مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: استان پس از ۱۸ سال خشکسالی امسال با بارش‌های خوب وارد ترسالی شد.

بارندگی‌ها نوید ترسالی در خرسان رضوی را دادند
به گزارش قدس آنلاین، محمد رضا نیک پور مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در پی بارش‌های اخیر حجم آب جا به جا شده یا همان دبی آب در شماری از قنات‌های خراسان رضوی افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: بارندگی‌های اخیر موجب تخریب ۲۴۹ قنات شد اما در عین حال موجب افزایش آبدهی در شماری از قنات‌های استان شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در ۲۰۰ رشته قنات از قنات‌های شهرستان گناباد دبی آب ۱.۵ لیتر در ثانیه افزایش یافت و در شهرستان سبزوار نیز همین مقدار به دبی آب شماری از قنات‌ها افزوده شده است.

نیک پورافزود: با توجه به ادامه بارندگی‌ها و زمان بر بودن بررسی دقیق تمام قنات‌های خراسان رضوی ارائه آمار دقیق از افزایش دبی آب در قنات‌ها طی هفته‌های آینده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ۶ هزار و ۸۰۰ رشته قنات با طول ۱۳ هزار کیلومتر در خراسان رضوی وجود دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این آمار معادل ۱۶.۵ درصد تمام قنات‌های موجود در ایران می‌باشد و در مجموع حجم آب قابل استحصال از قنات‌های این استان ۱.۲ میلیارد مترمکعب است.

نیک پورافزود: خراسان رضوی از جمله استان‌های کشور بود که تحت تاثیر شدید خشکسالی و پیامدهای ناشی از آن قرار داشت، اما بارندگی‌های اخیر وضعیت خوبی را نوید داد.

وی تصریح کرد: پس از ۱۸ سال خشکسالی امسال با بارش‌های خوب وارد ترسالی شده ایم و دیگر مشکل آب در بخش‌های مختلف را نخواهیم داشت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بارندگی‌های امسال خراسان رضوی به آن اندازه خوب و مناسب بوده است که برداشت انواع محصولات باغی و زراعی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت.

نیک پورافزود: تولید محصولات زراعی با میزان بارندگی رابطه مستقیم دارد و به همین دلیل در محصولات دیم و آبی وضعیت بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.