نوآوری در هر کاری وقتی گره‌ای از کار بندگان خدا می‌گشاید و لبخند را بر لبان مستأصلی می‌نشاند کم از ثواب نیست.

تلاش برای روشن نگه داشتن چراغ زندگی

وقتی پرستاری از چند بیمار سالمند که از بیمارستان مرخص شده و فرزندانشان نمی‌دانند چگونه از آن‌ها مراقبت کنند و امید را رقم می‌زند آنجاست که می‌فهمی هنوز هم قلب‌هایی هستند که برای کمک به همنوعان خود می‌تپند.

اینجا مرکز توانبخشی شبانه‌روزی سالمندان در مشهد است که آمیزه‌ای از مهر، محبت، عاطفه، انسانیت و...را در کنار هم به تصویر کشیده است. نیک‌اندیشانی که تمام هم وغمشان رسیدگی به بیماران وسالمندان است و از تخصص و تجربه شان برای روشن نگه داشتن چراغ زندگی این بیماران استفاده می‌کنند. باهم به این مرکز می‌رویم و پای صحبت مؤسس نیک‌اندیش این مؤسسه می‌نشینیم.

مسعود تقیان که به قول خودش تجربه همه کارهای مراقبتی رادارد و سال‌ها در سمت‌های سوپروایزر و رئیس خدمات عمومی، معاون امورعمومی بیمارستان قائم(عج)، مسئول بخش سنگ شکن کلیه در دبی، مدرس تنفس مصنوعی (دستگاه ونتیلاتور) در دانشگاه، مبتکر اتاق icu استروک (سکته مغزی) و مبتکر راه‌اندازی اتاق تنفس برای نخستین بار در کشور در بیمارستان قائم(عج) و... را داشته و پرستاری و مراقبت از بیماران سالمند را بخوبی می‌داند در خصوص هدف از تأسیس این مؤسسه می‌گوید: راه‌اندازی این مرکز با هدف نگهداری از بیماران مزمن سالمند که نیاز به مراقبت‌های خاص دارند و در منزل امکان نگهداری از آنان نیست و تخت‌های بیمارستان را اشغال می‌کنند بوده و در حال حاضر ۲۷ بیمار دراین مرکز بستری و مراقبت می‌شوند که ظرفیت پذیرش بیشتر نیز دارد. وی در ادامه می‌افزاید: اغلب این بیماران که به دلایل مختلف مانند سکته مغزی و... در اینجا بستری هستند موجب می‌شوند تخت‌های فعال مراکز درمانی را اشغال نکنند تا جا برای بیماران اورژانسی و ضروری در بیمارستان‌ها فراهم شود و بیماران اورژانس در کنار راهروها و... بستری نشوند. این سالمندان بیمارانی هستند که از بیمارستان بعد ازمدتی مرخص می‌شوند و سرگردان و آواره این مطب و آن درمانگاه و کلینیک می‌شوند چون نحوه مراقبت از آن‌ها را در منزل کسی نمی‌داند.

وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه به دلیل خلأ مراکز مورد نیاز این گروه از بیماران شاهد بروز مشکلات فراوان برای بیماران مزمن بعد از ترخیص هستیم  که خانواده آنان نمی‌دانند چکار کنند و به کجا مراجعه نمایند. در حالی که برای پرکردن این خلأ باید برون سپاری شود و با حمایت مسئولان و دست اندرکاران مجوز تأسیس چنین مؤسساتی به پرستاران داده شود.

این خیر نیک اندیش فعالیت‌های مرکز توانبخشی شبانه‌روزی سالمندان را برشمرده و می‌گوید: پزشک، پرستار، کمک ‌بهیار، کاردرمان، فیزیوتراپ، روان‌شناس و کارشناس تغذیه تیم مراقبت از این بیماران را تشکیل می‌دهند و امکانات و تجهیزات لازم برای استفاده بیماران تهیه شده است. افزون بر آن تغذیه وعده‌های اصلی و میان وعده، آب میوه تازه برای بیمارانی که قدرت غذا خوردن ندارند هر سه ساعت یک بار و گاواژ (تغذیه از طریق سرم)، ویزیت پزشک هفته‌ای یک بار و در مواقع ضروری ارجاع به اورژانس، تعویض پوشک، دادن داروهای بیمار براساس دستور پزشک، برگزاری مراسم جشن همراه با گروه سرود به منظور تقویت روحیه بیماران هر ماه یک بار خدماتی است که در این مرکز به بیماران داده می‌شود.

وی درباره هزینه و تأمین مخارج بیماران می‌گوید: در این مرکز به فکر سود و منفعت شخصی نیستیم و تمام هزینه‌ها با مبلغ دریافتی از بیماران سر به سر است، البته هزینه‌ای که از سوی خانواده‌ها پرداخت می‌شود متفاوت است از یک میلیون و ۵۰ تومان تا یک نفر که اتاق خصوصی و ۵ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

وی کمک خیران برای تأمین مکان و فضای فیزیکی مؤسسه و... و حمایت مسئولان را در ابقای این مرکز ضروری می‌داند و می‌افزاید: اگر مردم با این مرکز و خدمات آن آشنا شوند و از نزدیک افرادی که دراین مؤسسه نگهداری می‌شوند را ببینند یقیناً به کمک ما خواهند شتافت چرا که پیری، سالمندی و ناتوانی به سراغ همه ما خواهد آمد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.