پانزدهمین نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری پوستر اسماء‌الحسنی با نمایش آثاری از هنرمندان همچون سال های گذشته در خانه هنرمندان میزبان علاقمندان است.

خانه هنرمندان به «اسماءالحسنی» مزین شد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، خانه هنرمندان این روزها میزبان پانزدهمین نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری پوستر اسماء‌الحسنی است. گالری های ممیز و زمستان این مجموعه هنری مملو از پوسترهایی آمیخته با رنگ و خط و تایپوگرافی های متنوعی است که توسط هنرمندان مختلفی به تصویر درآمده اند.

این نمایشگاه دوشنبه هفته جاری با مروری بر آثار منتخب ۱۴ دوره گذشته نمایشگاه اسماءالحسنی و در آستانه ماه مبارک رمضان افتتاح شد و این دوره از نمایشگاه نیز با نمایش ۹۹ اثر از ۷۷ هنرمند کار خود را آغاز کرد.

اغلب آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده شامل حروف نگاری یا تایپوگرافی و کالیگرافی اسماء الهی است و آیات قرآن کریم و صفات جلاله خداوند زینت بخش پوسترهایی است که در این دوره همچون ادوار پیشین طراحی شدند. شاید بتوان گفت تعداد آثار تایپوگرافی در دوره پانزدهم نسبت به دوره گذشته بیشتر شده است و استفاده از رنگ های جان دار و روشن دیگر جزیی جدایی ناپذیر از این پوسترها شده است. اما یکی از مواردی که برای دنبال کنندگان حرفه ای و پیگیر این نمایشگاه به چشم می آید کمرنگ شدن خلاقیت و نوآوری در این آثار است، چنان که شاید حتی این احساس به بیننده دست بدهد که مشابه بسیاری از این پوسترها را در دوره های گذشته نیز دیده است.

به گفته علی وزیریان، بانی برگزاری نمایشگاه سالانه حروف نگاری پوستر اسماءالحسنی این رویداد هنری، نخستین نمایشگاه پوسترهای دینی و مذهبی در دنیاست که بطور منظم و سالانه برگزار می شود. براساس این گفته شاید بتوان دو مولفه مهم این نمایشگاه را در تداوم و استمرار برگزاری سالانه آن و همچنین موضوعی بودنش دانست که توانسته هویت مستقلی به آن بدهد. حضور هنرمندان شاخص حوزه گرافیک و نقاشی در کسوت داور و یا شرکت کننده در سالیان متمادی نیز به آن اعتبار ویژه ای بخشیده است. اما سؤال اینجاست که متولیان برگزاری این نمایشگاه چقدر از ظرفیت های آن در راستای تقویت فضای هنری به ویژه در زمینه گرافیک بهره برده‌اند و شاید بهتر باشد این سؤال را با یک پرسش دیگر تکمیل کنیم که اساساً این نمایشگاه چه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه‌ای خارج از فضای برگزاری دوره‌ای آن دارد.

امروز می بینیم که بسیاری نمایشگاه ها، مرزهای گالری و محدوده های مکانی را شکسته‌اند و برخلاف گذشته آنها هستند که به دنبال مخاطبانشان می‌روند و خود را در معرض دید قرار می‌دهند. فضای شهری و استفاده از امکانات آن فرصت مغتنمی برای رو در رو قرار دادن بی واسطه این آثار با مردم دارد؛ چنان که سال های قبل هم سازمان زیباسازی شهرداری این سنت را در دوره های مختلف اجرا می‌کرد و بسیاری از رویدادهای هنری و نمایشگاه های هنرهای تجسمی بر بیلبوردهای اختصاص یافته توسط شهرداری در سطح شهر نقش می‌بست. نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی نیز با توجه به موضوعی بودنش قابلیت های بسیاری برای ورود به فضای شهری و اماکن عمومی به ویژه در ماه مبارک رمضان دارد.

نگاهی به بخش جنبی نمایشگاه

در تمامی سال‌های برگزاری نمایشگاه غالباً یک یا چند برنامه جنبی در کنار نمایشگاه اصلی برگزار می‌شود که به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان تاثیرگذار در عرصه گرافیک معاصر ایران از آن جمله است. تاکنون این بخش میزبان آثار هنرمندانی همچون نصرالله افجه‌ای، جلیل رسولی و مسعود نجابتی بوده است.

