معاون علمی آستان قدس رضوی گفت: هدف از برگزاری چالش‌های فناوری در موضوعات مختلف، رفع نیازهای آستان قدس رضوی به روش‌های علمی است.

آغاز حرکت برای حذف پلاستیک از چرخه مصرفی حرم مطهر رضوی

کاشانی/

 معاون علمی آستان قدس رضوی گفت: هدف از برگزاری چالش‌های فناوری در موضوعات مختلف، رفع نیازهای آستان قدس رضوی به روش‌های علمی است.

دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری در نشست خبری با اصحاب رسانه در معرفی چالش فناوری پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر اظهار داشت: آستان قدس رضوی با توجه به همین موضوع و در راستای رفع یکی از مهم‌ترین نیازهای مطرح در سطح اماکن متبرکه رضوی یعنی استفاده از پلاستیک برای حمل کفش زائران، لیوان‌های پلاستیکی آبخوری‌های حرم مطهر امام رضا(ع)، ظروف یک بار مصرف و... اقدام به برگزاری این چالش نموده است.

این مقام مسئول افزود: امروز دنیا به سراغ استفاده از پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر رفته و این پلیمرها پس از استفاده در طبیعت، تجزیه شده و آلودگی محیط زیست هم ندارند.

وی تصریح کرد: اما آنچه امروزه به عنوان پلاستیک، لیوان پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف در سطح اماکن حرم مطهر امام هشتم(ع) با توجه به تعداد زائران و مجاوران و در مقیاس با حجم بالا استفاده می‌شود، مشکلات زیست محیطی داشته و این پلاستیک‌ها به راحتی در محیط زیست قابلیت جذب، تجزیه‌پذیری، بازیافت و... را نداشته و همین موضوع، ایده و تفکر اصلی برگزاری این چالش در ذهن مسئولان آستان  قدس رضوی را رقم زد.

مهدی‌نژاد اضافه کرد: در این چالش، افراد صاحب فکر و ایده و صاحبنظر و متخصص در موضوعات خاص، راه حل‌ها و نظرات و ایده‌های خود برای رفع مشکل اشاره شده در بالا را ارائه می‌کنند و به نوعی نظرات، ایده‌ها و طرح‌های خود را در این چالش در رقابت با سایر رقیبان قرار می‌دهند.

معاون علمی این آستان تصریح کرد: ایده‌ها و طرح‌های ارسال شده به این چالش از جهات مختلف (امکان‌پذیری اجرا، انعطاف‌پذیری در زمینه هماهنگی با فناوری‌های نوین، زمان، هزینه، طول عمر مفید طرح، مسائل و صرفه‌های اقتصادی، استحکام و پایداری محصول در شرایط مختلف محیطی و...) از سوی هیئت داوران مورد ارزیابی فنی و کارکردی قرار می‌گیرند.

نحوه شرکت در این چالش

وی درباره چگونگی شرکت متقاضیان در این چالش گفت: متقاضیان تا پایان اردیبهشت 98 فرصت دارند از طریق مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی آستان قدس رضوی به نشانی www.STI.Razavi.ir  و پایگاه اطلاع ‌رسانی پارک علم و فناوری خراسان رضوی مراجعه و ثبت‌نام نمایند.

این مقام مسئول ادامه داد: فرصت ارسال و بارگذاری نمونه اولیه یا طرح مفهومی از سوی شرکت‌کنندگان در سایت تا بیستم خردادماه سال ‌جاری بوده و از بیستم تا سی‌ام خردادماه 1398 داوری طرح‌ها و ایده‌های ارسال شده از سوی هیئت داوران انجام و در تاریخ سی‌ام خردادماه سال جاری نیز رویداد اصلی یعنی انتخاب و معرفی طرح‌های برتر و نمونه به همراه مراسم اختتامیه این چالش در شهر مشهد و در محل سالن اجتماعات معاونت علمی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

نتیجه کاربردی این چالش چیست؟

وی در زمینه نتیجه‌ برگزاری این چالش تأکید کرد: نتیجه این چالش، کمک به کاهش آلودگی محیط زیست، تولید محصولات جدید و ایجاد یک فضای کسب‌ و کار جدید در سطح ملی است. ضمن اینکه آستان قدس رضوی با توجه به حضور انبوه زائران و مجاوران بارگاه مطهر امام هشتم(ع)، خود یک بهره‌بردار اصلی از این محصولات جدید تولیدی خواهد بود.

مهدی‌نژاد اضافه کرد: البته در عرصه‌های دیگر کشور و در مجموعه‌های مختلف ممکن است این محصولات جدید برای تمامی بسته‌بندی‌های مواد غذایی و بهداشتی (مرغ، گوشت، ماهی، حبوبات، و...) و یا حمل موارد مختلف (میوه و تره‌بار، اجناس و کالاهای سبک و...) به عنوان جایگزین مناسبی برای پلاستیک مورد استفاده قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.