سال‌ها قبل که خانه را خریداری کردم خبری از این همه شغل مزاحم در این محل نبود، ولی هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده شد و مدیران همیشه وعده انتقال آن‌ها را می‌دهند.

پیـاده رو یا بـازار مسـگرها!؟

سال‌ها پیش تنها چند خیابان در مشهد بود که شهروندان برای دریافت خدماتی همچون صافکاری و نقاشی خودرو به آنجا مراجعه می‌کردند، اما از حدود اواسط دهه ۸۰ که قیمت قطعات خودرو هم مانند اقلام دیگر دستخوش تغییرات غیرمعمول شد، بازار مشاغلی همچون صافکاری و نقاشی داغ‌تر از همیشه شد و تعداد کارگاه‌هایی از این دست در نقاط مختلف شهر رشد قارچ‌گونه‌ای داشتند و امروز کمتر خیابانی را می‌توان یافت که در آن چند کارگاه شغل مزاحم وجود نداشته باشد.

این روزها اگر گذرتان به خیابان‌هایی چون هدایت، شفا، توس، گاز، گاراژدارها، طبرسی و بسیاری از معابر دیگر شهر بیفتد به یکباره خود را در محاصره صداها و بوهای ناهنجار می‌بینید صدای مداوم چکش و اره‌برقی جایی برای آرامش نمی‌گذارد.

 بیدارباش با صدای چکش

یکی از ساکنان بلوار هدایت در نزدیکی تقاطع ابوطالب می‌گوید: ما تاوان کم‌کاری مدیران شهری را با عذاب هر روز خود پس می‌دهیم و آن‌ها هیچ تصوری از مشکلات ما ندارند.

احمدی می‌افزاید: صبح‌ها بچه‌های ما با صدای چکش از خواب بیدار می‌شوند و بوی دائم رنگ و تینر فضای محله را پر می‌کند. هر بار که پنجره را باز می‌کنیم هیچ صدایی جز صدای ناهنجار ضربات صافکاران به گوش نمی‌رسد.

سال‌ها قبل که خانه را خریداری کردم خبری از این همه شغل مزاحم در این محل نبود، ولی هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده شد و مدیران همیشه وعده انتقال آن‌ها را می‌دهند.

 منطقه خطر برای کودکان

یکی دیگر از همسایگان این گروه از مشاغل در بلوار توس می‌گوید: نمی‌دانم چرا در محدوده کاملاً مسکونی اجازه فعالیت به مشاغلی چون در و پنجره‌سازی می‌دهند تا زندگی را به کام ساکنان محل تلخ کنند.

مجیدی می‌افزاید: وقتی بچه‌های ما به مدرسه می‌روند یا برای خرید از خانه خارج می‌شوند مدام ترس داریم نکند آهن‌آلات تیز و برنده در مسیر به آن‌ها آسیب بزند، محل زندگی ما مانند میدان جنگی برای همه و بویژه کودکان شده است.

وی ادامه می‌دهد: بارها به صاحبان این مغازه‌ها گفته‌ایم آن‌ها را به شغل دیگری اجاره بدهند، اما برخی از آن‌ها به طمع دریافت اجاره خوب به این خواسته ما توجه نکرده‌اند و برخی هم که خواسته‌اند به مشاغل مزاحم اجاره ندهند مدت‌ها مغازه‌ خالی بوده؛ صاحبان مشاغل دیگر نیز ریسک آمدن به این محل را نمی‌کنند و به نوعی ناخواسته اینجا به محدوده مشاغل مزاحم تبدیل شده است.

 تأثیرات ناملموس

یک فرهنگی ساکن در خیابان شفا هم می‌گوید: به غیر از مزاحمت‌های قابل لمس مانند صداها و بوهای مزاحم این قبیل کارگاه‌ها، متأسفانه آسیب جدی‌تر دیگری وجود دارد که قابل لمس نیست و در آینده اثرات آن آشکار می‌شود.

محمودی می‌افزاید: در بین تمام مشاغل افراد با رفتارهای متفاوت وجود دارد و نمی‌شود همه را به یک چشم دید؛ بنابراین در بین مشاغلی چون صافکاری و نقاشی یا جوشکاری و تعمیرگاه هم افراد مختلفی وجود دارند که بسیاری از آن‌ها شاید از برخی از اقشار فرهنگی ما هم اخلاق‌مدارتر و مؤدب‌تر باشند، اما تعداد اندکی هم هستند که متأسفانه به ادبیات کارگاهی قدیم با هم صحبت می‌کنند که گاهی الفاظ نامربوط زیادی بکار می‌برند و ناخواسته به گوش کودکان و نوجوانان ساکن در محل می‌رسد و بر روی برخی از آن‌ها هم تأثیر می‌گذارد و یا موضوعاتی چون مصرف سیگار و ناس هم تأثیرهای مشابهی برروی نوجوانان محل دارد، برای این بخش هم باید چاره‌اندیشی کرد.

 آغاز دیرهنگام یک اقدام ضروری

با توجه به آنچه اشاره شد همگان بر این نکته باور دارند که باید تفکیکی قاعده‌مند به لحاظ جانمایی بین مناطق کارگاهی و مسکونی وجود داشته باشد، نه اینکه در یک معبر به یکباره شاهد ایجاد کارگاه‌های متعدد باشیم به گونه‌ای که حقوق ساکنان آن تضییع شود. برهمین اساس سال‌ها پیش طرحی مصوب شد که به موجب آن مقرر شد تا در قالب ضوابطی معین مشاغل مزاحم ساماندهی شوند، هرچند این اقدام قابل تقدیر بود، اما به نظر می‌رسد باید پیش از شکل‌گیری این اتفاق‌ها، چاره‌اندیشی و پیشگیری می‌شد.

 سابقه تصمیم سازی‌ها

در بررسی سابقه این موضوع می‌بینیم به موجب مطالعات طرح جامع ساماندهی مشاغل تولیدی و کارگاهی که در سال ۸۱ انجام شده است، مشاغل تولیدی و کارگاهی به سه دسته خدماتی، مزاحم و آلاینده تقسیم‌بندی می‌شوند. بر مبنای این مطالعات مشاغل خدماتی باید در داخل شهر، مشاغل مزاحم در حومه شهر و مشاغل آلاینده در خارج از شهر ساماندهی شوند.

علاوه بر آن در سال ۸۷ آیین‌نامه‌ای از سوی دفتر ریاست‌جمهوری با عنوان آیین‌نامه نحوه ایجاد مجتمع‌های صنفی به تصویب رسید که براساس آن آیین‌نامه محوریت کار انتقال و ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده در استان به استانداری و در شهرستان‌ها به فرمانداری واگذار شد.

از دهه ۸۰ ساماندهی مشاغل در دستورکار مدیران شهری مشهد قرار گرفت و هرساله قدم‌هایی برای انجام این مأموریت برداشته شد، هرچند برخی مجتمع‌های خدماتی به سرانجام رسید، اما برخی مجتمع‌ها به مشکلات ساختاری برخورد کردند و موجب شد تا میزان ترغیب صاحبان مشاغل مزاحم برای خروج از شهر کاهش یابد.

براساس برخی اخبار منتشر شده حدود ۱۸ هزار واحد فعال مشاغل مزاحم در قالب ۴۰ نوع شغل نظیر مشاغل خودرویی، تعمیرگاه، سماورسازی، صنایع چوبی و فلزی و مانند آن در مشهد فعالیت دارند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.