اهداف اساسی طرح بند گلستان گفت: این اهداف را می‌توان در سه رویکرد کلان که به نوعی نگاه توأمان زیست محیطی، فرهنگی – مذهبی و اجتماعی به محدوده‌ مورد مطالعه را نشان می‌دهد خلاصه کرد.

علویان افزود: این اهداف شامل حفظ و بهره ‌برداری پایدار از محیط زیست منطقه، بازتاب دادن نمادهای مذهبی مشهد و هویت خراسان بزرگ و همچنین پاسخ دادن به نیاز گذران اوقات فراغت خانوادگی همراه با شئون اسلامی است.

وی ادامه داد: در صورت تحقق پروژه مزبور، رسیدن به دستاوردهایی از جمله تعریف و اجرای حدود ۳۰ تا ۵۰ بسته سرمایه‌ گذاری برای فعالیتهای درآمدزا و مفرح، احیاء سد و دریاچه پشت سد گلستان و ایجاد چشم ‌اندازی زیبا دور از انتظار نیست.

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی گفت: ایجاد فضای تفرجگاهی برای خانواده‌ ها و پرکردن اوقات فراغت جوانان و ایجاد مجموعه گردشگری با فعالیتهای سالم و درآمدزا برای مسافران می تواند از دستاوردهای دیگر تحقق این پروژه باشد.

علویان با تأکید بر لزوم توجه به موضوع گردشگری و نقش این پروژه در تحقق آن افزود: مجموعه گردشگری بند گلستان، بستر مناسب و لازم را جهت برگزاری رویدادهای معنوی و فرهنگی برای گردشگران استان و کشور فراهم می ‌کند.

وی ادامه داد: ایجاد مجموعه اقامتیVIP برای گردشگران تجاری - صنعتی خارجی و ایجاد مراکز اقامت موقت نظیر مُتل در راستای پیوند با طبیعت، بخشی دیگر از مزایای این پروژه است.

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی گفت: علاوه بر این می ‌توان بازارچه، کارگاههای صنایع دستی و حجره‌ های فیروزه‌ تراشی هم در اطراف این سد ایجاد کرد که این امر برای جوانان بسیاری زمینه اشتغال ایجاد می‌ کند.

علویان با اشاره به ضرورت جلوگیری از دستبرد به منابع آبی پشت سد در طرح بند گلستان گفت: در این صورت خاک مرغوب کشاورزی سیلابی نیز حفظ خواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.