گیلان- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: میزان مصرف نمک در استان گیلان روزانه حدود ۱۰ گرم است که این میزان چند برابر بیشتر از حد استاندارد است.

میزان مصرف نمک در گیلان چندین برابر حد استاندارد است

به گزارش قدس انلاین به نقل از  روابط عمومی علوم پزشکی گیلان ، محمد عباسی در جلسه "طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا" در رشت اظهار داشت: این طرح به صورت ملی در سراسر کشور و در راستای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی در رابطه با عوارض فشار خون بالا اجرا می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: غفلت از وضعیت سلامتی بدن باعث به وجود آمدن بیماری‌های مختلفی می‌شود و وزارت بهداشت موظف است که عوامل تهدید کننده سلامتی را شناسایی کرده و به اطلاع عموم برساند.

وی علت ۸۰ درصد از مرگ و میرها را بیماری‌های غیر واگیر عنوان کرد و افزود: فشار خون بالا و دیابت از جمله مهم‌ترین بیماری‌های غیر واگیر هستند که سلامتی انسان‌ها را تهدید می‌کنند و علاوه بر این، سرطان‌ها و حوادث جاده‌ای نیز در افزایش مرگ و میر انسان‌ها نقش گسترده‌ای دارند.

عباسی عنصر اصلی تأثیرگذار در ایجاد بیماری‌های غیر واگیر را فشار خون بالا دانست و خاطرنشان کرد: فشار خون بالا باعث مرگ و ناتوانی تعداد زیادی از افراد می‌شود و خسارات زیادی برای سلامتی جامعه و همچنین اقتصاد کشور دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: وزارت بهداشت تنها راه حل معضل فشار خون بالا را به کارگیری ظرفیت تمام اقشار جامعه برای مقابله با این عارضه می‌داند و طرح بسیج ملی کنترل فشار خون نیز در همین راستا شکل گرفته است.

وی از روابط عمومی ادارات مختلف خواست که با تهیه پوسترهای آموزشی در بوفه‌های فروش مواد غذایی در جهت توصیه به کاهش مصرف نمک اقدام کنند و تصریح کرد: میزان مصرف نمک در استان گیلان برای هر فرد چند برابر حد استاندارد و حدود ۱۰ گرم در روز است.

عباسی با بیان اینکه افراد بایستی هر دو ماه یکبار فشار خون خود را کنترل کنند و رژیم غذایی مناسبی داشته باشند تاکید کرد: در راستای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا، بیش از هزار مرکز در سطح استان گیلان برای سنجش میزان فشار خون افراد فعالیت می‌کنند.

میزان مصرف نمک در استان گیلان بین ۱۰ تا ۱۲ گرم بوده که این میزان ۴ برابر بیشتر از حد استاندارد اعلام شده است؛ اگر تنها ۳ درصد از میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهیم می‌توانیم تا ۲۰ درصد از مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا را کم کنیم که مهم‌ترین کار در این راستا حذف نمکدان است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.