جلوه ای از هنر شیعی،  بررسی آثار بدیع قدما و کاربرد حروف و حروف نگاری در گرافیک عامیانه که مروری بر نقوش تزیینی ایرانی در ترکیب با خوشنویسی و حروف نگاری سنتی است، بخش‌های دیگری از نمایشگاه‌های جنبی دوره‌های گذشته است.


 

از سال گذشته رویکرد نمایشگاه سالانه حروف نگاری پوستر اسماءالحسنی به معرفی چهره های جدید از نسل نو طراحان گرافیک ایران اختصاص پیدا کرده است و یکی از بخش های مهم این نمایشگاه میزبان پوسترهایی از چهره‌های جدید نسل نو طراحان گرافیک است که آثارشان عمدتا صبغه مذهبی دارد و تحت عنوان «اسم‌های نو» برگزار می‌شود.

این «اسم های نو»   طراحانی هستند که شاید برجسته ترین ویژگی آثارشان گرایش به استفاده از عناصر سنتی در طراحی گرافیک، حروف و حروف‌ نگاری است که سعی دارند زبانی شخصی را کشف و تجربه کنند. امسال نیز در این بخش شاهد آثاری از حمیدرضا کشاورزی میاندشتی، احمد عزیزپور، حسین چمن خواه و محمدصابر شیخ رضایی هستیم که در گالری زمستان به نمایش درآمده است. آثاری که بخش عمده آن به بهانه تاریخ های ویژه ای در تقویم و مناسبت ها و برنامه های برگزار شده همچون جشنواره تجسمی هنر جوان و ... اختصاص پیدا کرده است.

برپایی کارگاه حروف نگاری برای نخستین بار

یکی از اتفاقات تازه و جدید در برپایی نمایشگاه اسماءالحسنی، برگزاری نخستین دوره کارگاهی حروف نگاری پوستر اسماءالحسنی است که زیر نظر اساتید حوزه گرافیک و توسط طراحان مستقل ایران برگزار ‌شد. ناصر طاووسی، مسعود نجابتی، صابر شیخ‌رضایی، حامد مغروری، سیدحمید شریفی و سیدحسن موسی‌زاده مسئولیت تدریس در این کارگاه تجسمی را برعهده داشتند.

شاید بتوان یکی از ویژگی های مثبت این رویداد هنری را برپایی همین کارگاه دانست که متقاضیان علاوه بر حضور در نمایشگاه این امکان را پیدا می کنند که به واسطه حضور اساتید برجسته گرافیک یک دوره آموزشی را هم طی کنند. برهمین اساس در مرحله اول آثار متقاضیان به دبیرخانه ارسال شد و با پذیرفته شدن آن در کارگاه، همان آثار زیر نظر اساتید اصلاح و به مرحله نهایی رسیدند.  

مروری بر چند دوره اخیر

چهاردهمین دوره نمایشگاه سالانه حروف نگاری پوستر اسماء‌الحسنی به صورت ملی با یک هزارو ۳۰ اثر از ۶۷۷ شرکت کننده رسیده به دبیرخانه این رویداد برگزار شد. همچنین سیزدهمین دوره نمایشگاه سالانه اسماءالحسنی نیز در سطح ملی در مجموع هزار و ۲۵۷ اثر از ۲۸۰ هنرمند با داوری سیدعلی میرفتاح، کورش پارسانژاد، محمد صابر شیخ رضایی ۶۳ اثر انتخاب و به نمایشگاه راه یافت.

یک دوره قبل‌تر یعنی دوازدهمین دوره نمایشگاه سالانه پوستر اسماء الحسنی نیز در مجموع با یک هزار و ۹۴۲ اثر از ۴۳۵ شرکت‌کننده که پس از داوری نهایی، ۵۶ اثر برگزیده در بخش نمایشگاهی انتخاب و ۴۰ اثر در بخش جنبی برگزیده شدند. این نمایشگاه همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان برگزار و میزبان علاقه مندان و بازدیدکنندگان از این رویداد معنوی و معارفی است.  نگاهی به دوره های مختلف برگزاری این نمایشگاه نشان از این دارد که این رویداد هنری توانسته جایگاه خودش را با یک هویت مستقل و کارنامه‌ای فعال به دست بیاورد با این حال بررسی ظرفیت ها و فرصت های حاصل از چنین فعالیتی فارغ از برپایی یک نمایشگاه ضروری به نظر می‌رسد.

یادآوری می شود، پانزدهمین نمایشگاه حروف نگاری پوستر اسماء الحسنی، از ۱۶ تا ۲۴ اردیبهشت در گالری‌های زمستان و ممیز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.